Lebih 25 tahun pengalaman dalam industri automotif kereta.

Saturday, July 10, 2010

Arena kereta adalah mengenai kerosakan kereta

Salam,

Kalau nak cerita mengenai arena kereta sampai berjam-jam pun tak akan habis tapi sekadar untuk renungan kepada mereka yang gemarkan kereta kat bawah nie aku selitkan beberapa tips bagaimana untuk memastikan beberapa komponen kereta terpakai yang akan dibeli berada dalam keadaan elok dan boleh terus digunakan selepas membeli tanpa rasa ragu akan kerosakan dalam kadar segera.


Kereta terpakai sebenarnya banyak jenis iaitu kereta terpakai boleh terus guna dan kereta terpakai boleh guna tetapi rosak selalu.Olehkerana nama pun kereta terpakai jadi masalah ini memang biasa untuk sesebuah kereta yang dibeli dari penjual kereta terpakai.

Pada kebiasaannya pembeli akan meneliti sekitar dalaman kereta samada elok atau tidak dari kerusi,lekap pintu,dashboard dan juga luaran seperti enjin,body serta roda.Kita tinggalkan dulu berkenaan dalaman kerana ini semua telah sedia maklum dan mungkin ramai yang pandai menilai keadaan dalaman kereta sebelum membelinya.Kita terus pergi kepada bahagian enjin kereta dan roda.

Di dalam bidang kereta selalunya mereka yang menjual kereta akan memastikan beberapa perkara yang wajib mereka kemaskan sebelum menjualnya iatu termasuklah menukar beberapa komponen enjin kereta serta komponen roda supaya ia boleh digunakan terus tanpa mengalami kerosakan serta merta.Pembeli boleh memastikan komponen yang telah ditukar ataupun tidak tersebut ini dalam keadaan baik dengan cara seperti di bawah dan antara komponen yang selalu dikemaskinikan adalah:-
  1. Timing belt atau talisawat
  2. Brake pad atau cekam brek
  3. Minyak enjin dan penapis minyak
  4. Minyak gear auto dan
  5. Klac
Kereta dianggap berkeadaan baik jika pembeli dapat memastikan komponen tersebut telah ditukar iaitu dengan memeriksa sendiri beberapa komponen yang boleh dipastikan penukarannya.Seperti talisawat atau timing belt caranya mudah iaitu dengan membuka penutup talisawat dan pastikan tulisan atau tanda jenama talisawat tersebut masih dalam keadaan elok atau baru.
Manakala untuk brek adalah dengan menekan pedal brek beberapa kali dan pastikan setiap kali ditekan pedal pada enjin dihidupkan dan pastikan tiada terasa terdapat gap atau selang antara cengkaman dan pengepaman(pressing).Jika keadaan ini berlaku bermakna pad brek telah ditukar.

Label kereta juga kadangkala mempunyai label baru untuk komponen yang telah ditukar seperti pencatat kilometer di talisawat dan juga pada setiap kali servis dilakukan.Pastikan label tersebut telah disematkan pada kereta yang akan dibeli.

Kereta gear manual dan automatik klac adalah komponen penting yang harus dipastikan sebelum membeli sebuah kereta terpakai.Untuk kereta manual carnya amat mudah iaitu dengan meletakan gear pada kedudukan gear 4 dengan handbrake ditarik dan menekan pedal minyak perlaha-lahan.Jika kereta terus bergerak ini bermakna klac tersebut telah haus dan perlu diganti.Manakala kereta gear automatik pula jika semasa test drive pastikan kereta tidak melonjak semasa gear automatik sedang berfungsi dan ini akan mencegah kereta yang akan dibeli mengalami kerosakan segera selepas pembelian.

Penelitian terhadap kesempurnaan amat sukar dicapai ,walaupun begitu sedikit pengetahuan kadangkala boleh dimanafaatkan juga

Sekian,

275 comments:

  1. Anonymous16/12/10

    slm,
    En. antara kereta vios dan honda city tahun 2005, mana satu yang selalu mengalami kerosakan? yang saya tau honda city ada masalah pada gearbox tp bole jaga dgn service tiap 20km,vios saya tak tau. bantu saya sbab saya ingin membeli kereta 2nd hand

    ReplyDelete
  2. menggunakan kereta honda banyak mengambil risiko dan memerlukan kos selenggara yang agak mahal berbanding kereta toyota.Ini adalah keranan pembuatan kereta honda amat teliti juga harganya yang lebih mahal berbanding toyota.Memang saudara benar mengenai kesulitan gearbox yang terdapat pada kereta honda tetapi servis gearbox tidak terdapat samasekali dan jika ianya automatik sekalipun servis gearbox tidak dilakukan ianya adalah penukaran minyak auto dan filter sahaja.Risiko terhadap gearbox memang tidak dapat dihindarkan tetapi dari pengalaman saya kereta honda memang memerlukan banyak kos dari penjagaan enjin termasuk komponen2 lain.

    ReplyDelete
  3. Salam. Sy menggunakan kereta gen2 2nd hand tahun 2005. Baru2 ini, enjin kereta sy berasap(temperature terlalu pns). Bila diperiksa, rpny kurang air. Sy tambahkan coolan & bila enjin sejuk sy tambahkan air masak. Namun, bile sy start kereta, enjin x hidup & mengeluarkan bunyi yang sgt ksr. Setelah bbrapa saat, baru enjin hidup. Persoalannya, knp jadi begitu? Adkh kerana tangki berkarat? Mohon en sord87 membantu sy dan memberi tips yang mudah difahami utk menjaga kereta

    ReplyDelete
  4. sord875/2/11

    cik syikin,

    Kereta saudari mungkin telah mengalami kebakaran silinder gasket dan perlu diganti.Ianya terjadi jika temperature yang terlalu panas sehingga tahap merah pada penunjuk suhu.Walaupun kereta kadangkala boleh dihidupkan ,lama-kelamaan kereta tersebut akan berhenti terus tanpa boleh dihidupkan semula,sebaik-baiknya saudari buat top overhaul dan jika inginkan penjimatan kos beritahu foeman untuk menukar silinder gasket sahaja.

    Nasihat saya jika temperature panas berhentikan kereta SEHINGGA SEJUK kemudian isikan air di radiator,dan hidupkan kereta,cara ini adalah sesuai sekali untuk mengelak silinder gasket dari terbakar.

    ReplyDelete
  5. Anonymous24/8/11

    as slm.. boleh terangkan x apa maksud melonjak untuk kereta aoutomatik...

    ReplyDelete
  6. sord8724/8/11

    W/salam,

    Jika kereta auto mengalami lonjakan yang berlainan drpd biasa,kebarangkalian kereta saudara mendapat kerosakan pada drive shaft (inner shaft) dan juga mounting gearbox yang telah pecah.

    Jika saudara berhasrat menukar drive shaft adalah lebih elok jika saudara tukar sebatang iaitu terdapat d/shaft luar dan dalam.

    ReplyDelete
  7. Salam 1Malaysia tuan,

    Saya ingin bertanya mengenai gear auto Waja 1.6.

    Kenapa gear utk letakkan pada P (parking) jadi susah nak masuk? Kena paksa/tolak dengan keras baru masuk.

    Kalau nak kena adjust clucth, kat mana nak adjust?

    Terima kasih.

    Sham
    Pengguna Waja Auto 1.6

    ReplyDelete
  8. sord8725/10/11

    saudara geng baca,

    utk pengetahuan saudara,sistem clutch waja auto adalah sistem clutch minyak yang tidak mudah untuk diadjust,memerlukan 2 orang utk membuat bleedinhg minyak clutch.Kebiasaannya jika susah hendak dietak pada P adalah masalah pin pada pemegang gear tersebut,buka tombol gear dan betulkan kedudukan pin tersebut,sudah memadai.

    ReplyDelete
  9. Salam tuan,

    Saya dah buat seperti saranan tuan, Kini gear saya kembali elok dan nak letak pada P sudah lancar. Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. Anonymous15/11/11

    Salam tuan, mohon nasihat kancil 850 manual dah tukar ke auto 3 speed gearbox, masalahnya bila kelajuannya capai 80 km/j enjin kereta agak bising dan rpm pun naik mendadak brbeza dari manual dulu. Adakah gearbox 3 speed ni tak sesuai dengan kereta ni.Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  11. saudara kancil 850,

    Memang biasa rpm akan naik mendadak keranan speed yang terlalu sedikit pada gearbox dan enjin akan jadi bising keranan gear yang terlalu sedikit,cuba dapatkan gearbox 4 speed kancil 850.

    ReplyDelete
  12. Anonymous15/12/11

    nak tanya,saya pakai kancil 850 manual,mcm mne nk tahu tanda2 kehausan klac plat?

    ReplyDelete
  13. saudara ancil 850 manual,

    Terdapat beberapa cara menentukannya,saya berikan yang termudah sahaja.

    1)Masukan gear pada no 4 dan tarik handbrake serta menekan minyak ,jika kereta bergerak bermakna klac plate saudara hampir habis.

    2)Periksa pada klac kabel selaraskan pada kedudukan tertinggi jika ianya masih boleh diselaraskan,tetapi jika telah diselaraskan gear susah hendak dimasukkan bermakina klac hampir habis,keselesaan menolak tombol gear bermaksud klac plate masih banyak.

    3)Jika pada tempat berbukit kereta saudara tidak berdaya menaikinya pada tahap gear 2 klac plate hampir habis.

    ReplyDelete
  14. Anonymous7/1/12

    salam cik...sy memakai kereta vios thun 2005...sy nk tnya,cmane sy nk taw bile spatutnya sy perlu tukar minyak gear. ini kerana sy membeli kereta 2nd dan tidak tahu bile owner lama membuat penukaran minyak gear..sekian..

    ReplyDelete
  15. saudara kereta vios 2005,

    Dapat keeta biasanya dah tukar minyak gear tapi jika belum setiap 40000 km tukar minyak gear untuk manual untuk gear auto setiap 2kali servi tukar minyak gear auto iaitu kira2 10000 .

    ReplyDelete
  16. masrul15/1/12

    salam sy menpunyai kerata wira 1.5GL tahun 2000. masalah sy yalah RPM tiak menentu bila mula dihidupkan dan masa berhenti kerata.RPM kadang akan jatuh sampi 0 dan naik atas 1 sedang kan total body baru tukar 2 bulan lepas

    ReplyDelete
  17. saudara masrul

    masalah rpm memang ada kena mengena dengan enjin,Jika saudara telah tukar throttle body kita boleh andaikan saudara tiada masalah pada pedal minyak dan gerigi pada throttle yang mengawal idling enjin.Oleh itu kemungkinan yang biasa terdapat pada masala demikian adalah pada plug yang cepat kotor,itu hanya boleh dibaiki dengan membuat timing enjin yang lebih baik dengan menukar kabel plug dan menyelaras distributor dan servis fuel injection atau karburator.

    ReplyDelete
  18. nak tanya saya ada kereta kancil yang asalnya manual tetapi telah saya tukar ke gear auto seminggu yang lalu, menurut mekanik itu beliau telah tukarkan gear manual kpd gear auto (beli half cut,, saya pun x tau amende tu) sbb kalau overhaul enjin manual saya nanti macam2 lagi masalah timbul so lebih baik tukar enjin sekali ... ttp beberapa minggu selepas itu kereta tu rosak semula dimana gear di "D" hanya bleh kelajuan 20-30km sahaja.. kemudian saya kembali ke mekanik itu dan beliau infom gear box rosak dan saya perlu ganti, kosnya rm1600. Tuan ada cara lain yg lebih budget dan jimat tak selain tuko gear box tu sbb tuko enjin pun saya dah berabis rm5000+++ penings saya pikirkannyer nak ganti gear box duit dah abis.... tp kete tu saya amat perlukan untuk urusan harian saya.. harap bantu yerk

    ReplyDelete
  19. saudar mayang sayang

    Apa yang saya boleh bantu ialah cuba saudari tukar dulu minyak gear auto kancil tersebut dan pastikan mekanik habiskan segala minyak gear dalam gearbox auto tersebut baru masukan yang baru,kos untuk berbuat demikian adalah dalam rm300 kebawah,dapatkan minyak auto transmission penzoil sahaja.

    ReplyDelete
  20. salam , nama saya achman

    dsini saya mhadapi kesulitan y teramat :

    2 minggu lepas saya telah menukar segala lower arm kereta saya didepan mahupun dbelakang , tp selepas itu ada kedengaran bunyi y menyakitkan hati ... semasa menekan brake , pecutan , dan y terbaru ketika membelok kiri mahupun kanan ... apa masalah sebenarnya ? bunyi ketek2 , krek2 ... kenapa bunyi 2 terjadi ?

    boleh x pihak admin bgtahu tanda2 gearbox auto ni nak rosak ? bila nak rosak 2 berbunyi ke ?

    stering rack sebelah kiri dia punya getah putus ... ble ganti x tempat tersebut atau kena tukar sebatang ?

    ReplyDelete
  21. btw ! kereta saya waja 1.6
    achman , tolong jawab ye admin ...

    ReplyDelete
  22. saudari call me sita

    Biasanya lepas tukar lower arm kereta kena hantar BALANCING DAN ALIGNMENT untuk diselaraskan semula,jika tiada kecacatan semasa pemasangan kereta saudari akan pulih dari semua bunyi roda.

    Olehkerana terdapat KEROSAKAN DRIVE SHAFT pada kiri dan kanan yang mengeluarkan bunyi seperti yang saudari terangkan adalah lebih baik untuk saudari tukar sebatang untuk kedua2 bahagian drive shaft tersebut kerana biasa terjadi bunyi akan datang juga bila jalan lurus dan ini dapat mencegah kira2 80 peratus kerosakan pada gearbox auto.

    Gearbox auto akan rosak bila gear bertukar dengan sendirinya dari 4 ke 1 dan 3 sahaja tanpa bertukar.

    Masalah getah steering rack ia boleh ditukar getah sahaja tak perlu tukar rack yang baru.

    ReplyDelete
  23. terima kasih encik sord kerana reply ...

    saya da buat balancing dan alignment tp keputusannya menduka cita dmana bunyi tersebut menjadi lebih kuat dan kerap ...

    ada kemungkinan x benda ni dsebabkan ole disk brek gelong ? sebb semua lower arm da tuko tp disk brake x servis pon ?

    nak tya , kecatatan y mcm mana y saudara maksudkan ? adakah semasa pemasangan tersebut berlaku kecuaian or ralat ?

    driveshaft unt waja sebatang harga brapa ?

    ReplyDelete
  24. saudari call me sita,

    Saudari kena jumpa mekanik dan periksa semula kedudukan disc brake,absorber dan sekeliling roda.

    Kadangkala ada mekanik yang mengetuk disc brake sehingga bering rosak.

    Ada juga yang tidak mengunci skru disc dikedudukan yang betul dan tidak kuat.

    Ada juga yang memulas kuat lower arm dan menyebabkan kedudukan absorberdan getah alas beralih dari kedudukan asal dan akhir sekali periksa bering absorber.

    Salah satu dari yang saya katakan mesti ada masalah.

    Sebatang drive shaft untuk auto sekitar rm 300.

    ReplyDelete
  25. ok encik , nant saya bawa jumpa mekanik dan bagitau masalah ni ... sbb absober pon baru tukar bulan 12 ari tu ... still ada warranty ...

    apa2 hal nant saya post semula kat sini sama ada ok ato x ...

    ReplyDelete
  26. Anonymous14/7/12

    assalamualaikum saudara
    saya baru sebulan pakai Honda city baru...
    skung dh ade bunyi benda bergetar pd dashboard... risau la plak.
    bunyi ape sebenarnye tu? huhu..help me plz

    ReplyDelete
  27. saudara honda city baru,

    Jika bergetar dashboard adalah kerana timing yang rendah dan jika bunyi getaran dalam dashboard mungkin ada terdapat mana2 skru dashboard yang longgar,bawa semula ke honda servis untuk periksa semula.

    ReplyDelete
  28. salam

    kereta honda city 2005 saya bila masuk gear reverse dia akan berbunyi dan "jerking" yg agak kuat dan semput2 (kadang2). adakah itu tanda kerosakan pada gear box? mohon bantuan info tq ya :-)

    ReplyDelete
  29. saudara kamal,

    tukar suis gear reverse pada gearbox dan perhatikan kesannya.

    ReplyDelete
  30. salam.kereta honda odc ra1 bila masuk gear reverse ada bunyi "klak"(kadang2) ada masa bila dah masuk gear reverse kereta tidak terus undur tapi kena tekan minyak baru bergerak(kadang2). adakah masalah gearbox? terima kasih

    ReplyDelete
  31. saudara zul,

    Benar ada masalah gearbox pin yang berfungsi mengalih clutch kedepan dan kebelakang.

    ReplyDelete
  32. salam. Sy menggunakan honda accord ca1 auto. Masalahnya ialah rpm tiba2 jadi tinggi (meraung) semasa penukaran gear 2 dan 3. Pickup pun sgt menghampakan. Boleh tuan terangkan apa masalahnya? Segala komponen enjin dan gearbox masih original.

    ReplyDelete
  33. saudara kelawar hitam

    Ada masalah pada throttle body anda.Stepper motor mungkin rosak,jika tukar throttle body adalah lebih baik.

    ReplyDelete
  34. throtle body tu karburator ke? Kereta sy guna sistem karburator

    ReplyDelete
  35. saudara kelawar hitam,

    karburator saudara perlu diservis/setting semula dan jika boleh gantikan kabel pedal minyak.

    ReplyDelete
  36. Anonymous16/9/12

    salam
    kancil auto 850 tahun 2002 lampu petak.
    masalah saya:
    1-pada gear p atau n,tiada gegaran yang kuat
    2-jika pada gear r,juga tiada gegaran yg kuat
    3-jika pada gear d,gegaran sgt kuat hingga dashboard bergegar jika brek di tekan
    4-gegaran hilang bila kereta telah bergerak

    mohon pandangan saudara

    ReplyDelete
  37. saudara kancil auto 850 2002 lampu petak,

    Mounting yang pecah dan enjin RPM yang tak stabil sebab ada hose vakum yang bocor,tercabut atau koyak menyebabkan gegaran bila pedal brek ditekan ketika D.

    Periksa semua mounting dan hose vakum,pastikan RPM enjin tidak terlalu rendah dibawah 900 ,tukar plug dan kabel jka perlu.

    ReplyDelete
  38. Anonymous25/9/12

    salam..

    saya nak tanya berkenaan kereta kancil auto..

    mengapa gear R saya tidak berfungsi?adakah disebabkan enjin terlalu sejuk kerana dah 3 hari hujan xbehnti ataupon ada masalah lain?tolong la saya yer..

    ReplyDelete
  39. Anonymous25/9/12

    salam..
    saya menggunakan kancil auto yg lampu bulat..
    saya ada masalah mengenai gear Reverse..ianya tidak berfungsi..apakah yang menyebabkan kerosakannya?sebab gear lain smua okay kcuali reverse..
    adakah sebab cuaca yg hujan berhari-hari ni atau apa ye?tolong saya ye..

    ReplyDelete
  40. saudara kancil auto lampu bulat,

    Reverse yang tak berfungsi adalah kerosakan gearbox itu sendiri.Saudara boleh cuba tukar dulu minyak gear dan auto filter dan reverse switch,jika itu tidak membantu ini bermakna terdapat kerosakan pada gearbox

    ReplyDelete
  41. Anonymous26/9/12

    kalau bila kita masuk gear reverse,dia ke depan tu blh try pkai jugak method kat atas tu kan?-kancil auto lampu bulat-

    ReplyDelete
  42. saudarai kancil auto lampu bulat

    Reverse switch pada gearbox tukar dulu kos tak mahal kira2 rm50 saja.

    ReplyDelete
  43. Anonymous27/9/12

    lg....dr grace.adakah perlu utk menukar plug, air filter utk setiap 3 bln. nak tau apa masalh kancil manual 850 bila susah nk start pd waktu pg dan kadang2 mengambil masa yg lama utk start

    ReplyDelete
  44. saudari grace

    adalah digalakkan menukar air filter dan plug untuk setiap kali servis bukan 3 bulan ,ini kerana air filter dan plug berupaya menambah prestasi enjin.

    Susah start waktu pagi akan berlaku

    1.fuel pump yang kurang elok
    2.karburator yang kotor

    servis karburator dan dinasihatkan tukar fuel pump dan fuel filter

    ReplyDelete
  45. Anonymous23/11/12

    Salam, sy menggunakan kereta persona auto tahun 2009. Masalah pd kereta sy adalah bila nk reverse( air-cond on + bonet penuh + penumpang belakang) kereta terasa kasar. Masuk gear D, kereta lancar je.. adakah ini berkaitan masalah gear? mohon en sord87 membantu.. tkasih

    ReplyDelete
  46. masalah reverse enjin jadi kasar adalah kebanyakannya sebab:-

    1.muatan banyak-
    2.rpm rendah-perlu tuning
    3.minyak gear dan auto filter tak tukar

    ReplyDelete
  47. Anonymous8/12/12

    Hai.
    Saya nak tanya berkenaan kereta saya. Saya guna kereta ford everest 4x4. Masalahnya kenapa kereta saya bila hendak undur kereta xbergerak. Handbrake saya telah turunkan, saya bergerak ke hadapan sedikit (ada bunyi benda berlaga) baru boleh undur. Adakah handbrake saya rosak atau sangkut, atau ada masalah pada gear?

    ReplyDelete
  48. saudara perlu periksa minyak kedua2 gearbx depan dan belakang.Pastikan minyak gear tak bocor dan ianya telah ditukar.

    ReplyDelete
  49. Salam tuan,
    Sy mempunyai waja 1.6 manual. Baru2 nie sy ada tukar driveshaft kiri dan kanan(bkn ori)kerana terdapat ketukan apabila membelok...selepas menukar driveshaft baru, kereta sy mengalami gegaran apabila menggunakan gear 5 dalam kelajuan 130...mengikut nasihat pomen, sy tukar keempat-empat tayar baru dan buat alignment, balancing dan chamber...masalah itu masih terjadi dan pomen menukar semula driveshaft panjang dan masalah itu hilang..tetapi masalah lain yang timbul...semasa menggunakan gear 3 dan 4 semasa menekan pedal minyak kereta sy mengalami gegaran yang amat kuat dan semasa menggunakan gear 5, gegaran itu berkurangan...sy tukar pula mounting enjin atas dan bawah...masalah gegaran sedikit kurang...

    Adakah masih disebabkan driveshaft panjang atau gearbox ada masalah atau cluth ada masalah atau masalah lain...

    Gearbox ada mounting tak?

    ReplyDelete
  50. saudara fakrul ariffin,

    Ada dua mounting gearbox yang memegang kedudukan gearbox untuk stabil bila bergerak.

    Gegaran kuat mungkin terjadi jika getah mounting salah satunya terkoyak.

    ReplyDelete
  51. Slam. Sya menggunakan kereta persona. Masalahnya, apabila setiap kali nak memulakan perjalanan dijalan lurus ada bunyi (gedek3 - lebih kurangla). Biasenya waktu kereta perlahan. Tapi bila dah laju, bunyinya hilang. Adakah ianya ada kena mengena dengan drive shaft. Mohon bantuan sdr.

    Tq

    ReplyDelete
  52. salam saudara serel.

    berbunyi bila jalan lurus adalah disebabkan d/shaft dalam yang dah rosak.

    ReplyDelete
  53. salam...sy mememiliki proton persona B line..baru - baru ini kereta tersebut telah mengalami masalah seperti berikut :
    a. semua sistem elektronik dalam kereta mati secara tiba -tiba dan kemudian di ikuti dengan bunyi pengera
    b. kereta ssh untuk dihidupkan apabila berlaku masalah ini dan semput apabila bergerak.

    untuk pengetahuan, saya ada memasang fog lamp dan memeriksa air cond kereta sebelum berlaku perkara ini.

    terima kasih

    ReplyDelete
  54. salam saudara Daus,

    Masalah macam ni biasa terjadi sebab :-

    1.Bateri yang weak
    2.Computer box yang malfunction

    Saudara perlu diagnose kerosakan menggunakan code diagnose untuk kenalpasti masalah elektronik sedemikian.

    ReplyDelete
  55. salam bro;

    saya baru sahaja tukar gearbox myvi se auto saya disebabkan gearbox saya dah kong. masalahnya sekarang bila saya berjalan jauh bila saya tukar gear dari N ke D ada sedikit jerking yang tidak kuat... saya telah servis body throttle, adakah disebabkan mounting gearbox tu dah pecah? kalau biarkan kereta tu sampai keesokkan hari masalah jerking tu tiada lagi mengapa ye?

    ReplyDelete
  56. adz7816/1/13

    Salam. Saya menggunakan kereta wira 1.3 Manual 98. Saya dapati terdapat bunyi 'ketak' apabila saya melepaskan pedal minyak semasa pemanduan perlahan. Pedal klac juga didapati agak keras serta terdapat sedikit kesukaran apabila menukar gear. Mohon pandgn saudara mengenai masalah tersbt. Terima kasih.

    ReplyDelete
  57. Anonymous17/1/13

    Salam. Saya menggunakan kereta wira 1.3 Manual 98. Saya dapati terdapat bunyi 'ketak' di bahagian depan kereta seperti ada part yang longgar apabila saya melepaskan pedal minyak semasa pemanduan perlahan. Pedal klac juga didapati agak keras serta terdapat sedikit kesukaran apabila menukar gear. Mohon pandgn saudara mengenai masalah tersbt. Terima kasih.

    ReplyDelete
  58. salam,

    periksa munting depan gearbox dan enjin mungkin ada yang dah pecah,mengenai klac biasanya keras sebab klac pam dah bocr atau rosak

    ReplyDelete
  59. saudra sHarizal,

    Periksa minyak gearbox ,adakalanya minyak gear yang banyak menyebabkan enjin sedikit tersedak kerana sensor terlalu banyak ditenggelami minyak gear.

    ReplyDelete
  60. Anonymous22/1/13

    Salam saudara sort87,

    Saya berhasrat untuk upgrade enjin kereta wira saya daripada 1.3 kepada 1.5. Bolehkah kapasiti enjin diupgrade hanya dengan menukar blok 1.3 kpd 1.5 shj tanpa menukar keseluruhan enjin tersebut? Adakah ianya akan menjejaskan prestasi enjin kelak?

    terima kasih.

    ReplyDelete
  61. @Anonymous
    jika saudara tukar blog bermakna saiz piston pada blok adalah saiz 1.5 dan prestasi akan tetap kekal pada 1.5 cc.

    ReplyDelete
  62. Anonymous28/1/13

    asalamualaikum sord87. sy ingin bertanya minyak gear box auto dan minyak hitam apa baik utk grand livina 1.8...tk

    ReplyDelete
  63. @Anonymousuntuk Nissan minyak yang terbaik adalah shell helix dan minyak gear castrol

    ReplyDelete
  64. Anonymous15/2/13

    Salam en sord87

    Sy menggunakan kereta mitsubishi grandis na4w tahun 2004 . Masalah kereta saya ni bila hujan lebat dan langgar air bertakung stering jadi berat dan tak boleh nk putar stering , sy sudah bawa ke servis centre mitsubishi mereka jg tak tahu apa masalahnya . Harap dapat membantu

    ReplyDelete
  65. @Anonymousmasalah ini ialah masalah stereng rack,stereng rack menggunakan gris yang banyak pada geriginya,jika gerigi tersebut dimasuki air ,gris akan jadi kesat dan membentuk kesan kasar bila dipusingkan,ada lebih baik saudara tukar stereng rack.

    ReplyDelete
  66. minta tolong sangat duit dah beribu keluar masaalah kereta masih lagiberulang ,masalahnya kereta kancil 850 auto saya ,kalau dah 7 ke8 jam stop .nak gerak balik masuk gear d tekan minyak tak jalan tak tersentap macam biasa....rem minyak sikit sikit barulah jalan slow....kadang dah jalan ..tak boleh laju tekan minyak meraung cam tak masuk gear tapi masih bergerak pelahan.....selepas jalan lebih kurang satu kiolometer barulah ok macam biasa,,,minta tolonglah...bantulah saya ni...

    ReplyDelete
  67. Anonymous12/4/13

    saya pengguna gen2 thn 2005 manual,masaalah keta sy ialah pedal klac amat keras terutama bila banyak pertukaran gear,klac x pnah tukar lagi,pakai gen2 ni dah 8thn adakah menukar klac pam boleh menyelesaikannya.minyak klac dh tukar tp pedal klac ttp keras.trmakasih atas jwban anda.

    ReplyDelete
  68. @AnonymousSaudara perlu tukar clutch pump pada pedal clutch.Jika tukar kedua2 clutch pump pada pedal dan pada gearbox hasilnya akan lebih baik.

    ReplyDelete
  69. Anonymous29/5/13

    salam en.
    sy ada 2 soalan
    1) sy menggunakan vios tahun 2012. baru2 nie temperature naik dan bunyi ketukan pada enjin (ketek) sehingga enjin mati. sy dapati air melimpah atas enjin..sy biarkan sejuk dan masukkan air. bila sy start kereta enjin hidup.. boleh ke sy menggunakan air biasa pada radiator?
    2) aircond sy bau hangit, sedangkan sy baru saja pakai 7 bulan..
    moon bantu dan beri tips mudah menjaga kereta

    ReplyDelete
  70. @Anonymous1.Bila air kering pada kereta bunyi ketukan akan menjadi kuat sebab terlalu panas

    2.saudara boleh tambah air biasa tapi saudara perlu periksa dimana tempat yang bocor samada pada hose atau radiator.

    3.A/cond jadi hangit sebab belting jadi panas sebab enjin terlalu panas,ia akan kembali ok bila enjin sejuk.

    4.Minta mekanik periksa mana2 saluran air yang bocor

    ReplyDelete
  71. slm en,

    Sy gunakan wira 1.5 auto thn 2003,tiap kali bila saya hidupkan enjin ia akan mati dan saya perlu tekan minyak selama 5 minit atau lebih untuk menstabilkan timing.Bila saya masuk gear ia akan mati,bila kat traffic light tukar(N) kemudian masuk gear mati lagi.Tambah lagi bila buka aircon lagi teruk.

    Kedua,bila buka aircon terasa macam bau asap.Harap en dapat bantu.Terima kasih.

    ReplyDelete
  72. slm en,

    sy gunakan wira 1.5 auto thn 2003,tiap kali sy hidupkan enjin sy perlu tekan minyak utk menstabilkan timing selama 5 minit atau lebih,kalau tidak ia akan mati.Selepas itu sy masuk gear ia pun mati juga.Tukar gear dari (N) ke (D) semasa di traffic light pun mati juga.Buka aircon lagi teruk.Tanya mekanik dia cakap timing ok.Throttle body dah tukar.

    Yang kedua bila buka aircon bau asap ekzos.Harap en bagi komen.Terima kasih.

    ReplyDelete
  73. @Jackie Chan1.sensor ekzos dan camshaft sensor perlu ditukar,semua hose vakum kecil yang koyak atau keras tukar juga dan jika ada bebuli angin dalam hose ke penutup minyak hitam dll juga harus ditukar.

    ReplyDelete
  74. salam tuan,

    saya menggunakan gen 2 tahun 2008

    bila sy bw slow & melalui jalan tidak rata, ada bunyi di sebelah kiri depan & belakang tp bila jalan rata or kelajuan tinggi tiaada bunyi.

    Tkasih.

    ReplyDelete
  75. @Ahmad Nizarw/salam saudara Ahmad Nizar

    Kalau disebelah hadapan tanda sedemikian adalah kerana kerosakan lower arm dan jika dibelakang pula terdapat arm pendek yang mempunyai bush perlu ditukar.

    ReplyDelete
  76. salam sy mpunyai toyota vios thn 2008. br2 ni apabila sy start enjin kekadang ada bunyi kasar sekejap sewaktu enjin dihidupkan. adakah ini mslh starter? sekiranya ya brp kosnya.

    ReplyDelete
  77. @pinkrosekepala pemusing starter yang lambat masuk semula menyebabkan bunyi tersebut,kos tukar starter vios sekitar rm300

    ReplyDelete
  78. Salam,saya menggunakan kereta kancil EX850,kereta saya mati enjin bila ress minyak di tekan,bila hidupkan enjin pada bila2 masa,ok je dan takda masalah,apakah yang harus saya lakukan.??

    ReplyDelete
  79. Salam,saya menggunakan kereta kancil EX850,kereta sy bermasalah jika ress minyak di tekan,enjin langsung mati,tiada masalah bila enjin di hidupkan pada bila2 masa,apakah masalah yang membuat kereta saya jadi macam itu,dan apakah yang harus saya lakukan..??please help me.

    ReplyDelete
  80. Salam,saya menggunakan kereta kancil EX850,kereta saya mati enjin bila ress minyak di tekan,bila hidupkan enjin pada bila2 masa,ok je dan takda masalah,apakah yang harus saya lakukan.??

    ReplyDelete
  81. @alexsol92w/salam,karburator kereta tersebut perlu diservis kerana dah kotor dan ada jet yang sumbat.

    ReplyDelete
  82. @alexsol92w/salam,karburator perlu diservis

    ReplyDelete
  83. @Bryanalex Bryanalexw/salam,ada masalah pada choke pada karburator,servis karburator tersebut

    ReplyDelete
  84. salam..baru2 ini saya ada menukar mounting ke 4x4 set bagi wira se manual sy..tp slps itu muncul masalah baru iaitu ada bunyi klak2 semasa sy melepaskan pedal minyak smasa pemanduan perlahan terutamanya pd gear 2 dan 3..lg 1 kereta terasa berat dan kurang pikap..naik bukit pon selalu guna gear 2, nie kne gear 1 bila perlahan..fuel consumption kete sy mkin teruk.sblm nie isi rm60boleh jln 260km..tp skrg nie 143km shj.

    ReplyDelete
  85. @mirul akimw/salam.saudara perlu semak nila kali terakhir saudara tukar klac plate,mounting yang baru memegang kukuh kedudukan gearbox jadi klac plate yang hampir habis mudah terasa bila kita memandu.Seperkara lagi sila periksa kedua2 kedudukan shaft drive shaft dalam yang ke gearbox samada ia betul atau terkeluar.Periksa minyak gearbox juga.

    ReplyDelete
  86. Salam sya pkai kereta iswara sedan.. Napa lampu reverse menyala jerk walaupn x reverse..
    2. Masa parking pulak dah tarik handbrake kereta tetap bergerak kna tarik kuat skit..

    ReplyDelete
  87. @remy moshiwslm,perlu tukar reverse switch .2.Perlu hantar adjust brake shoe,kalau dah lama sangat pakai mungkin dah abis ,kena tukar brake shoe!

    ReplyDelete
  88. Salam Tuan,
    Kereta saya Wira S.E tahun 2007 (automatik). 7 bulan lepas saya tukar cable plug.

    Tapi baru-baru ni bila start enjin, ada bunyi 'ketak' tapi tak lama lepas tu kereta boleh start.

    Bila dekat traffic light masa nak tukar dari N ke D dia ada bunyi macam hentak kuat. Kalau letak gear D masa berhenti, enjin kereta gegar kuat.

    Lepas tu bila jalan yang berbukit sikit, kereta jerking. Saya bawak ke bengkel, tukar lagi cable plug sbb pomen kata cable plug rosak dan keluar api sama macam kes 7 bulan lalu.

    Tapi tak sampai seminggu, keadaan kereta jadi kurang pick up. Bila start ejin pun ada bunyi 'ketak'. Lepas tu bila on aircond, masuk gear R, kereta pun gegar kuat.

    Dalam keadaan berhenti contoh parking, bila on enjin pun bunyi kuat sangat dari jauh pun boleh dengar.

    Apa masalah kereta saya sebenarnya?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  89. SALAM.. SAYA NAK TANYER.. BERKENAAN DENGAN MASALAH BREK SAYA PUNYA TOYOTA VIOS.. SEMASA TEKAN BREK OK, SELEPAS BREK DILEPASKAN SEMULA ADA BUNYI HIK.. MACAM ANGIN KELUAR.. TETAPI HANYA BILA MASA KENDERAAN BERGERAK...

    ReplyDelete
  90. @arif misswslm,ada kemungkinan getah piston dah lusuh dan membuatkan piston masuk semula lambat selepas membrek,juga ada kemungkinan besar brake piston bocor minyak,periksa tahap minyak brek untuk pastikan

    ReplyDelete
  91. @nellyberrywslm,kereta tersebut rosak torque converter,perlu ukar torque dan gantikan mounting gearbox

    ReplyDelete
  92. assalam
    kete vios 2007 saya ade bunyi ketak kat bahagian depan belah driver setiap tekan brek

    ReplyDelete
  93. @sallehsafewslm,perlu periksa brek pad jika habis gantikan in syallah takde bunyi lagi

    ReplyDelete
  94. tp tuan bile tukar brake pad pun stil ade bunyi..bunyi tu agak kuat..ade possibility lain tak tuan...

    ReplyDelete
  95. @sallehsafebering ada bunyi tak,periksa bering kadangkala ia menyebabkan keadaan disc tak rapat sebab tu bunyi bila tekan

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum

    Saya ada beberapa soalan

    1. Kenapa lepas tukar rim14 pada kancil 850 drive shaft kerap patah?

    2. Bila kereta br gerak ada bunyi ketak2, selekoh pun bunyi. Ingatkan drive shaft tp mekanik ckp drive shaft ok.

    3. Lepas tukar alarm kereta (yg lama rosak) kereta selalu buka tutup lock sdiri. Alarm pun selalu bunyi tiba2. Tgh bwk kereta pun bunyi.

    4. Bila kunci pulas pd on, enjin bunyi cm dah hdp tp belum start lg.

    Terima kasih. Harap dpt jwb mslh kereta sy.

    ReplyDelete
  97. @Jong Suk Leewslm,

    1.Rim yag lebih besar akan membawa beban yang lebih berat jadi drive shaft mudah rosak

    2.Bunyi tersebut memang ada kena mengena dengan bahagian rods terutamanys rumh bering,perlu buka dan pastikn kedudukannya beralih,biasanya jika bunyi demikian bering roda tidak berkeadaan selesa.

    3.Cabut negatif bateri kemudian sentuhkan kekepalanya sekali dua sehingga terdapat lampu menyala 2 kali bermakna alarm telah diresetkan

    4.Jika alarm dah diresetkan ini tak akan berlaku

    ReplyDelete
  98. Salam.
    Sy guna hyundai getz auto 2005.sabtu lps aircond tiba2 jd panas,berbau hangit & ade bunyi 'ketak' yg kuat dr enjin.sy perlahankn kereta utk berhenti & enjin mati sndr sblm sy smpt berhenti.temp naik mendadak.bunyi kuat semasa pedal minyak dtekan.3 bengkel yg sy tnya mberikan jwpn berbeza,antaranya:
    1.piston rosak
    2.water pump rosak
    3.kompresor aircond rosak
    4.perlu overhaul
    5.perlu tukar enjin
    Blh encik beri pendapat?

    ReplyDelete
  99. @Nurdalila Nadzriwslm,

    kereta saudari mengalami overheating,cara terbaik ialah melakukan top overhaul kerana inilah cara terbaik jka kepanasan enjin melampau begini terjadi,saya rasa ini terjadi sebab bocor air ataupun kipas tidak berpusing

    ReplyDelete
  100. Assalamualaikum

    Nak tanya harga enjin kancil 850 se yg baru dan halfcut.

    Terima kasih dan selamat berpuasa

    ReplyDelete
  101. @Jong Suk Leewslm enjin kosong rm1700,halfcut 2700

    ReplyDelete
  102. nak tanye cikit..
    keta wira saya semput bile hujan & langgar lopak air. bile start semput saya berenti & bia enjin running. pastu enjin akan ok cm biase. ape pblm ek??

    ReplyDelete
  103. tumpang tanye bos...
    keta wira saya semput bile hujan & langgar lopak air.
    biase bile semput saya akan berenti tepi jalan & bia enjin running.
    enjin akan ok balik lepas tu. so ape pblm ye??

    ReplyDelete
  104. @Norzaidi Mohd SaunanPeriksa sebelah kanan atas gearbox,kalau boleh tapekan semua wayar yang tergantung dengan wire tape supaya tiada yang kena air,pastikan juga wayar sensor crankshaft jika ada tidak tergantung dan terdedah kepada air bila langgar lopak air,ia boleh ganggu kelancaran enjin,tu yang semput tu

    ReplyDelete
  105. @Norzaidi Mohd Saunanperiksa wayar atas gearbox dan mana2 wiring terbuka tapekan elok2 supaya tidak terdedah pada air terutamanya iring sensor

    ReplyDelete
  106. Salam saya ada masalah dgn kereta myvi 1.5 saya..sekarang gear berada dalam keadaan D sahaja dan tidak bertukar kepada yan lain walaupun sudah ditolak kpada N,R, ataupun P..tombol gear pula sangat2 ringan..adakah gearbox kereta saya bermasalah..sekarng kereta tidak boleh dihidupkan kerana gear kekal pada D tidak boleh ditukar kepada P..tolong saya apakah cara yang terbaik untuk menyelesaikannya..

    ReplyDelete
  107. @hanif samsiwslm,saudara perlu tukar pin gearbox pada tombol yang melekat pada gearbox,pin tersebut dah longgar,jika ia ditukar insyallah gear boleh dimasukan pada D<N dan R seperti sediakala,kosnya sekitar rm200-300 sahaja

    ReplyDelete
  108. Assalam tuan. Sy ada satu soalan berkenaan bunyi (gedek3) pada tayar kiri hadapan kereta saya. Bunyi kedengaran apabila sy brek dan juga memandu perlahan. saya memandu honda accord 2.0 tahun 2008.

    ReplyDelete
  109. @Mark Exwslm,brek pad dah abis,perlu periksa juga keseluruhan brek caliper

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy dh bwk kereta ke 2 bengkel. Dua2 cakap brek pad masih ok. Lepas tu mekanik tu sapu gris pada bolt dlm brek. Tapi masih ada bunyi. Bunyi hampir sama dgn bush rosak (bush iswara saya pernah rosak) tapi pelik waktu corner atau bawa laju xde bunyi plak.

      Delete
  110. Assalamualaikum,
    Nak tanya...saya pakai saga kereta kebal tahun 2005..kebelakangan nie..bila nak reverse temp naik lebih dari separuh..tp bila jalan temp mcm biasa je...apa tandanya tuan???

    ReplyDelete
  111. @Ustaz Ustazahwslm,tukar thermostat danservis radiator

    ReplyDelete
  112. @Mark Exbering roda perlu juga diperiksa kadangkala,kedudukannya terkeluar sedikit dari disk dan ada bunyi bila brek

    ReplyDelete
  113. salam. saya pakai honda city dsi auto. masa drive, enjin boleh mati. lepas tu selalu macam tersengguk2 bila nak accelerate kenapa? lg satu, ap fungsi lampu bentuk paip wrna kuning tu? kalau menyala time drive then enjin mati, ap puncanya?

    ReplyDelete
  114. @anfarwslm,lampu itu lampu check engine,ada masalah sensor,biasanya kalau nak mati tersengguk ini masalah sensor crankshaft,nak kepastian peru check guna scanner tool

    ReplyDelete
  115. Salam,en mohon bantuan,sy eri dsni,kreta viva 850 enjin bnyi bsing n enjin bergetar mcm nk tercabut je n tmprture naik...mohon penjelasan

    ReplyDelete
  116. @Unknownwslm,enjin dah terlalu panas,top overhaul perlu dilakukan ,kemungkinan besar head gasket dah pecah

    ReplyDelete
  117. Assalamualaikum... Kereta camry model lama saya tak digunakan selama dua minggu...bila digunakan time masuk gear reverse kereta rasa bergetar...gear D ok je...apa masalahnya tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,minyak gear auto dah kotor dan melikat sebaiknya tukar minyak auto dan autofilter,

      Delete
  118. kereta sy.wira 1.5 gli auto 2002 injection.bila dlm gear R dlm.keadaan break.kereta menjadi bergegar.gear D kurang sikit.tapi bila kereta bergerak gegaran tiada.gegaran lebih kuat bila on aircond.sy.telah tukar mountin injin tapi masih lg.berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,mounting ada 4 semuanya,2 untuk enjin dan 2 untuk gearbox,biasanya jika dah tukar mounting gearbox gegaran reverse akan berkurangan,kena pastikan moun ting gearbox juga ditukar,enjin rpm juga perlu distabilkan pada rpm900-1000 buat tuning enjin

      Delete
  119. Assalamualaikum Tuan,
    Saya pemilik Grand livina Auto 1.8..masalah saya apabila masuk gear reverse...tanda (R) pada meter x menyala...reverse sensor x berbunyi...lampu reverse pun x menyala..tapi kereta boleh reverse...apakah kemungkinan yg rosak tuan?terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,reverse switch problem,perlu diganti

      Delete
  120. Assalammualaikum tuan. Kereta kancil auto saya ada masalah. Selalu saya hantar anak sekolah. Bila cuti pakai seminggu sekali jer. Bila nak reverse tayar depan belah kira tak nak gerak, bila tekan minyak, tayar rasa macam ternaik, macam ada barang kat lantai / macam rasa naik bonggol tu. Kalau tekan drive ok, lepas tu baru reverse pun ok. Camner tu, apa masalahnyer ye? Harap dpt membantu. T.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,ini masalah drive shaft yang lusuh sebelah kiri,geriginya telah haus,gantikan segera,insyallah ok

      Delete
  121. Agak2 berapa rm ye utk tukar drive shaft tu? Boleh tukar yg kiri jer ke? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekitar rm300-400 sebab tukar sebatang,boleh tukar kiri saja,sama2

      Delete
  122. Salam... bro, nk tanya tentang handbrake kete saga flx saya. Bila saya parking dan tarik handbrake, ia berbunyi kuat. Parking kat garaj, dalam rumah boleh dengar... apa masalah sebenarnya bro? T.kaseh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,saya kurang faham apa yang ditanya,bunyi itu dimana,di handbrek atau di roda?

      Delete
  123. Assalam. Saya nk tnya mengapa kereta wira saya 2,3 kali start baru hidup. Ada bnyi ktak.. Ktak.. Bateri dan starter baru tukar…

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,bateri mungkin weak sebab alternator munkin bermasalah tidak mengecas semula,periksa dengan cabut kabel negatif bateri ketika enjin hidup,jika enjin mati alternator bermasalah

      Delete
    2. salam sy nak tany kereta kancil 850 kesemua gear x berfungsi.bla lepaskan klac still x bergerak. apa penyakitnya?

      Delete
    3. wslm,drive shaft dalam ke gearbox dah haus teruk,sila periksa

      Delete
  124. Salam boss,kenapa reverse sensor keta wira sy x function bila undurkn keta?apa masalah n cara atasinya....tq boss

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,biasanya sebab sensor tersebut rosak,perlu diganti

      Delete
  125. salam bos,,
    kenapa bila bawak laju ade bau asap...
    (wira 1.5)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,periksa mana2 bocor kecil minyak hitam atau gear yang menitik pada ekzos,ini membentuk asap yang terperangkap dalam enjin seterusnya bau kan masuk ke dalam kereta mengikut rongga2 terbuka

      Delete
  126. Assalam.. Just nk tya.. Sy menggunakan wira 1.8 auto.. Permasalahan skg.. Bila masukkan R hentakkan kuat berlaku.. dn sebelum ni.. Free gear sll blaku ttp selepas sy menukar minyak gear dah ok.. Cm yg tinggal masalah ngan gear R.. Mohon nasihat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,tukar speed sensor input dan output

      Delete
  127. nak tnya..sy br tukar filter gear..lepastu bila reverse bunyi yg bising tetiba..kenap? satu ag..bunyi ktak ktak bila reverse apabila lepas pRking..masa tgh bawak xde masalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. drive shaft berbunyi ganti sebelah mana yang bunyi kuat

      Delete
  128. Salam bro,
    sy pakai kete persona, masalahnya lampu reverse dan bunyi bib x brfungsi bila reverse....sy agak suis reverse rosak....boleh tuan bantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,ada alat sensor kecil diletakan pada bumper belakang alat tersebut rosak boleh ditukar

      Delete
    2. ok tuan terima kasih...maksudnya sensor tu kawal lampu dan bunyi bib masa reverse ya...sy ingatkan suis reverse dekat gear box sama mcm kete wira yg rosak...

      Delete
    3. keduanya berlainan sus gerabox adalah suis untuk beri isyarat menggerakan gear kebelakang sahaja

      Delete
    4. ok bos thanks

      Delete
  129. salam admin, saya nak tya.. break pad tu ade kene mengena tak dengan engine.. sebab lampu indicator engine saya dah nak dekat sebulan menyala...mintak pencerahan admin sikit sebab saya risau betul sebenarnya ni... tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,minta mekanik guna scanner untuk kerosakan sebab check engine menyala,brek pad dan sistem brek lampu bekas minyak brek akan menyala jika tiada minyak dan masalah

      Delete
  130. salam, sy nak tanya kerata saya waja ada langgar lopak air akibat hujan lebat. lepas tu terus keluar bunyi seperti "cet, cet" di bahagian depan tayar pemandu. bila sy start enjin semula terus keluar bunyi tu. boleh sy tahu punca dan cara untuk mengatasi masalah ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,belting mungkin kendur,kotoran telah melekat dan membuatkan bunyi tersebut

      Delete
  131. hi tuan..sy nak tanya..kereta saya auto..bila letak gear P then sy tekan brek berbunyi sbelh dpn enjin.?setiap kali tekan brek bbunyi klau gear P...klau gear lain brek tak bunyi..

    ReplyDelete
  132. Assalamualaikum Tuan,

    Mohon izin bertanya, saya mempunyai kereta hyundai accent 1.5, kereta ok cuma bila bawa kerap jadi semput dan tak kena laju dengan tekan minyak.

    Mula-mula pomen kata masalah sensor knock atau fuel sensor, dah tukar ok kemudian tak lama jadi balik. Pomen kata ekzos sensor pula.

    Apa pendapat tuan? Apa yg boleh menyebabkan kereta ini semput bila dibawa? Minyak hitam, minyak auto, timing belt dll dah tukar. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,throttle body perlu diservis dahulu insyallah ok

      Delete
  133. Salam tuan, kancil ex850 saya tdk dpt start. MUla-2 boleh start. Lepas tu sy tambahkan minyak hitam sama paras dgn level "full". Lepas tu sy start enjin semput dan terus padam seperti kehabisan minyak. sy start lagi dan langsung tak boleh. Lepas tu starter nampak ada berasap sedikit. Semalam sy telah basuh enjin kereta ni basah habis sebb kotor melalui jalan tanah merah. Adakaha terdpt litar pintas pada starter sbb basah? Atau adakah starter telah rosak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,starter tidak rosak,mungkin plug dah masuk air,perlu keringkan begitujuga distributor

      Delete
  134. Assalam Tuan Admin... kereta sy jenis honda city VTi
    1. semasa memandu enjin kereta bergegar bila tekan minyak dr 80km ke 100km & semasa naik bukit.
    2. bila panaskn enjin pd awal pagi, on aircond ada bunyi (treett) dienjin dlm 20saat.

    Mohon pencerahan Tuan Admin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,

      1.Gegar sebab RPM yang rendah dan tak stabil,jika ingin kurangkan gegar ,perlu servis Throttle Body ,tukar TPS sensor dan air filter.

      2.Bunyi datang dari belting yang berkemungkinan terlalu kendur

      Delete
  135. Salam, mohon pencerahan, berkenaan hyundai getz tahun 2006.

    1. Baru ni sy servis minyak atf, mekanik kereta kata gearbox mungkin ad mslh, sbb nk tukar dr P / R ke D mcm ad sentakan kedepan sikit, tp xkuat.

    2. Bila naik bukit kereta jadi slow/kurg power

    3. Bunyi bising kadangkala bila on air cond di bahagian enjin depan pemandu

    Minta pendapat y boleh dibuat selain tukr gear box, modal belum ad lg...terima kasih banyak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,

      1.minta mekanik tukar solenoid shift dalam autofilter
      2.Pastikan minyak atf yang digunakan sesuai seperti atf castrol atau hyundai
      3.aircond bising sebab belting kendur

      Delete
    2. Terima Kasih. Akan diusahakan.

      Delete
  136. Kereta livina saya tersedut apabila tekan minyak terutananya masa nk pecut. Kemudian dia stable seoerti biasa. Mohon pencerahan apa yg perlu dlakukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Throttle body kotor dan air filter perlu dibersihkan,ganti spark plug dan kabel

      Delete
  137. Salam..sy guna kancil pettak 850 manual,lampu reverse menyala tiba2 nape ek?? Xmasuk gear reverse pn menyala..pelik

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,tukar reverse switch,dah rosak

      Delete
  138. salam tuan, saya ada 1 masalah pada gen 2 (m) 2006, engin mati tiba2 ketika hujan lebat/air bertakung, selepas 30-45 minit boleh start balik, dah byk workshop saya pergi tapi tak jumpa puncanya,dah fobia bawak kereta ketika hujan, tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm, ada masalah sensor yang kena air,tapekan semua soket sensor pada atas gearbox,insyallah ok

      Delete
    2. terima kasih tun saya cuba tape kan

      Delete
  139. salam...saya nk tanya problem kereta kancil saya..Sebulan lepas kereta saya jatuh longkang...hari ni bila bawak kereta bila nk keluar simpang lepas membelok rasa macam stereng kena lock bila nk pusing balik masuk jalan lurus. So macam guna force sikit nk betulkan stereng balik bagi lurus. Lagi satu stereng tu macam tersekat2 bila pusing lurus balik. Saya x pasti stereng ke ape.. Tapi Sebelum jatuh longkang, pomen ade cakap yg stereng sy ketat, nk repair time tu xde duit..Harap tuan dpt tolong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,kedudukan ball joint,tie rod end pada roda kanan ada masalah mungkin telah ditekan oleh disc dan pecah jadi ia perlu diganti ditambah dengan keadaan stereng rack yang ketat jadi ia bertambah ketat untuk dipusingkan,perlu tukar keseluruhan stereng rack sehinngga hujung stereng rod

      Delete
    2. Agak2 berapa harga stereng rack dengan stereng rod tu?

      Delete
    3. satu set termasuk stereng rod sekitar rm400

      Delete
  140. Saya nak tnya mengenai break yg panjang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat bleeding brek,pastikan brek pad masih elok

      Delete
  141. Assalam tuan, sya nak tanya, kereta sya problem bila drive tgh hujan kdg2 tu akan ada bnyi dari bahagian dpn bnyi "kelak2" dlm 10saat mcamtu lpas tu hilang..yg pelik tu terjadi bila jln bsah / hujan saja..jalan kering tk da plak bunyi macamtu..mohon penjelasan dari tuan

    ReplyDelete
  142. Assalam tuan, sya nak tanya, kereta sya problem bila drive tgh hujan kdg2 tu akan ada bnyi dari bahagian dpn bnyi "kelak2" dlm 10saat mcamtu lpas tu hilang..yg pelik tu terjadi bila jln bsah / hujan saja..jalan kering tk da plak bunyi macamtu..mohon penjelasan dari tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,periksa belting luar jika kendur tegangkan jika dah lusuh ganti kerana ia mungkin slip bila kena air

      Delete
  143. assalamualaikum. saya pengguna myvi ezi tahun 2010, saya ad masalah gegaran pada dashboard, saya pergi ke bengkel, mekanik tu ckp, masalah ni biasa utk myvi model ni,

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,minta mekanik ketatkan semua skru dashboard

      Delete
    2. itu sahaja ke tuan? ad possible komponen lain tak?sbb gegaran taklah teruk, vibrate lg kedengaran bila kereta baru dihidupkan.mintak pencerahan lg tuan :)

      Delete
    3. kunci dulu dashbod kemudian tengok perubahan lain

      Delete
  144. wslm,Upper arm atau u stand adalah penyebab banyak bunyi,ia nampak kukuh tapi disitu terdapat ball joint yang sebenarnya lembut dan mengeluarkan bunyi

    ReplyDelete
  145. Salam..nk tnya kalau kita memandu kdg2 kereta lambat nak gerak atau kdg2 hampir mati ketika kita menggunakan gear 2..adakah masalah cluch plate

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,benar klac plate hampir habis

      Delete
  146. As salam tuan,

    Saya memakai kereta toyota vios auto 2nd tahun 2010.
    Saya nak tanya, bila saya nak kalih gear reverse mcm susah sikit dan ada bunyi "ktak". Setiap kali reverse mesti akan rasa gegar.
    Boleh saya tahu punca dan penyelesaiannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,tukar mounting gearbox dahulu

      Delete
  147. salam tuan..sy pengguna mitsubishi grandis 2.4 tahun 2009..tadi ade belting putus selepas sy park krete kat umah..lps dari tu powerstering tak brfungsi dan simbol bateri di dashboard menyala..tapi kerete masih bole start n jalan..soalan sy tuan..belting ape yg putus tu? adekah tu timinh belt yg putus? kerete sy ni jenis timing belt ke timing chain? dan berape anggaran kos baik pulih masalah ni? mohon pencerahan tuan..trime kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,belting yang putus adalah belting power stereng.Jika chain atau timing belt putus enjin tidak hidup langsung.Periksa kotak penutup hitam sebelahberdekatan belting alternator dan power stereng ,ketuk kotak itu jika chain ia biasanya gunakan kotak aluminium atau besi jika getah ia gunakan kotak plastik saja

      Delete
  148. salam tuan..sy pkai kereta kancil 660.sy nk tnya kereta saya bunyi "krek krek krek"dibahagian enjin dalam 5 second apabila sy tekan minyak perlahan.bunyi tu akan kedengaran selepas masuk gear dan semasa membelok.kalau kereta sudah laju bunyi tu terus hilang..apakah masalah dia tuan?,mohon bagi pencerahan.trima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,kemungkinan besar bunyi datang dari contact point,periksa rumah contact point dan rotor.

      Delete
  149. semasa memandu dijalan yg mendaki bukit dalam keadaan gear 2 ke atas enjin mengeluarkan bunyi macam itu juga bos.adakah itu berkaitan rotor atau contact point juga..kereta sy ni byk mslah..mslah asap putih keluar kot ekzos pun ada lagi padahal sya dah hntar ke bengkel.pomen tu dah tukar valve seal tetapi sampai skrg asap tu masih ada..rasa2 bos apa mslah asap putih tu pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu masih baru buat,gunakan dulu sehingga lebih 2 minggu,asap putih akan hilang jika mekanik cuci guna minyak disel,bunyi tu perlu periksa kedudukan rotor dan contact point,periksa juga belting luar mungkin ada sentuhan pada penutup

      Delete
  150. Salam tuan Mekanik Kereta, kereta vios saya sejak dua menjak ni walaupun minyak masih 2 bar..kete akan mati. Bila tambah minyak baru dia ok? apa masalah kete saya ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,masalah fuel pump,mungkin hose fuel pump tersumbat atau fuel pump dah kurang kuat jadi,ia tidak dapat menyedut minyak keatas dengan baik

      Delete
  151. tq bos,kreta sy dah buat top overhaul pastu bnyi tu dah hilan n asap putih da kurang keluar dri exzos..tapi msalah baru yg timbul pula kereta sy enjin taknak hidup crank pun tak bunyi pada hri first kejadian tapi apabila tolak kereta enjin hidup mcm biasa,pada hri kedua pula sy cuba start enjin blik,enjin taknak hidup lgsung tapi crank bunyi mcm biasa bila tolak kereta enjin hidup mcm biasa bila matikan enjin dn terus hidupkan blk enjin tu dia hidup elok ja takda mslah ssh hidup dah tapi hri seterusnya jadi mcm hari kedua yu juga..mohon bantu sy,dah byk sgt duit sy hbis bln ni kt kreta kancil 660 tu.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini masalah starter,tukar starter insyallah ok macam biasa

      Delete
  152. Assalamualaikum tuan..saya pakai kenari auto. Masalah saya ialah bila masuk gear reverse kereta x bergerak. Kena tekan minyak baru gerak. Utk pengetahuan bila sy masuk gear reverse, gear mmg masuk. Xde rasa berat ataupun ape2 bunyi.gear lain xde masalah. Kereta ni kereta second. Sebelum ni klu masuk gear reverse kereta akan bergerak walaupun x tekan minyak. Saya ada bwk ke beberapa bengkel diaorg ckp gearbox rosak. Ada yg ckp kna tukar minyak gear je dulu. Ada pula yg ckp cluth rosak
    Saya harap tuan dpt bantu saya utk mendapatkan jawapan mengenai masalah ini. Tima ksh.Mama qayyum

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.

Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,