Mekanik kereta: Bagaimana servis aircond dilakukan
Jika Mahukan Panduan Dan Nasihat Dari Mekanik
Anda Boleh Whatsapp Terus Ke+60173023492

Jan 1, 2012

Bagaimana servis aircond dilakukan



Selamat Tahun Baru 2012,

Ramai yang menyangka bahawa servis aircond saja akan menjadikan kereta nempunyai suhu sejuk yang cukup menyejukkan dalaman kereta.Olehkerana banyak kemusykilan dan pertanyaan kenapa aircond kereta tidak sejuk walaupun ia telah diservis maka wujudlah post ini untuk menjelaskan lebih terperinci mengenai apakah sebenarnya servis aircond.

Dalam post komponen aircond terdahulu telah dinyatakan komponen utama dalam sistem aircond yang boleh di servis.Terdapat 3 komponen utama yang perlukan tumpuan menyeluruh dalam pembaikan aircond secara telus.Kompressor,cooling coil dan kondenser adalah komponen utama dalam sistem aircond tetapi bukan komponen yang akan diservis dalam aktiviti servis aircond.

Ramai pengguna kereta yang tersalah tafsir mengenai servis aircond.Servis aircond yang dilakukan dimana2 bengkel kereta adalah mengenai pencucian dan penukaran bahagian tertentu sahaja selain pengisian semula gas aircond dan memeriksa kebocoran pada hose.

Bila servis aircond komponen utama yang akan dikeluarkan adalah cooling coil.Cooling coil adalah mengenai sirip-sirip halus berbentuk empat segi dan mempunyai dua paip hose yang bersambung terus ke condenser dan compressor .Hose pada cooling coil di tapis dengan injap ataupun biasa dipanggil valve aircond .Injap aircond ini akan ditukar setiap kali bila servis aircond dilakukan.Malangnya kadangkala bahagian ini tidak ditukar dan menyebabkan kesejukan dan keseluruhan sistem aircond kadangkala tidak berjalan sempurna.

Setelah injap ditukar cooling coil akan dicuci dalaman dan luaran dengan menggunakan thinner dan air.Terdapat juga bahan pencuci kimia yang akan digunakan dalam mencuci cooling coil.Kebocoran pada sirip2 halus di cooling coil biasanya akan ditampal sebelum ia dipasang semula.Satu lagi bahagian yang akan ditukar adalah gas filter atau tabung gas.Tabung gas berkedudukan didalam engine dan biasanya ini akan ditukar untuk pelancaran sistem aircond.

Setelah cooling coil dipasang j kompressor akan ditambah dengan minyak kompressor untuk melincirkan lagi pemusingan bahagian dalam kompressor.Komponen yang biasa mengalami kebocoran seperti hose penyambung da kondenser akan di baiki juga seperti menukar hose dan mengimpal kondenser.

Dan akhir sekali gas aircond akan dimasukan secukupnya setelah semua bahagian yang dinyatakan tadi mengalami pembaikan .Secara ringkasnya  servis aircond adalah mengenai:-

1)MENGELUARKAN COOLING COIL UNTUK DICUCI
2)MENUKAR INJAP AIRCOND
3)MEMERIKSA HOSE DAN TUKAR JIKA BOCOR
4)MENAMPAL BOCOR PADA KONDENSER
5)MENGISI MINYAK KOMPRESSOR
6)MENGETATKAN GETAH TALISAWAT KOMPRESSOR
7)MENUKAR SENSOR SUHU JIKA PERLU
8)TUKAR TABUNG GAS
9)MEMASTIKAN KIPAS AIRCOND BERPUSING LANCAR

Jika anda baca dari awal hingga akhir tidak sekalipun disebutkan mengenai membaiki kompressor ,hanya disebutkan mengenai mengisi penuh minyak kompressor.Ini bermaksud jika terdapat kerosakan besar atau kecil pada compressor akan menyebabkan aircond jadi tidak sejuk.Ramai yang beranggapan bahawa sejuk akan kembali seperti sediakala jika servis aircond telah dilakukan.Harus diingat bahawa kompressor yang rosak adalah penyumbang utama dalam kerosakan keseluruhan sistem aircond selain daripada condenser dan bahagian kecil sistem aircond seperti suis,wiring dan fius.

Jika setelah anda servis aircond ,anda masih lagi mengalami masalah pada kesejukan dalaman kereta sudah semestinya tidak ada kena mengena dengan servis aircond kecuali terdapat diantara yang telah disebutkan tadi tidak dilakukan dan kecuaian mekanik yang melakukannya seperti tidak menampal bocor dan menukar bahagian penting dalam servis aircond kereta.

365 comments:

  1. assalamualaikum... berapakah kos untuk menukar compressor dan cooling coil myvi.. terima kasih

    ReplyDelete
  2. saudari zuraomar

    kalau tak silap saya ianya sekitar rm 400 kebawah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rm400 ke bawah?saya baru dpt quo harga utk tkr kompressor myvi rm800...di mana sy bole dpt dgn harga rm400 ke bawah?tlg saya...or email saya: shidah82@gmail.com

      Delete
  3. Salam...saudara sord87 ada bengkel, dimana? berapa kos servis aircond myvi? TQ

    ReplyDelete
  4. saudara yang bertanya,

    anda adalah segalanya!

    ReplyDelete
  5. Salam bro! Mcmana hendak mengesan kerosakan sensor suhu? Apa fungsinya? apa masalahnya apabila malam keadan air cond sejuk menggedik, tetapi bila sangkut jam belah siang... Habis masak gua! N last question ada perbezaan sejuk ke untuk jenama senden ke, denso ke, cap ayam ke??? Thanx a lot bro

    ReplyDelete
  6. saudara hogake 69

    sensor suhu aircond bertindak mengawal suis automatik kompressor,dan jika magnet kompressor berpusing tanpa henti ini bermaksud sensor suhu tidak berfungsi dengan baik.Masalah aircond yang selalu sejuk dimalam hari ada kaitn dengan kipas kondenser yabg berpusing perlahan dari yang sepatutnya.Dapatkan kipas yang baru.
    Jenama sanden adalah jenama asal pada banyak kereta jepun dan memang diakui baik dari segi jangkahayat penggunaan seperti juga denso dan daikin manakala lain dari itu kurang poenggunaanya dipasaran.

    ReplyDelete
  7. salam... sy nak tanya kalau aircond langsung x sejuk n x da angin langsung knp yer...

    ReplyDelete
  8. saudari eira,

    Bila tiada angin langsung maknanya blower anda tidak berpusing,jika tidak berpusing angin sejuk memang takan keluar dan ini ada kena mengena dengan fius terbakar atau wiring yang rosak.

    ReplyDelete
  9. salam saudara,

    sy ade sedikit kemusykilan berkaitan bunyi aircond compressor myvi yg agak annoying.wokshop ckp bunyi compressor.tp ade jgak yg kate mmg bunyi aircond myvi kuat mcm tu.

    mohon pendapat saudara. tq.

    ReplyDelete
  10. saudari sal adyza,

    aircond masih sejuk tapi berbunyi bising berkemngkinan minyak kompressor yang dah kurang atau bocor,pastikan minyak ditambah

    ReplyDelete
  11. Otai.. ^^ saya ada sebuah kereta kancil 850cc, tahun 2002, manual. Kereta ni 2nd hand kereta company. ada beberapa masalah yang saya alami tetapi saya tidak tahu apakah masalah tersebut, maklumlah ini merupakan kereta pertama saya. =) :

    Pertama, apabila saya start enjin saya terdengar bunyi seperti kipas enjin tidak ketat tetapi apabila saya ON air-cond bunyi tersebut menjadi perlahan. Adakah masalah di atas berkaitan dengan kipas or timing belt ? ataupun ??

    Kedua,perkara ini berlaku apabila saya membuat belokan. Contohnya seperti masuk ke persimpangan, apabila saya membuat belokan untuk masuk simpang terdapat bunyi seperti skru longgar. Masalah alignment ataupun ? =="

    Thank q! XD

    ReplyDelete
  12. Saudara Ray ,

    1)periksa semua belting ,ketatkan jika kendur dan pastikan bering a/cond tak ketat,mekanik boleh periksa.

    2.Belok kiri bunyi d/shaft kiri rosak,belok kanan kalu drive shaft kanan rosak

    ReplyDelete
  13. Salam,
    kia spectra 2006: aircond normal pada permulaan, selepas satu jam, hanya angin yg keluar dan tak sejuk, fros penuh di bahagian paip luar. Selepas berhenti beberapa ketika ianya normal balik dan berulang. Tlg beri saranan dan bolehkah diy. Terima kasih.

    ReplyDelete
  14. saudara rafidi

    Kia spectra saudara mengalami masalah sensor suhu yang tidak terkawal,perhatikan kompressor clutch yang bertindak bila aircond dihidupkan.Pastikan kipas aircond berfungsi bila magnet clutch kompressor melekat dan berpusing.

    Magnet clutch kompressor yang terlalu cepat berhenti atau terlalu lama untuk berhenti akan menyebabkan fros terbentuk pada cooling coil,bila ia cair aircond akan kembali ok.

    DIY boleh dilakukan dengan membuka sedikit ruang cooling coil dibawah panel kiri dashboard dan perhatikan wayar sensor berwarna hitam dilekatkan pada cooling coil,keluarkan wayar tersebut dan gantikan dengan yang baru.

    ReplyDelete
  15. Salam bro...sye bru serbis aircond tpi x tukar valve.yg sye buat adlh cuci coil,tukar filter,masuk minyak n gas.ape kesan klu kite x tukar valve mase servis 2.huhu

    ReplyDelete
  16. saudara waja2004,

    Biasanya jika servis aircond valve memang akan ditukar,jika pada valve tersebut terdapat kotoran lama atau tersunbat,aircon jadi kurang sejuk dan kotoran lama yang bercampur dengan gas baru lama-kelamaan akan menyebabkan komponen lain jadi rosak.

    Jangkamasa kerosakan bukan sehari/dua mungkin mencecah setahun jika kompressor berterusan dalam keadaan baik.

    ReplyDelete
  17. wira saya baru je tukar A/C fan..dan bila saya rasa pipe receiver drier..panas..hangat je..knp??? apa yang x kena? macam mana kita nak tahu drier tu dah out?

    tq...

    ReplyDelete
  18. saudara kuda

    Jika tiada kesilapan wiring yang terbalik bila pasang kipas a/c drier berkemungkinan telah rosak.

    (terbalik pasang wayar menyebabkan kipas berpusing arah lawan jam)

    ReplyDelete
  19. kipas yang asal x jalan sebelum ni..masa tu dah panas atau hangat...

    sepatut nya receiver drier tu mcm mana? sejuk?? tapi a/c ok..sejuk..lagi sejuk sejak tukar kipas baru..

    ReplyDelete
  20. sepatut nya kipas A/C tu pusing ikut arah jam? kipas radiator plak?

    ReplyDelete
  21. saudara kuda,

    dua2 kipas ikut arah jam
    receiver drier tak sejuk sampai sejuk,kira2 suhu normal saja,tapi hose ada dua untuk keluar panas untuk masuk sejuk,sentuh pada dua hose copper pada hujung jalan masuk ke cooling coil,jika satu sejuk dan satu panas a/con adalah baik.

    ReplyDelete
  22. salam...tuan, saya pakai toyota wish. baru2 ni saya ada pergi workshop. tauke kedai tu cakap kompressor aircond ada masalah. dia bunyi 'kreeeeeee". klau on aircond bunyi tu senyap.aircond sejuk cuma kalau berhenti waktu jem ia akan jadi tak sejuk dan keluar bau. tauke kedai tu cakap kena tukar kompressor yg baru. siap semua 1.8k. saya nk tanya adakah kompressor tu boleh dibaiki lagi atau mmg kena tukar lain. kalau ada wrkshop yg boleh repair kat mana ye. saya area putrajaya.

    ReplyDelete
  23. saudara toyota wish,

    saya pun rasakan bahawa kompressor saudara telah rosak dan bocor.Jika tukar saudara boleh juga dapatkan yang recon,harganya lebih murah dan jika ingin dibaiki hanya terdapat beberapa kedai yang membaiki kompressopr,jika di Puchong saudara boleh kunjungi CHIPO AUTO di taman maju jaya puchong.

    ReplyDelete
  24. Salam saudara sord87,

    Nak tanya dari pengalaman saudara kalau tukar suis temperature control aircond (kat panel radio) untuk proton wira berapa kosnya, boleh tak kalau saya nak DIY je?

    ReplyDelete
  25. saudara mail (wira)

    kos sekitar rm 50,tukar bsendiri boleh juga cabut skru panel radio dan skru suis ,keluarkan set peghadang tersebut,setelah jumpa komponen suis tarik keluar dan gantikan dgn yang baru.

    ReplyDelete
  26. As Salam sdr sord87 kereta sy Naza Citra 2006 mengalami simtom2 seperti sdr Rafizi sejuk pada awal dan panas selepas 1jam di ON kan. Biasa berapa kos utk menukar sensor dan valve. Dan betul ke Naza Citra ni Kalau nak service cooling coil kena bukak semua dashboard?.. berapa pula upah service cooling coil utk Naza Citra ni. TQ

    ReplyDelete
  27. As Salam Sdr Sord87 kereta sy Naza Citra 2006 mengalami tanda2 kerosakan spt srd Rafizi. Berapa upah dah kos tukar sensor and valve... dan bapa pula kos utk service cooling coil utk Naza Citra. TQ

    ReplyDelete
  28. saudara zyr

    Kos untuk servis aircond adalah sekitar rm250 termasuk tukar valve,servis cooling coil dan gas.

    Jika tukar cooling coil kosnya akan bertambah sekali ganda termasuk tukar sensor.

    Dashboard akan dibuka penuh kerana kedudukan cooling coil ditengah2.

    ReplyDelete
  29. assalamualaikum. hye saudara sord87..saya pakai neo. tapi aircond rosak. takde angin lansung.so puncanya apa? nak kena tukar compressor ke? berapa kos tuk tukar compressor?
    Many thanks!!

    ReplyDelete
  30. saudara neo aircond rosak

    Bila tiada angin,bermakna motor blower menghadapi masalah ataupun wiring blower yang tertanggal ataupun fius blower putus.Bila blower berfungsi baru boleh tau samada aircond sejuk atau tidak dan ini melibatkan kompressor dan komponen lain.Kos selenggara blower sekitar rm200.

    ReplyDelete
  31. boleh tak kita DIY cuci blower AC Wira?

    ReplyDelete
  32. boleh tak kita DIY je cuci blower AC Wira?

    ReplyDelete
  33. saudara kuda,

    boleh,buka 2 skru kecil penutup(jika masih ada) dan buka 3 skru blower,cabut 2 soket yang berkaitan dan keluarkan blower,cuci bersih dan pasangkan semula.

    ReplyDelete
  34. As Salam sord87 ade x workshop yg blh anda recommend di sekitar KL. Sy duduk area desa pandan.

    ReplyDelete
  35. Salam sord87,

    bole tanya, biasanya brapa harga kompresor utk myvi 1.3 ? dan labour cas nya brapa yer?

    terima kasih :)

    ReplyDelete
  36. saudara brotip,

    harga kompressor myvi econ sekitar 300-400 dan upah tukar biasanya sekitar rm150 termasuk gas.

    ReplyDelete
  37. saudara zyr,

    Ditaman maluri terdapat 2 kedai repair kereta dan aircond berdekatan jaya jusco,mungkin saudar boleh cuba.

    ReplyDelete
  38. saya nak tanyer sikit masalah aircond kereta saya, baru baru nie kipas tak jalan, sy tukar fuis, kipas jalan, selepas beberapa jam kemdian saya bau terbakar semasa memandu..saya pakai kereta iswara aerobak..apa sepatutnya saya buat.?

    ReplyDelete
  39. saya nak tanyer sikit masalah aircond kereta saya, baru baru nie kipas tak jalan, sy tukar fuis, kipas jalan, selepas beberapa jam kemdian saya bau terbakar semasa memandu..saya pakai kereta iswara aerobak..apa sepatutnya saya buat.?

    ReplyDelete
  40. Saudara iswara aerobak kipas,fius

    Jika tukar fius gunakan yang sama amp nya jika 10 tukar dgn 10 sahaja jangan tukar fius 20 atau lebih dari sepatutnya,ini akan buat wayar terbakar,hati2 bila tukar fius.

    ReplyDelete
  41. Salam..sye pkai kereta kancil 850..bru2 ni bila nk on je aircond ada bnyi relay n kdg2 smpai aircond off sndri..bwk g kdai n tkr circuit kat dashboard belah kiri..tp bunyi relay still ada lg..ada kene mengena ngan switch plak ke?

    ReplyDelete
  42. saudari iza,

    saya tak pasti apa yang saudari maksudkan dengan bunyi relay tapi kalau bunyi relay berterusan seerti cettttt terus je bila pasang aircond bermaksud ada relay yang dah rosak saudari kena periksa dan tukar relay a/c yang rosak kat dalam fius box enjin.

    ReplyDelete
  43. Salam..saudara sord87,td saya da pergi ke kedai aircond untuk periksa aircond kereta saya.tapi diaord charge sampai rm2000.betul ke?dioarng ckap compressor and cooling coil rosak.berbaloi x?ke recommend kedai aircond yg ok area bandar tun razak.tq.

    ReplyDelete
  44. saudara aircond cas mahal,

    saya tak pasti saudara pakai kereta apa,tapi jika merc dan bmw ,cas sebegitu adalah berpatutan kerana parts yang ori dan mahal.

    Bandar Tun Razak cuba buat di sekitar Taman Maluri

    ReplyDelete
  45. bro, cek keta sy jap.. myvi 2005
    mula2 econ kurang sejuk, pastu stat bunyi kreeng. skrg eco xsejuk lgsg.angin je ada.pe masalah dia? bpe harga nk repair agaknya?

    ReplyDelete
  46. saudara gadis ayu,

    Belting tak putus ke,fius periksa bakar ke tidak,gas econ ada ke,periksa mana2 tempat bocor,biasanya kompressor akan berbunyi bila gas habis disebabkan bocor.

    Kos repair jika tak tukar kompressor sekitar rm150

    ReplyDelete
  47. bro, sy pakai wira 1.6 auto 4G92P. Nak tny beberapa soalan.
    1. Mase sy speed dlm 140km/j sy dengar bunyi sesuatu dr enjin. Agak kuat jgk bunyinye. Dlm 5 minit pastu aircond sy xsejuk. Sy pergi kedai check. Pomen ckp maybe compressor problem sbb fius 10a tbakar. Katanya cas api tlebeh. Betul ke?
    Ada x komponan dlm compressor boleh diganti.
    2. Dari kjadian tu, pully bny bising. Byi mcm bering pecah. Ape masalahnye ye.
    3. Wira 1.6a sy tahun 94. Adakai ia pakai compressor brand SENDEN? mcm mane nak chek?
    4. Ada kedai yg sesuai tak nk baiki. Sy area duk puchong.

    ReplyDelete
  48. bro, sy pakai wira 1.6 auto 4G92P. Nak tny beberapa soalan.
    1. Mase sy speed dlm 140km/j sy dengar bunyi sesuatu dr enjin. Agak kuat jgk bunyinye. Dlm 5 minit pastu aircond sy xsejuk. Sy pergi kedai check. Pomen ckp maybe compressor problem sbb fius 10a tbakar. Katanya cas api tlebeh. Betul ke?
    Ada x komponan dlm compressor boleh diganti.
    2. Dari kjadian tu, pully bny bising. Byi mcm bering pecah. Ape masalahnye ye.
    3. Wira 1.6a sy tahun 94. Adakai ia pakai compressor brand SENDEN? mcm mane nak chek?
    4. Ada kedai yg sesuai tak nk baiki. Sy area duk puchong.

    ReplyDelete
  49. boleh bagi tahu tak... masalah apa yang di hadapi jika thermostat rosak. Aircond kereta saya tidak sejuk apabila kenderaan tidak berjalan...

    ReplyDelete
  50. saudara masalah aircond thermostat,

    thermostat dan aircond adalah dua benda berbeza,thermostat mengawal sejuk untuk enjin,aircond pula tiada kena mengena dengan thermostat,

    Masalah yang saudara hadapi adalah masalah kompressor.

    ReplyDelete
  51. saudara naj duduk Puchong,

    1.Tambahkan fius ke 15 amp.
    Komponen dalaman kompressor memang boleh diganti.

    2.Bering pully aircond dah pecah.Tukar bering kompressor.

    3. Biasanya memang pakai Sanden ,periks bawah kompressor ada cacah disitu.

    4.Repair kompresor di Chipo auto Taman Maju Jaya Puchong

    ReplyDelete
  52. Naj duk puchong,
    Bro, nanti wayering tak terbakar ke pakai fius 15amp, bkn pe sy tgk kt box ada tls fius asal 10 amp. Sy takut efek kt wiyering.

    ReplyDelete
  53. salam.sye pakai waja.nk tanye mslh aircond skit....klu jalan mcm bese aircond xder mslh,ttpi slps perjalanan jauh n keter brenti lebih kurang 15 minit tanpa matikan enjin aircond jadi x sejuk...dah beberape kali kene.klu kite off enjin n hidupkan balik kereta die akan sejuk skjp n x sampai 5 minit angin sejuk dah x kuar.klu jalan die jadi ok.agak2 ape mslh ae.huhu.tq........

    ReplyDelete
  54. saudara naj,

    tak mengapa jika saudara risau akan rosak yang lebih teruk,saya amat pasti bering pulley kompressor saudara telah pecah dan merosakan wiring pada pulley kompressor.

    Tukar kompressor saudara atau jumpa mekanik untuk tukar bering pulley kompressor.

    ReplyDelete
  55. saudara kereta waja berenti aircond tak sejuk,

    Itu adalah masalah kompressor,dapatkan kompressor yang lain.

    ReplyDelete
  56. waja aircond x sejuk:mcm mane nk kompemkan yg kompressor 2 yg rosak.sbb klu jalan pi kerje aircond langsung xder mslh.cume slps perjalanan jauh n berenti dlm 15 minit tanpa enjin n aircond stop bru die x sejuk.tpi klu kite off enjin,on aircond die akan sejuk kejap lepas 2 x sejuk balik.klu kite teruskan perjalanan aircond akan jadi sejuk mcm bes.huhu.ade kaitan dengan valve or termostat x??

    ReplyDelete
  57. saudara waja aircond,

    masalah sedemikian yang biasa terjadi pada wira adalah masalah kondenser dan kompressor sahaja,tetapi pastikan kipas,colling coil dan mana 2 hose tidak bocor.

    Ramai yang telah menghadapi masalah sedemikian dan hampir semua komponen aircond telah ditukar termasuk servis.

    Akantetapi jika terdapat minyak dan keladak hitam sekeliling kompressor ia adalah masalah kompressor dan jika kaompressor tiada terdapat tanda sebegitu ia adalah masalah kondenser.

    ReplyDelete
  58. sye dah cek kompressor n ade nmpk kesan berminyak pekat+habuk besi.jadi mmg btol r kompressor yg rosak ae,kondensor x cek pun.huhu.jadi kompressor ni perlu dibaiki atau ditukar terus.brape kosnye???sye bru servis aircond bln 2 hari tu sbnrnye.huhu

    ReplyDelete
  59. klu sye x baiki or tukar lagi kompresor n gunr aircond mcm bese apekah kesannye.sbb aircon sejuk mcm biase jer.hohoho

    ReplyDelete
  60. saudara waja aircond,

    Saudara tak tukar apa2 tiada masalah kerana semua komponen aircond akan berhenti berfungsi setakat mana yang mampu.

    Cuma ketatkan belting kompressor jika terlalu kendur.

    ReplyDelete
  61. saudara waja aircond,

    Jika saudara telah servis 2 bulan lepas bermakna cooling coil,valve ,tabung gas dan hose tiada masalah,yang menjadi masalah ialah kompressor saudara bocor,dapatkan kompressor yang lain ,besar kemungkinan juga kondenser saudara tiada masalah.

    ReplyDelete
  62. sbnrnye sye bru tukar timing belt sabtu lepas,so rasenye xperlu nk ketat or kendurkn belting aircond kot.huhu.ko nk tukar kompressor brape ae n ape jenis kompressor 2.lg 1 bru sye tgk balik tadi rupenye minyak dekat kompressor 2 adelh minyak puum power stering.huhu.mkin bertambah mslh

    ReplyDelete
  63. saudara waja aircond,

    jika itu minyak pam stereng,sepertimana yang saya katakan ia adalah masalah kondenser,jauh minyak stereng pump berjalan hingga ke kompressor.

    Utk pengetahuan minyak kompressor bau adalah hampir sama dengan minyak stereng pam cuma ia lebih likat dan membentuk keladak sekeliling kompressor terutamanya pada diantara pulley dan body kompressor

    Jika tukar kompressor saudara dapatkan mekanik saudara untuk tukar jenis sanden atau daikin pun ok

    ReplyDelete
  64. Salam, perdana v6 saya ada bunyi tok tok yg kerap.hari ni mekanik dh ketatkan tensioner timing belt,katanye longgar..Bunyi yang jelas bising tu hilang..Skarang masih ada bunyi perlahan tok tok dari kompressor.Kompressor bermasaalah ada mengeluarkan bunyi tok tok ke..Dah beribu nak selesaikan bunyi ni,takut tukar nanti pun sama jugak..tk..

    ReplyDelete
  65. saudara perdana v6 bunyi tok-tok

    terdapat satu pulley selepas tensioner timing belt berbentuk mangkuk,tukar pulley tersebut kepada yang lain,kitarannya telah tidak bulat dan berlaga.

    ReplyDelete
  66. Salam saudara sord87

    Nak tanye pasal air cond grand livina. On air cond angin panas je kuar. Tak sejuk langsung. Ape masalah yee?? Thanks

    ReplyDelete
  67. saudara nasir shah alam,

    Periksa fius aircond di mana2 kotak fius ,jika putus gantikan.

    ReplyDelete
  68. saudara sord...brape kos nk tukar kompressor.sye ade bertanye kedai baru ni yg harge kompressor recond patco/denso lebeih kurang 500,yg ori 1000++.btol ker hargenye mcm ni2.huhu.lagi 1 ade 1 pomen 2 rekomen pakai kompressor mitsu or honda legend tpi ke adjust skit hos die.die ckp pakai yg jepun ni lagi tahan walaupun brg recond.ape pndapat saudara?

    ReplyDelete
  69. saudara waja aircond

    kompressor mitsu dan honda biasa digunakan pada kereta proton dan jika kosnya tidak membebankan tidak salah menggunakannya.

    harga kompressor agak mahal dan jika ada terdapat mana2 kedai yang saudara jumpa boleh membaiki kimpressor juga digalakkan.

    ReplyDelete
  70. Salam ... sya guna kancil 850.. bila sya on aircond, dalam 5saat kompressor off pastu on balik..masalah ni sentiasa berulang kali.. adakah ini di sebabkan sensor suhu? Trima kasih

    ReplyDelete
  71. saudara azrie,

    ia adalah masalah sensor suhu pada cooling coil.tukar sensor tersebut.

    ReplyDelete
  72. salam tuan pandaikereta,

    kereta saya adalah Proton Saga Megavalve Tahun 1991 1.5 Auto; saya beli 2nd hand dari 1st owner pada 2009; owner asal dia dah lama x pakai kereta ni

    sejak beli takde masalah, sampai hujung tahun 2010, aircond mula buat hal; lebih kurg sampai 2 bulan sekali saya kena isi gas sbb x sejuk

    tahun lepas masa pg workshop, mekanik kata motor kipas yg rosak, jd sy dh ganti baru (kipas masih ok sampai skrg)

    awal tahun ni, bila problem x sejuk tu dtg balik, saya pergi workshop lain; mekanik yg ni kata maybe ada bocor, jd dia check cooling coil (dia suruh saya tgk sendiri ada bubble x masa dia rendam coil dalam air; coil tu dia dah isi gas siap) dan xde bocor; tp mmg sy nampak filter kotor; kompressor dia kata xde problem, jd dia ganti filter jela

    tp problem dtg blk lepas sebulan; kali ni kat workshop yg sma, pekerja dia nampak bocor kat switch; dia isi gas balik dan seal switch tu je

    lepas seulan, bende dtg blk. td saya pg follow up balik, mekanik tu kata kondenser yg problem kali ni; kos nak ganti adalah rm280

    soalan:

    1) patutkah saya ikut nasihat dan tukar kondenser, atau sya perlukan 2nd opinion?

    2) ada cara yg lebih murah x? atau

    3) jika saya ikut nasihat beliau, adakah harga yg diberikan itu berpatutan?

    TQ

    ReplyDelete
  73. saudara ibbymueller,

    Car yang lebih baik ialah dengan servis kondenser dan tampal bocor,ini semua hanya boleh dilakukan dikedai servis radiator.Kosnya lebih murah dari tukar kondenser.

    Saya berpendapat kondenser adalah masalah yang selalu terjadi bila gas sejuk hilang cepat.

    Mengenai harga pula kebiasaanya bila buka kondenser cas yang terlibat adalah

    1.isi gas rm60
    2.kondenser- rm120
    3.Upah adakalanya rm80 atau lebih

    ReplyDelete
  74. tq for reply

    kedai servis radiator dan servis air cond lain ye? maaf saya mmg xtau. haha. erm menurut apa yg dia kata td condenser tu kalau repair pun akan jd balik camtu. dan sy pun xtau kat mana ada kedai servis radiator kat sini. member2 lain either xde kereta atau kereta masih bau kedai (x pnah masuk bengkel)

    ReplyDelete
  75. saudara ibbymueller,

    saudara boleh juga dapatkan recond kondenser dimana2 kedai aircond ataupun kedai alatganti dan bawa ke pomen untuk tukar.

    ReplyDelete
  76. Kereta persona..masalahnyee..aircon cepat sgt on offf..bila on..dalam masa 5saat die akan offf..lepas 5saat lagi..die on..lepas 5saat lagi die off...bole bagi tau apa masalah aircon saya nie?..berapa kos kalo nak repair?..tempat mana terbaik nk repair?

    ReplyDelete
  77. saudara Real Sham,

    Saudara kena tukarkan sensor dalam cooling coil dan kosnya dibawah rm200.Mana2 kedai aircond pun boleh hanya beritahu mekanik untuk tukar sensor suhu dalam cooling coil.

    ReplyDelete
  78. terima kasih saudara...nak tambah skit....maksud saya ON OFF tu compressor...adakah compressor saya tu masik elok?..dan perlu tukar sensor saje?..setiap kali compressor On..Enjin rasa berat sangat....

    ReplyDelete
  79. saudara Real sham,

    Jika tuning enjin tiada masalah berat tidak akan berlaku melainkan bering kompressor saudara rosak dan berbunyi.Jika aircond masih sejuk tiada masalah pada kompressor.Gantikan bering kompressor dan tuning enjin.

    ReplyDelete
  80. ok terima kasih saudara...nak tanya satu lagi...kalau kite nak tukar sensor aircon secara DIY...bole tak?..ke kena hantar ke workshop aircon?..

    ReplyDelete
  81. saudara real sham,

    tak jadi masalah.

    1.buka blower
    2.cabut hose dari blower ke cooling coil
    3.buka penutup cooling coil
    4.tarik keluar perlahan2 sensor berwarna hitam
    4.tukarkan yang baru dan letakan semula semua wiring yang berkaitan

    ReplyDelete
  82. Salam,

    Aircond kreta saya kadang2 berpusing walaupun suis aircond belum di tekan, on kunci je dia trus pusing, apa masalahnya ye?

    TQ

    ReplyDelete
  83. saudara wira se 1.5 aircond pusing

    Aircond blower resistor saudara dah rosak, gantikan resistor tersebut.

    ReplyDelete
  84. Salam Saudara Sord87,

    Saya hanya nak dapatkan pandangan, saya guna myvi SE 1.3 (A) 2010 da gune hampir 2 tahun setengah cuma tak penah lagi servis aircond. So far Alhamdulillah aircond masih dalam keadaan baik lagi cume pusat servis perodua da recommend utk servis aircond. So agak-agaknya kalau aircond takde masalah cume nak servis sahaja apa possibility yg akan diservis oleh kedai dan berapa rata-rata anggaran kos servis tersebut? Thanks

    ReplyDelete
  85. saudara adlan rahmat,

    Tak perlu servis pun tak apa,cuma pastikan filter habuk(jika ada) hendaklah dibersihkan.

    Kos servis aircond untuk isi gas sahaja kira2 rm60 tidak termasuk cuci cooling coii dan tukar valve.

    ReplyDelete
  86. Salam..saya ada masalah dgn aircond kereta saya..bila on aircond angin je yg keluar..tak sejuk..kipas masih berfungsi dgn baik..bleh saya tahu apa masalah yg mungkin dihadapi dlm situasi ini?

    ReplyDelete
  87. Tuan..pulley compressor dah gelong..kl nk tukar kat honda dia caj 2k..itupun kl rod x rosak. Kl skali compressor 7k. Betul ke? Brape kos tukar pulley n kat mana yg ok? Honda ct 2153

    ReplyDelete
  88. Tuan
    Keta honda ct ada bunyi tok3..honda servis kata pulley da gelong..kl tukar lam 2k..tp depend kl rod x rosak. Kl rosak tuka skali compressor lam 7k. Air cond sy masih sejuk tp bila auto on n off aircond, ada bunyik n timing drop. Brapa kos tukar pulley tu n kat mana ok?

    ReplyDelete
  89. saudara hondact2153,

    sepengetahuan saya tiada rod pada pully kompressor,ia hanya pulley sahaja.

    bunyi off on adalah suis dan timing drop perlu periksa vakum aircond dibelakang injektor.tukar hose jika koyak.

    Tukar pulley kompressor sudah memadai.Buat dikedai aircond lebih baik.

    ReplyDelete
  90. saudara muhamad hazry muhamad hashim,

    Tambah gas dahulu dan periksa fius aircond,jika tak berkesan periksa bocor pada kompressor dan selainnya.

    ReplyDelete
  91. saudara: boleh recommend mane2 kedai repair aircond di area shah alam.. kereta myvi saya bile pasang aircond akan keluar bunyi..tanye kawan2 tu masalam compressor..kalau tukar compressor kene tukar cooling coil juga ke? berapa anggaran kos tersebut?

    ReplyDelete
  92. saudari tinie,

    Biasanya bunyi sebab belting aircond dah rosak atau kendur.Tukar belting memakan kos kira2 rm50 sahaja.

    Sbg pengetahuan tukar kompressor tak perlu tukar cooling coil,mana2 komponen adalah berbentuk individu.Anggaran tukar kompressor myi adalah rm350.

    ReplyDelete
  93. salam bos..sya da tukar sensor tapi masih berlaku cuma kalau kereta dalam keadaan berenti atau paking aircond ok tapi bila da jalan mula lagi on off on off bos..??Tq bos dan selamat berpuasa

    ReplyDelete
  94. salam bos..saya suda tukar suhu sensor tapi masalah masi (on/off) tapi dalam keadaan paking atau berhenti sensor berfungsi dngan baik..apabila kereta b'gerak@jalan..keadaan balik masalah bos...?

    ReplyDelete
  95. saudara azie,

    masalah yang berulang begini adalah masalah kompresor yang tidak berjalan baik terhadap tekanan,saya sarankan saudara tukar kompressor.

    ReplyDelete
  96. saya ada waja 4g18 auto, masalahnya kipas radiator lambat jalan, apabila sudah ram minyak beberapa kali baru kipas jalan dlm 5 saat off balik. saya sudah tukar radiator baru tapi masalah tetap sama ,buat masa sekarang saya akan selalu on aircond sebab kipas radiator akan jalan sekali ikut kipas aircond mohon beri tunjuk ajar

    ReplyDelete
  97. masalah waja auto 4g18 kipas radiator lambat jalan , bila ram minyak lama2 baru jalan sekejap dia off balik .. kalau on aircond baru kipas radiator jalan sekali dengan kipas aircond

    ReplyDelete
  98. saudara adi,

    Masalah ini ada kena mengena dengan thermostat,tukar thermostat.Masalah kipas on bila aircond dihidupkan,itu tidak mengapa kerana bila kipas aircond berhenti ,relay akan switch kepada radiator dan bertindak ikut thermostat,jadi kipas akan berpusing secara berasingan bila enjin panas.

    ReplyDelete
  99. Salam bos..klau paip dr kondensor pegi ke coiling coil tu ada bengkok iya bisa menyebab kan masalah kompressor on/off tu ke?

    ReplyDelete
  100. saudara azrie,

    Kalau paip aluminium yamg nipis tu bengkok memang boleh datang mudarat kepada banyak komponen lain dan juga suis auto kerana pressure yang ditendang semula tetapi paip getah hitam bulat tak mungkin boleh bengkok

    ReplyDelete
  101. Iya boss paip aluminium yg bengkok..sbb kat kedai gtau kompressor sya tak rosak..okk kira2 brapa bajet nak tukar paip tu bos..?

    ReplyDelete
  102. saudara azrie,

    kos kira2 rm150 sahaja

    ReplyDelete
  103. Salam.. Saya ade wira 1.3 tahun 2002.. Masalah air cond skrng, bile laju ok.. Tp bile kereta brhenti n enjin still hdup aircond trus panas.. Knapa ye

    ReplyDelete
  104. saudara wira 1.3 tahun2002

    Kompressor memerlukan tekanan untuk mengeluarkan gas sejuk,jadi dalam masalah saudara kompressor tersebut tidak kuat lagi untuk bertindak demikian dan menyebabkan bila laju tekanan banyak terhasil dan bila slow tekanan kurang dan menyebabkan kompressor tidak boleh mengeluarkan gas sejuk yang sepatutnya.

    Kompressor perlu ditukar atau dirawat.

    ReplyDelete
  105. salam..saya guna kereta kancil 850ex keluaran 2006.masalah aircond tak sejuk langsung..lg panas bila pasang aircond..ingatkan gas kurang..tambah gas..2 hari ok lepas tu panas balik..apa puncanya aircond saya panasa balik ye..bengkel yg saya buat tu mcm kerek je bila saya tnya..cuma ckp takde gas masa saya tambah gas hr tu..sila bagi cadangan..lokasi saya di batu caves selangor

    ReplyDelete
  106. saudari karena

    Ada komponen aircond saudari yang bocor,terutamanya cooling coil,periksa dimekanik lain sekitar warta.

    ReplyDelete
  107. salam...
    sodara sord87, sy nk tanya..kete sy naza suria bila pasang aircond ada angin,angin x sejuk,dan compressor x jalan...nk kena tukar kompreser x?? trimas...

    ReplyDelete
  108. saudara Red Albino,

    1.Periksa fius pada box bertanda ACC,tukar jika putus.

    ReplyDelete
  109. bila tukar fius,putus...mula2 hantar bengkel dorg ingt wiring problem,tp last2 suh tukar kompreser,memandangkan kos mahal sgt so sampai skrg x dpt tukar lg..bila baca kat blog saudara rupanya ada mcm2 lg faktor yg blh mpengaruhi,mcm minyak,atau kotoran...sbb problem ni dpt tiba2 je ms balik kg tau2 angin ekon da panas..n kompreser x jln.
    timbul harapan utk baiki kompreser tu selain tukar baru,sbb org kedai kata rekon punya pun makan 1500 T_T

    ReplyDelete
  110. saudara red albino,

    biasanya jika fius putus bila tukar bermakna terdapat litar pintas pada kompressor,saudara boleh hantar repair kompresor tersebut ada kemungkinan wayar hitam pada kompressor telah putus dan menyebabkan pintasan.

    Periksa dikedai aircond,jika saudara di puchong saudara boleh kekedai Chipo auto di taman maju jaya untuk membaiki kompressor

    ReplyDelete
  111. Salam boss..aircond kereta kancil 850 sya tiba2 tak idup bos..da cek kat fius takde yg putus..

    ReplyDelete
  112. assalamualaikum...

    ac kereta myvi saya dah tak sejuk. bila on mcm raya angin je yang keluar. tadi pergi ke kedai servis ac and mekanik tu cakap sbb compressor clutch dah hancur. tapi kalau tukar dia tak warranty akan tak jadi balik. boleh tak saudara cadangkan best solution utk masalah ini. terima kasih

    ReplyDelete
  113. saudari akma

    best solution ialah tukar kompressor,tapi tukar clutch sahaja pun boleh,bukan bermaksud pecah clutch kemudian seminggu dah pecah balik,hanya mungkin terdapat kotoran yang terselit menyebabkan ia pecah.

    ReplyDelete
  114. saudara azrie ni saudara paip pecah tu ari ke?

    Tak idup kat suis ke atau kat blower,angin ada tak atau sejuk je yang takda,kalau kat suis itu rosak suis,tak sejuk barulah komponen lain,tlg jelaskan.

    ReplyDelete
  115. Iya boss..skrg aircond langsg tak hidup mksud sya kompresor x on bos cuma angin blower jak ada.....

    ReplyDelete
  116. saudara azrie,

    gas yang sentiasa kurang sebab bocor pun tidak boleh onkan suis,saudara kena periksa cooling coil.kondenser.kompressor dan valve pastikan semua hose juga tak bocor.

    Pastikan 2 fius aircond bawah dashboard dan kat enjin tak putus.

    ReplyDelete
  117. Tadi sya da bawak ke kedai service aircond.. Da tukar paip aluminium yng bengkok dan coil coling ada kebocoran bos.. Stelah siap di tukar komponen tersebut..masalah yng on off on off pada kompresor masih berulang.. =(

    ReplyDelete
  118. saudara azrie,

    Jika dah tukar pun masih on/off dengan cepat ini adalah masalah sensor yang terletak pada cooling coil itu sendiri .

    ReplyDelete
  119. Bro, leh g tau harga tukar rear valve aircond brape? Rear valve keta kejap ok kejap x ok. Kekadang valve bukak, kekadang valve x bukak? Apa masalahnya? Chipo auto leh tukar valve ke? Brape ongkos nya? Tq bro.

    ReplyDelete
  120. Saya tak pasti apa yang saudara maksudkan dengan rear valve.
    Saya rasa tiada valve yang terlibat untuk blower belakang.Ianya hanya blower dan tiada cooling coil yang bekerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, valve yg di maksudkan ialah bile on blower blkg, baru aircond d salurkan ke blower blkg. Bile blower off, valve tadi akan sekat aircond ke blower blkg dan aircon hanya ada pada blower depan sahaja. Dlm kes sy, bile blower blkg on, aircon x smpi ke blower blkg. Cume angin blower blkg je yg kua. Situasi ni bkn slalu terjadi. Kekadang valve yg kawal aircond ke blower blkg Ok kekadang die x ok. Dh check wiring, sume ok. Suspek valve yg ctrl aircon tue nk kong. Sbb tue ty kos nk tukar valve tue brape? Chipo auto leh buat ke? Minta pendapat bro ? Tq.

      Delete
  121. Salam bos..selain sensor suhu, ada lagi ke komponen yng bole mnyebabkan kompresor on off on off?

    ReplyDelete
  122. saudara azrie,

    suis on off bertindak mengikut tekanan dan sensor pada coolin coil adalah tempat menerima signal dari tekanan daripada suis sensor utama terletak atas kompressor.Saya rasa sensor tersebut telah rosak.

    http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/340678537/Auto_A_C_Pressure_Sensor_Switch_for.jpg

    ReplyDelete
  123. tukar valve tersebut adalah sama kosnya dengan servis kerana tukar valve sebahagian dari servis kereta,jadi kosnya adalah sekitar rm1-200.

    Takda masalah utk buat di chipo auto.

    ReplyDelete
  124. Salam bos..saya da tukar suhu sensor tapi masih lagi belaku masalah on off laa..bantu saya bos

    ReplyDelete
  125. saudara azrie tukar sensor suhu pada cooling coil bukan,terdapat satu lagi sensor utama pada kompressor yang biasanya org tukar kompressor.

    gamba spt dibawah ni copy an paste pada browser sedara.

    http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/340678537/Auto_A_C_Pressure_Sensor_Switch_for.jpg

    ReplyDelete
  126. Ya saya tukar suhu sensor pada cooling coil..bole boss sent gambar sensor utama pada kompressor kat email saya azrieahmad88@gmail.com sbb link ni tak dapat la boss..sebb saya guna smartfon..

    ReplyDelete
  127. Iswara 2004, boleh kah kereta running tanpa aircond fan? Sbb saya buka fan tu tuk cari spare part..leh berlaku apa2 kerosakan x?
    Salam.

    ReplyDelete
  128. Encik sord87,
    Saya nk tnya myvi saya bila on aircond mcm biasa dier mcm ada bnyi etttt kuat jgk tp aircond sejuk je cm biasa. Pastu bila saya on button a/c tue dier akan start bnyi. Kalu saya off angin tetap ada cume xsejuk la. Bole tau x ape mslh aircond sy nie.

    ReplyDelete
  129. saudari emma,

    Mungkin tiada masalah cuma belting aircond kendur.

    ReplyDelete
  130. saudara creamonizer,

    Jika aircond tak dihidupkan takan jadi apa2.

    ReplyDelete
  131. Saya pakai kereta myvi.aircond x sejuk.sy g kedai katanya kompressor rosak charge rm800 harga termasuk original kompressor & upah pasang.saya rasa harganya agak keterlaluan sbb bile saya baca comment di atas harganya adalah sekitar rm400 ke bawah.minta pendapat tuan..tlg saya :(
    Email: shidah82@gmail.com

    ReplyDelete
  132. saudari unknown shidah,

    sepengetahuan saya juga kompressor myvi sekitar rm300-350 sahaj jika ditambah upah dan gas hanya mencecah rm 500 maksima,saudari perlu rujuk kekedai lain.

    ReplyDelete
  133. Salam.. Saya pakai toyota wish 1.8.. Saya ada masalah ngan air cond, bila keta bergerak air cond sejuk, bila berhenti, rs angin je..air Cond saya dh servis bulan 5.. Valve saya dh tukar.. Filter pun dh tukar..kompressor problem ke?

    ReplyDelete
  134. saudara wan 7,

    Terdapat dua kerosakan saja untuk aircond yang tak sejuk bila berhenti

    1.kipas rosak
    2.kompressor rosak-pressure yang lemah

    Jika kipas aircond elok bermakna pressure kompressor terlalu lemah untuk menyejuk dan begitu juga sebaliknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kompressor blh repair x? Kipas ok, saya dh check.. Kos tukar kompressor brp?

      Delete
    2. Tapi masalah ni kadang2 je jadi.kompressor blh repair? Kalau repair, lama x kompressor dapat bertahan sblm rosak balik?

      Delete
  135. saudara wan 7,

    kompressor yang dibaiki dengan baik boleh bertahan sehingga 5 tahun kerana alatganti dalaman dan seal yang diganti dengan baru.

    ReplyDelete
  136. Honda Civic 2.0, thn 2007..bile jln jem atau bwk kereta slow, aircond start jd kurang sejuk dan lepas tu terus keluarkan wap panas je..bile kite speeding, dia akan slowly jd ok balik...tp sejak 2,3 hari lps x kire bwk slow atau laju, cuma wap panas je yg keluar...saya suspek kompressor rosak, blh bgtau harga utk tukar kompressor honda civic atau tau mane2 kedai yg blh dipercayai di sekitar kl ni? (p/s : krg arif dgn bengkel2 sekitar kl, pernah beberapa kali tertipu)..terima kasih

    ReplyDelete
  137. saudara honda civiv 2.0 2007

    Ada 3 sebab kenapa aircond jadi sejuk kemudian panas dan berulang seterusnya panas

    1.kompressor rosak
    2.kipas aircond tidak berfungsi
    3.sensor cooling yang rosak

    Kompressor rosak tiada tekanan meyebabkan gas jadi panas walaupun sistem suis dsbnya berjalan baik,kipsa pula bila tidak berfungsi aircond akan menyejuk pada satu ketika dan panas pada satu ketika yang lain begitu juga bila sensor tidak berfungsi dimana ia akan menyebabkan aircond jadi terlalu sejuk dan merosakan kompressor seterusnya memberhentikan udara sejuk dalam kereta.

    ReplyDelete
  138. saudara honda civiv 2.0 2007,

    bengkel sekitar kuala lumpur
    yang bernaung dibawah Takaful


    Bengkel Kereta Reliance Sdn Bhd (HQ) 603509-D
    No. 29, Lot 337, Seksyen 92
    Jalan 2, Chan Sow Lin
    55200 Kuala Lumpur
    Tel: 03-92215488 /92217488/92216162
    Fax: 03-92216162

    Bengkel Setia (M) Sdn Bhd (HQ) 521185-M
    Lot 1382, Lorong Keramat 17
    Off Jalan Keramat
    54000 Kuala Lumpur
    Tel: 03-42575005/42511144
    Fax: 03-42565655

    CB Motor Ehsan Jaya Sdn Bhd (HQ) 691137-D
    No 217 Jalan 1
    Taman Industry Ehsan Jaya
    52100 Kuala Lumpur
    Tel: 03-62771050
    Fax: 03-62771060

    CD Car Care Sdn Bhd (HQ) 678501U
    No.7 Lorong 1/21 B
    Taman Setapak
    53000 Kuala Lumpur
    Tel: 03-40248366/0193278888
    Fax: 03-40247366

    Fasline Auto Engineering Sdn Bhd (HQ) 666788 P
    Yee Seng Godown 12
    Lot 5746 4 1/2 Miles Old Klang Road
    58000 Kuala Lumpur
    Tel: 03-79830493
    Fax: 03-79834973

    Hoong Wai Auto Repairs Sdn Bhd (HQ) 708068-M
    No 208, Jalan 1, Taman Industri Ehsan Jaya
    Taman Ehsan Kepong
    52100 Kuala Lumpur
    Tel: 03-62774291
    Fax: 03-62768998

    Joo Auto Works Sdn Bhd (HQ) 577273-H
    Lot 1217, Jalan Kampung Segambut Tengah
    Segambut
    51200 Kuala Lumpur
    Tel: 03-62570889 / 62577748
    Fax: 03-62582355

    NHN Auto Services (Malaysia) Sdn Bhd (HQ) 689799-W
    No.52, Jalan 3 /108, Taman Salak Jaya
    Salak Selatan
    57100 Kuala Lumpur
    Tel: 03-79804166
    Fax: 03-79804166

    Rampai Auto Care Sdn Bhd (HQ) 700638-W
    No.7 Lot 19, Jalan Usahawan 6
    Kawasan Perusahaan Setapak
    53200 Kuala Lumpur
    Tel: 03-40241998 03-40211997 03-40213132
    Fax: 03-40236133

    Syarikat Bengkel Soan Huat Sdn Bhd (HQ) 141607-X
    No.26, Persiaran Segambut Tengah
    51200 Kuala Lumpur
    Tel: 03-62570559,62577150
    Fax: 03-62518835

    Syarikat Thong Hing Motor Sdn. Bhd. (HQ) 102636-D
    No. 557, Batu 3 1/2
    Jalan Ipoh
    51200 Kuala Lumpur
    Tel: 03-62512828
    Fax: 03-62513639

    Warga Duta Sdn Bhd (HQ) 381747-D
    No 55, Jalan 10/91
    Taman Shamelin Perkasa, Cheras
    56100 Kuala Lumpur
    Tel: 03-92821170
    Fax: 03-92821170

    ZZ Workshop Sdn Bhd (HQ) 724380-D
    No. 15 Jalan Raja Mahmud
    Kampung Baru
    50300 Kuala Lumpur
    Tel: 03-2691 6566
    Fax: 03-2691 6577

    Adjuster
    Century Independent Loss Adjusters Sdn Bhd (HQ) 114182-W
    No. 7, Jalan 2/66, Jalan Kent 3
    Off Jalan Semarak
    54000 Kuala Lumpur
    Tel: 03-2692 8188
    Fax: 03-2698 1688

    Maphilindo International Sdn Bhd (HQ) 11228-X
    9th Floor, Menara Promet
    Jalan Sultan Ismail
    50250 Kuala Lumpur
    Tel: 03-27827888
    Fax: 03-21421788

    McLaren Saksama (Malaysia) Sdn Bhd (HQ) 14645-T
    Suite 3.22, 3rd Floor, Plaza Prima
    4 1/2 Miles, Jalan Kelang Lama
    58000 Kuala Lumpur
    Tel: 03- 7980 8186
    Fax: 03- 7980 8131

    Mestari Adjusters Sdn Bhd (HQ) 113788-X
    No. 37, Jalan 1/116B
    Kuchai Entrepreneurs' Park
    58200 Kuala Lumpur
    Tel: 603-79858585
    Fax: 603-79858500

    ReplyDelete
  139. salam...myvi ezi mileage 20k aircond keluar bau masam macam cuka sampai lidah dan langit2 saya rasa pahit...aircond sejuk tapi bau masam kadang2 ada kadang2 normal..harap dapat bantu saya...berapakah kos yg bakal saya kena stby utk kes saya diatas...terima kaseh...

    ReplyDelete
  140. saudara faridhussain,

    Jika tiada sesuatu barangan yang berbau masam termasuk ke dalam hose aircond dalam kereta bau masam hanya terhasil apabila terdapat kebocoran gas dari cooling coil.

    Servis aircond tersebut untuk pastikan kebocoran dan kebersihan hose dalaman dan blower.Kos yang terlibat adalah kira2 rm200 sahaja.

    ReplyDelete
  141. Salam Saudara Sord87,

    Saya ade sedikit masalah dgn kancil sy!! kancil 660 thn 2004.. pd hr Rabu bru nie,sy tukar drive shaft sebelah kiri,sbb mmg dh nmpk koyak pada getah cv-joint!! tp sekarang nie,biler sy belok ke kanan jer(jln brbonggol sedikit),ade bunyi "ketak"!! sy tak pasti ape masalahnyer,sedangkn drive shaft sebelah kanan sy dh tukar pd bulan january 2012,dan sy check dkt cv-joint sebelah kanan tue,takde nampak ape2 yg koyak...tolong sy...tq

    ReplyDelete
  142. Saudara kancil 660 2004,

    Kadangkala terdapat cv joint recon yang tidak elok dan mengembalikan bunyi pada roda,ada juga terdapat cv joint yang tidak diletakan sempurna dan ada juga cv joint yang berada dalam rumahnya tetapi salah kedudukan dan cepat berbunyi.

    Periksa semula dgn mekanik saudara.

    ReplyDelete
  143. Thanks Saudara Sord87, sy akan cuba check seperti yang saudara cadangkan!!

    ReplyDelete
  144. Salam,
    Saya menggunakan kereta Citra 2008. Masalahnya aircond saya x sejuk dan bulan lepas saya telah tambah gas. Beberapa hari lepas tu aircond macam ada baru dan bila kita on ada bunyi yg kuat sekejap. Beberapa hari sebelum ni aircond x berapa sejuk, bau pun dah x ada. Semalam saya gi Johor aircond x berapa sejuk. Tiba-tiba aje bila on aircond pagi ni langsung x sejuk, cuma angin aje. Esok nak balik Melaka semula. Apa masalah? Berapa agaknya kos kompressor dll. Ada tak bengkel sekitar bandar Melaka yg ok kerana saya takut banyak bengkel yg tak telus lebih-lebih lagi bila customernya perempuan. Tolong saudara...

    ReplyDelete
  145. saudari citra 2008,

    Masalah ini masalah bocor gas dan mungkin juga ada hose yang pecah dan belting aircond yang putus.

    Kompressor juga mungkin ada masalah kerana bunyi selalu terhasil jika kompressor rosak.

    Ada baiknya saudari servis dahulu,pastikan juga mekanik periksa keseluruhan termasuk kompressor,Kos servis sekitar rm150 dan kos tukar kompressor adalah rm 350.

    Kawasan cheng banyak terdapat kedai aircond yang mahir.

    ReplyDelete
  146. Terima kasih saudara sord87.
    Satu lagi, boleh ker saya on kan aircond dalam keadaan ini, adalah ia akan menyebabkan kerosakan peralatan lain.
    tq

    ReplyDelete
  147. saudari citra 2008,

    Boleh onkan aircond tak jadi masalah,komponen yang lain takan rosak samasekali

    ReplyDelete
  148. salam tuan..
    saya ada sedikit pertanyaan utk mazda astina 1.6 carb sohc.
    1.ekon kereta saya pelik sikit.nak hidupkan hanya guna rotating suis fan blower tu je.temp setting pun xde fungsi.suhu dah kompom la tak sejuk mana.bolehkah keadaan ini dikembalikan semula kepada asal oleh workshop ekon?cthnya install semula yang tiada spt temp setting & on/off switch.
    2.bila guna kereta pada waktu mlm, lampu kereta nampak mcm ikut pada rpm enjin.kalau tekan minyak, lampu akan lebih terang.tapi kalau lepas minyak, lampu sedikit malap.masa idle tu lampu mcm lilin yg ditiup angin sepoi2 bahasa.adakah berkenaan dgn masalah alternator?
    3.kereta hamba dah rasa mcm underpower sgt la skrg.pickup dan top speed mmg teruk sgt.kereta iswara 1.3 pun selamba je potong astina 1.6...apakah kemungkinan yang mengakibatkan perkara begini terjadi?risau problem clutch plate :(
    4.apakah punca gegaran pada stering apabila memandu pada kelajuan 100km/j?
    ..terima kasih tuan...

    ReplyDelete
  149. saudara max Michael Faramax,

    1.Tak jadi masalah bagi mekanik untuk menukarkan suis aircond kereta tersebut kerana masing2 mempunyai fungsi sendiri,temp/sensor suis dan on/off/ untuk kompressor.Semuanya adalah berbeza wiring dan penggunaan.

    2.Alternator mazda biasanya akan mencapai tahap merendahkan terang lampu dan sepatutnya ditukar segera.

    3.Kuasa pecutan/speeding banyak bergantung kepada enjin dan clutch plate yang baik.Enjin harus diselaraskan ketahap rpm 1000,oil filter dan plug serta jkarburator yang elok.Servis karburator mazda tersebut.Untuk memeriksa samada clutch plate k atau tidak masukan ke gear 4,tarik hand brake dan lepaskan clutchperlahan2,jika enjin cenderung untuk mati atau terus mati clutch plate masih baik begitulah sebaliknya.

    4.Gegaran pada steering adalah kebanyakannya disebabkan oleh tayar,balancing,alignment dan tie rod end serta lower arm.Periksa yang berikut.

    ReplyDelete
  150. Akum bang,
    Waja taun 2002 auto nape ekon belah penumpang kurang sejuk ?? N karpet belah penumpang slalu basah walhal saya da servis cooling coil, hos pn da extend kasi panjang.., tq bang

    ReplyDelete
  151. saudara waja tahun 2002,

    Ini adalah kesilapan yang biasa dilakukan mekanik,hose penumpang yang tidak dimasukan semula sempurna dan kotak cooilng coi yang tidak diletak betul serta ditampal dengan baik.Rujuk semula kemekanik yang melakukan kerja tersebut.

    ReplyDelete
  152. As Salam,tuan

    Saya menggunakan kereta spectra tahun 2006.Kereta saya mengalami masalah Air Cond di mana apabila air Cond di on hanya terasa angin sahaja.Sebelum itu terdapat bunyi di bawah Dash Board,mekanik telah membuat pemeriksaan dan mengatakan masalah berpunca dari cooling coil yang bocor.2 opsyen di beri sama ada tampal tetapi tidak diberikan jaminan akan elok atau ganti sebiji cooling coil yang baru dengan kos semua sekali RM 580.00(termasuk minyak,gas dan upah)Adakah harga itu berpatutan atau ada ke makanik lain di sekitar Putrajaya yang kos lebih rendah.

    terima kasih

    ReplyDelete
  153. saudara khairul rizal

    jika tampal cooling coil,kos tidak melambung tinggi mungkin sekitar 100 sahaja untuk tampal cooling coil.Tampal boleh tahan sehingga 2 tahun atau lebih.

    Alatganti kia spectra memang agak mahal dan biasanya bocor akan ditampal sahaja.

    Ada lebih baik saudara berkunjung ke bengkel diluar putrajaya seperti di seri kembangan atau puchong

    ReplyDelete
  154. As salam .

    saya guna kereta wira 1.5. soalan saya:
    1. apabila aicond di 'ON' selepas 10-15 minit akan keluar bunyi screeeeeettttt.Bunyi tersebut agak kuat (mcm brek kecemasan) Bunyi tersebut akan hilang selepas aircond di 'OFF'kan. pada masa yang sama juga kuasa enjin akan drop.
    minta nasihat tuan apakah jenis kerosakan yang berlaku, adakah ianya kompressor.
    terima kasih

    ReplyDelete
  155. saudara bunyi skreeeet,

    Masalah ini berpunca dari bering kompressor,bering tersebut harus ditukar.

    Prestasi enjn akan menurun jika berat tarikan pada enjin bertambah,bering kompressor yang tidak lancar menyebabkan RPM drop dan kuasa enjin berkurangan

    ReplyDelete
  156. Saudara,
    Saya mempunyai kereta kancil auto, apabila air cond dihidupkan terdapat bunyi sentakan di sekitar belting dan bunyi tersebut berterusan sehingga menyebabkan kereta saya bergegar.

    dan apakah asalahnya jika kereta dipandu perlahan meter tempature akn naik dan turun selepas kereta dipandu laju?

    ReplyDelete
  157. saudara syah silent,

    sentakan bila aircond dihidupkan tetap ada untuk semua kereta,cuma apa yang menyebabkan gegaran adalah biasanya jika timing terlalu rendah.

    Timing adalah sekitar RPM 900-1000 dan akan meninggi sedikit bila aircond dihidupkan.Dapatkan bantuan mekanik untuk periksa hose dikedua FICD dan distributor diaphrgm jika pecah gantikan dan jika FICD tidak berfungsi tukarkan ia dengan yang lain kosnya sekitar rm 100 sahaja.

    Dan jika sentapan terlalu kuat belting yang longgar haruslah diadjust dan jika ketat pula perlu dilonggarkan sedikit dan bering adjuster pula pastikan ia tidak pecah atau rosak pada guli2nya.

    Pandu perlahan atau laju tidak akan menyebabkan temperature naik,cooling sistem adalah bahagian yang lain dari aircond.

    ReplyDelete
  158. Tuan,

    saya ada pertanyaan utk myvi 2009

    bile saya on air cond dan putar tombol angin kpd 1, air cond rasa tp x sejuk tp bile putar ke no 2, baru betul rase sejuk air cond.

    tadi saya ke bangi dan bertanya kan harga utk servis air cond, adakah berbaloi dgn harga rm380?

    terima kasih banyak tuan

    ReplyDelete
  159. tuan,

    untuk myvi 2009, bile on air cond saya putar tombol kipas angin ke no 1, air x terasa sgt, bile saya putar ke no 2, baru betul2 terasa sejuk.

    tadi saya ke bangi, tanya harga utk servis aircond, rm380 tuk myvi berbaloi x? bukan ape tuan, takut kena tipu je

    terima kasih :)

    ReplyDelete
  160. saudara chu e zhul,

    Servis yang biasanya harga mencecah ratusan ini terdapat komponen yang ditukar seperti cooling coil.

    Olehkerana sejuk hanya pada nombor 2 ini adalah kerana blower yang kurang kuat ,kerosakan pada RESISTOR,tukar alat tersebut akan memudahkan perjalanan blower untuk jadi lebih kuat angin dan seterusnya menyejukan kereta.

    ReplyDelete
  161. Assalamualaikum...
    Saya ada soalan. Dlm pertengahan bulan 8 sy ada pergi baiki aircond kereta kenari saya kat 1 kedai ni. Dia dah tukar compresser, condenser, receiver drum, flushing system, gas n cup oil n dis hose. Skali ngn servis n workmanship semua skali kena rm640.. Balik tu ok. Lpas tu esoknya rosak lg. Sy hantar semula. Lpas tu dah ok. Sbulan lpas tu motor aircond tak jln. Tp kadang2 je. Saya baru hantar tadi kat kedai tu semula utk kenal pasti knape aircond tak function. Tp mase saya hantar kereta kat situ aircond tu ok. Lpas tu dia ckp blower rosak n kena tukar. Saya argue dengan dia, kalau blower rosak knape kadang2 aircond tu ok. Saya tak puas hati n suruh dia pasang je semula. Saya taknak tukar. Tapi dia kate dia dah pecahkan blower tu utk kesan problem so nak taknak saya kena tukar jugak. Kalau tak tukar,, aircond tak function. Saya mintak dia tukar dgn blower 2nd dgn harga rm70. Otw balik, saya tak sampai rumah lagi paip aircond kereta meletup n kereta berasap. Saya dah bawa semula ke kedai tu n org tu suruh saya tukar paip aircond pulak. Saya mohon pendapat daripada encik.

    ReplyDelete
  162. saudara aircond pecah paip,

    Tekanan dari kompressor terlalu kuat sehingga memecahkan paip dan aircond juga tidak berfungsi dengan baik.

    Kompressor ada masalah walaupun hose telah diganti tidak menjamin masalah tidak akan berulang.


    Periksa kedua2 hose ke dalam kereta,pegang dan rasa ketika aircond dan enjin dihidupkan ,satu dari hose berasa sejuk dan satu lagi berasa panas,jika kedua2nya sejuk masalah aircond saudara masih sama.

    Jika kedua2nya ada sejuk dan panas aircond adalah baik ,cuma kompressor yang tidak mampu memampatkan gas untuk jadi sejuk dan tekanan tersebut menyebabkan hose panas dan pecah.

    Jika masalah terjadi lagi pindah ke w/syop lain untuk membaikinya.

    ReplyDelete
  163. Salam....sya pakai kenari.......brapa kos untuk service blower aircond.......dan boleh kh kalau saya sendiri

    ReplyDelete
  164. saudara kenari

    kos servis blower dalam rm50 ,sendiri pun boleh buat.

    1.Buka 3 skru kotak bulat warna hitam bawah dashboard sebelah penumpang depan

    2.Cabutkan semua soket yang berkaitan.

    3.Keluarkan blower dan bersihkan

    4.Dah siap,bersihkan juga kotak rumah blower,lap dengan kain

    5.Pasang semula skru dan soket yang berkaitan tadi.

    6.Dah selesai-cuba hidupkan suis kereta dan a/cond

    7.Dah hidup semula tapi bersih dan kuat.

    ReplyDelete
  165. salam bro.
    sy pakai kancil 850.. masa bukak ekon dia berbunyi creeettt mcm tu. then keluar asap kt hood depan..
    ape yg rosak? berapa agak2 kos nk baiki?

    ReplyDelete
  166. saudara faris

    gas aircond dah bocor ,asp gas yang saudara nampak pada hood, kemungkinan ada hose yang dah pecah disebabkan kompressor rosak atau tiada minyak pelincir.

    kos baiki jika tukar kompressor dan hose pecah sekitar rm350-400

    ReplyDelete
  167. salam tuan,

    dimanakah lokasi bengkel tuan.. kitami@gmail.com.. Gen2 (A)air cond kereta x sejuk.. bila ON/OFF suis sejuk sekejap.. lepas tu hilang.. mohon nasihat.. :)

    ReplyDelete
  168. assalamualaikum. swift punye kompressor selalunye brp ye? and air cond sy berbau busuk since aritu anak saudara saya tertumpahkan lauk makanan ke air cond. Boleh hilang x?

    ReplyDelete
  169. kompressor swift sekitar rm350 keatas.

    Jika tumpah pada ruang angin sejuk keluar ,hose boleh dibersihkan.

    ReplyDelete
  170. saudara kitami

    suhu yang terlalu sejuk telah beku pada cooling coil.

    pastikan sensor suhu diganti jika anda lakukan servis aircond dimana-mana.

    ReplyDelete
  171. asalamualaikum. kereta saya waja tahun 2004. masalahnye, bila buka aircond, lampu check engine menyala then ade bunyi tick2 byak kali. lepas padamkan aircond, lampu sume macam tak cukup letrik. lepas saya padamkan enjen, saya try idupkan balik. enjen tak nak idup,lampu check engine menyala, jam pada meter pulak malap and ade bunyi "nyiiii..." slow je bunyinye. tau tak masalah ape? baru je 2,3 hari lepas saya tukar kipas aircond dan relaynye skali. ade kaitan ke? terima kasih.

    ReplyDelete
  172. saudara qd,

    Periksa bateri ada cas ke tidak,ambil satu wayar (jangan terlalu ecil) sentuhkan antara 2 bateri jika ada api kuat bateri masih ok,jika tiada api kuat alternator saudara dah rosak dan tidak mengecas semula bateri.

    Masalah ini hanya masalah bateri dan alternator.

    ReplyDelete
  173. broo..nk tnye la kn,sy kai wira eroback 1.3 yr99,aircon xsjuk..agin ad blower ad..bile on ad bnyi 'kreekk'..mnde ek prob die?

    ReplyDelete
  174. shahz,

    itu problem kompressor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bpe lak kos kseluruhan die?untk repair 2 semua?

      Delete
  175. saudara syahzs,

    kompressor sekitar rm250 dan kos baiki sekitar rm100

    ReplyDelete
  176. original denso ke?RM250?

    ReplyDelete
  177. harga sekitar rm200-250 biasanya recon.

    ReplyDelete
  178. Salam tn,
    sy mpunyai kancil 1994 dgn enjin l5 na.masalah aircond tak brapa sejuk dn panas apabila bhenti atau bgerak plahan dlm trafik jam.sy dh bwa ke bengkel n pomen kata kompressor rosak.kos baiki sbyk rm500 krn kompressor l5 ssh nk dpt dn mahal.

    1.boleh ke sy ganti dgn kompressor yg lain,mcm kompressor kancil ke,kelisa ke,l2 ke?.
    2.bleh ke sy ganti kompressor shj dulu tnpa tkar cooling coil,hose,dsb?ada mjejaskn enjin atau sistem aircond x?
    Harap dpt pnjelasan.tq tn.

    ReplyDelete
  179. sedara achong vader,

    tak jadi masalah untuk tukar ke jenama atau model yang lain mahupun dari kereta lain asalkan pemegang muat dan tidak mengganggu perjalanan belting kompressor tidak menjadi nasalah untuk tukar.

    Kompressor hanya alat untuk memampatkan gas menjadi sejuk,pembuatannya juga tidak melebihi dari penggunaan untuk kereta.

    ReplyDelete
  180. saya ada tanya kedai air cond. and die assume kompressor swift dalam 1350. boleh proceed or boleh dpt kedai murah lg?

    and kalau hose tu cuci, brp ye?

    ReplyDelete
  181. boleh dapat murah lagi hanya di kedai potong,kalau nasib baik dapat ok tak perlu tukar2 lagi,cuma ianya 2ndhand saja.

    Cuci hose saja sekitar rm100

    ReplyDelete
  182. salam bro

    sy punya nissan sentra...baru jer 2 bln servis aircond ..dah x sejuk balik..corong angin belah driver ok sejuk tp yang belah penumpang dia keluar angin jer. Kalau tghari lagila panas angin tuh..

    Masa dtg servis dulu tu mekanik kata semua komponen ie cooling coil, compressor sume ok..cuci kotoran jer. Lps sy dtg balik..katanye paip ada bocor..samada ganti satu batang atau welding pun boleh..

    Mohon pendapat bro..tq

    ReplyDelete
  183. Aircond memang akan kurang sejuk jika ada paip bocor,welding paip dulu bila tak sejuk memang ada masalah pada komponen lain.

    ReplyDelete
  184. Salam bro...sya ada hyundai matrix masalah aircon bila on ada angin berserta dengan bau serta sukar untuk bernafas mohon nasihat

    ReplyDelete
  185. Salam,
    acond wira 1.5 tak sejuk.kipas/kompresor sentiasa berpusing tak ada on/off.paip menjadi panas.pomen check,coolling/kondeser/paip ok.Gas ada kurang sikit..dia suspek kompresor rosak,betul ke?
    (kompresor recon pakai dlm 3 thn)

    ReplyDelete
  186. Jika a/cond sejuk tapi ada bau itu tandanya ada bocor gas dimana2 begitu juga bila a/cond tak sejuk angin tetap membawa bau ke dalam kereta tandanya cooling coil kereta tersebut bocor.

    ReplyDelete
  187. saudara wira 1.5 tak sejuk,

    masalah kipas/kompressor pusing terus adalah sebab sensor pada cooling coil rosak,ganti sensor berwarna hitam tersebut.

    ReplyDelete
  188. salam,

    boleh x kita DIY tukar temp. sensor kaler hitam aircon wira 1.3? payah x?

    ReplyDelete
  189. boleh,tapi kena isi gas semula lepas tu.

    ReplyDelete
  190. Perdana V6, nak Tanya tuan, jika in car air circulation on, tp angin luar masih bole masuk, apa yg problem?? Aircond ok, tp x selesa sbb angin aircond da campur angin luar..

    ReplyDelete
  191. saudara perdana v6

    jika panel tutup angin luar tak berfungsi mungkin sebab sangkut.

    Bahagian mekanikal tersebut selalu sangkut,kena periksa.

    ReplyDelete
  192. Td sy da hantar bengkel check, pomen aircond kata dia da matikan motor dan matikan penutup angin masuk terus, tp masih ada angin masuk.. X tau nak buat apa lg..
    Perdana V6.

    ReplyDelete
  193. Biasanya kekerapan berlaku pada model proton angin masduk dari penutup getah pada cermin hadapan,sekeliling getah side mirror,periksa semua getah yang terdapat pada kereta seperti pada pintu,tingkap getah cermin belakang dan getah penutup wayar dari depan bawah dashboard.

    2.Masukan semula jika getah penutup wayar tercabut,juga jika getah pada cermin hadapan ada terbuka ,lekatkan kembali.

    ReplyDelete
  194. Salam Saudara Sord,

    Saya pakai nissan sunny 130y..
    sebelum ni mmg hadapi masalah sejuk aircond tak tahan lama dan tak boleh kawal suhu.
    tapi baru2 ini, aircond kereta saya berbau seperti besi hangit dan juga tinggal angin sahaja,
    harap saudara boleh suggest cara untuk menyelesaikan masalah ini dan berapa kos untuk setiap barang2 dan servis. Terima Kasih

    ReplyDelete
  195. saudara bali hambali,

    kos servis campur barang sekitar rm200 jika tidak tukar kompressor dan hose.

    Kos kompressor rm250.Ada bocor gas pada kereta tersebut.Kompressor juga mungkin telah bocor.

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Diharapkan kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung budiman yang mengajukan soalan supaya memberikan gambaran keseluruhan kerosakan dan jenis kereta supaya jawapan yang terus kepada masalah dapat diberikan.

Jutaan terimakasih juga kepada yang memberikan sumbangan jawapan berdasarkan penggunaan model kereta yang sama dan pastikan model kereta juga diberitahu ketika mengajukan soalan.
Semuga apa yang diutarakan dalam jawapan dapat memberikan sedikit sebanyak manfaat untuk semua.

Nota:Kos baiki dan alatganti adalah anggaran,ia mungkin lebih atau kurang,Harap maklum!

Nota penting:Jangan ajukan soalan pada ruangan Google Reply untuk pos lama tahun-tahun sebelum 2016 dan juga diharap pengunjung tidak menggunakan butang Reply pada Page post blog ini ,Ini kerana soalan tersebut tidak akan dipaparkan oleh Pihak Google,saya akan siarkan soalan yang tidak dapat dijawab pada ruangan Google Reply ini pada pos saya di Google Plus beserta pencerahan dan penyelesaiannya.

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,

>