Mekanik kereta: Mengapa masih terasa hentakan
Jika Mahukan Panduan Dan Nasihat Dari Mekanik
Anda Boleh Whatsapp Terus Ke+60173023492

Apr 5, 2012

Mengapa masih terasa hentakan


 Masalah hentakan yang kuat pada roda adalah masalah yang mengaitkan banyak penghubung antara beberapa komponen roda seperti ball joint,tie rod end,u stand,bush,absorber,spring dan absorber lining.




Masalah hentakan dan bunyi bising pada roda yang melibatkan suspension banyak dipertanggungjawabkan kepada absorber walaupun pada hakikatnya hentakan dan bunyi bising sebenarnya melibatkan banyak komponen roda yang lain seperti yang disebutkan tadi.

Fungsi absorber hanyalah sekitar 60 peratus dari bunyi bising dan hentakan kuat pada roda semasa pemanduan.Hentakan dan bunyi biasa terjadi bila terlanggar bump diatas jalan ataupun membelok dengan kuat iaitu hampir 90 darjah setiap kali belokan.

Absorber kereta yang telah rosak biasanya akan terdapat kesan minyak pada sekeliling badan absorber jenis minyak sementara absorber gas pula kerosakan dapat dikesan ketika pemanduan dimana badan kereta terasa berjalan seperti di atas jalanraya dan jika kita perhatikan dengan teliti badan kereta seperti senget kearah mana absorber gas tersebut rosak.

Pengguna yang keliru akan penggunaan u stand atau upper arm /upper ball joint ini pula akan tidak mengedahkan komponen tersebut walaupun hakikatnya u stand adalah penyumbang sebahagian besar dari hentakan suspension kereta.



Di dalam rod end tidak kira samada ianya steering rod atau tie rod end atau ball joint semuanya terdapat bebola untuk menyelaraskan kedudukan roda semasa pembelokan disamping menyerap hentakan di atas jalan.Penyerapan hentakan oleh komponen-komponen roda  ini hanyalah sekitar 40 peratus .

Walaupun hanya 40 peratus akantetapi hentakan dan bunyi yang terhasil oleh absorber yang rosak kebiasaanya bergantung sepenuhnya kepada komponen-komponen yang disebutkan tadi.Ketika membelok absorber tertekan dan serapan hentakan akan hilang dan beralih kepada rod end dan u stand.

Terdapat pengalaman kes dimana pengguna yang telah menukar absorber,spring dan joint masih mengalami bunyi yang kuat semasa belokan dan semasa pemanduan rata.Setelah ditukar u stand di kedai yang lain hentakan tidak terasa dan bunyi juga telah hilang. Ini bermakna hentakan bukan saja terhasil apabila absorber telah rosak malah melibatkan komponen kecil lain terutamanya u stand.Tetapi harus di ingat bukan semua kereta menggunakan u stand,hanya keret-kereta seperti Honda,Toyota dan banyak jenama dari Jepun saja yang banyak menggunakan u stand untuk penambahbaikan suspension yang lebih elok.

Kereta dari negara kita kebanyakannya tidak menggunakan u stand pada pemegang absorber akantetapi menggunkan pemegang terus skru pada absorber.



Secara kesimpulannya untuk menghalang dari  hentakan dan bunyi bising suspension ini berulang  adalah seperti berikut:-

!)Menukar absorber dan u stand serta
2)Menukar absorber dan mount








494 comments:

  1. salam...

    ini pasal crv 2nd gen. saya...
    lepas 10 tahun macam2 hal...

    absober empat2 dah out...
    lower arm bush small & big dah out...
    tu menurut honda service lah...

    saya pergi bengkel luar diorang bagi quotation bagi termasuk labour dekat rm2k...
    berpatutan ke?

    kenapa absober saya boleh rosak?
    langgar bonggol & lalu jalan yang teruk ke?

    boleh tak service selain tukar?

    if saya tak tukar ape akibat yang jadi pada kereta saya terutamanya pada tayar saya?

    tq.

    ru61@pGGRNuSJ

    ReplyDelete
  2. 'aril'budak giatmaraApr 11, 2012, 11:05:00 AM

    salam bang..nk tanye cikit pasal smlam kami kt bengkel ader repair stu kete kancil...macm2 kami da buat tukar absober mounting,tukar mounting sebelah gearbox..tp stil mcm same jgk...bunyi gegar masa kete strat bergerak..bunyi mcm langgar bonggol kecik..makin laju kete makin kuat bunyi...tayar sebelah kiri...ape masalah die bang ek????tolong bantu...ini saya punye FB..syfiq aril..ader pic ader bunga merah...

    ReplyDelete
  3. saudara ru61@pGGRNuSJ

    Biasanya komponen suspension bertahan selama 5 tahun jika saudara dah gunakan 10 tahun ,saudara beruntung.
    Sebenarnya komponen kereta semuanya akan mempunyai jangkahayat tetentu boleh digunakan biasanya selama 5 tahun.Semua komponen akan rosak jika kereta digunakan di atas jalan.

    shock absorber tiada sevis kerana penggunaan hidraulik yang dibuat dikilang.

    Jika menggunakan terus absorber tidak merosakan apa2,ada terdapat kereta lama yang menggunakan terus absorber dll melebihi 20 tahun.

    Pandu banyak bunyi dan terasa hentakan kuat di atas jalan.

    ReplyDelete
  4. saudara syafiq aril

    kena tukar lower arm.

    ReplyDelete
  5. Salam bro, saya nak tanye berkenaan absorber kreta honda accord, smlm saya bru lepas pg ke service centre honda, dier kate msalah absorber yg bunyi, masalahnya ble naik bump x bunyi tp ble enjin bergegar n langgar lubang berbunyi cm skru de yg longgar jerk tp ble cek kt honda services centre dier ckp absorber, just nk thu klu absorber dh bunyi n rosak boleh patah ke klu still gune n x tkar? Kt service centre tu ckp boleh patah, just nk make sure betul ke bleh patah?

    ReplyDelete
  6. saudara ahmad,

    Absorber tak boleh patah walaupun berbunyi.Pada pendapat saya apa yang saudara hadapi adalah kedudukan absorber yang tidak tetap,Kedudukan ini boleh dibetulkan dengan mengunci ketat semua skru,menukar bering absorber,menukar getah absorber dan membetulkan kedudukan spring pada kedudukan yang betul.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum.

    Saudara, saya berterima kasih kerana sudi melapangkan masa utk menjawab segala permasalahan kami dgn teliti.

    Sy telah menukar drive shaft Naza Citra saya.Namun masih terdapat bunyi spt drive shaft problem apabila saya membelok 90 darjah (sebelah kiri shj bunyi 'klik').

    Absorber juga terasa spt mcm nak rosak setelah sy menukar drive shaft tersebut.Adakah masalah ini disebabkan oleh mekanik salah pasang salah satu komponen semasa menukar drive shaft.

    Sy bercadang utk menghantar kereta tersebut ke naza academy service centre di Gurun. tapi biasalah, labour charge terlalu tinggi.

    ReplyDelete
  8. saudara zaiham,

    drive shaft ad dua luar dan dalam,sekiranya bunyi tersebut agak ketara drive shaft luar rosak dan jika bunyi sedikit dan terasa seperti terhentak adalah masalah drive shaft dalam.

    Jika saudara tukar sebatang biasanya kesan bunyi akan hilang serta merta dan jika terdapat juga bunyi bering absorber mungkin sedikit ketat.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum tuan,

    saya ingin tahu cara mengetahui cara absorber rosak atau keras.saya memandu grand livina hampir 4 tahun tidak pernah menukar absorber.apabila saya menekan penjuru kereta diatas kedudukan absorber ia keras dan body kereta tidak bergerak kebawah atau keatas .adakah perlu diganti absorber ini.

    semasa saya memandu diantara kelajuan 8okm/j-100km/j. stering dan body akan bergegar seketika kemudian normal bila 100km/j keatas. saya telah menukar tayar, rim, alligment, on Wheele balacing serta bearing tayar tapi masih bergegar dalam kelajuan tersebut.adakah ini ada kaitan dengan absorber.

    apakah nasihat tuan..

    terima kasih

    ReplyDelete
  10. saudara unknown

    Absorber yang telah rosak atau haus akan terdapat minyak berkeladak sekelilingnya,ia boleh diperiksa secara membelokan tayar dan merasa sekeliling absorber tersebut.

    Gegaran semasa memandu akan terjadi bila

    1.Tayar tidak rata,ada benjolan
    2.Steering rack yang lembut
    3.Bush yang haus (absorber dan lower arm)
    4.gelang getah stability atau sate yang haus dan senget,biasa terjadi pada honda dan nissan
    5.balancing
    6.alignment

    ReplyDelete
  11. Kereta bunyi waktu turun bonggol sebelah pemandu, bila bawa slow naik bonggol tak bunyi tapi jika laju sikit bunyi besi. Apa yang perlu ditukar. Waktu naik bonggol tak bunyi

    ReplyDelete
  12. saudara kereta bunyi,

    masalah bunyi sedemikain adalah bunyi disebabkan oleh lower arm sebelah pemandu.

    ReplyDelete
  13. Tuan,

    Saya nak bertanya sikit, baru2 ni absorber wish saya belah kiri belakang rosak, minyak meleleh dan tayar berbonggol. Saya diminta menukar keempat-empat absorber di w/shop berhampiran rumah oleh tokey w/shop tersebut sebab dah 5 tahun. Malangnya setelah tukar saya rasa hentakan sedikit keras berbanding sebelum absorber saya rosak dulu. Adakah sebab upper arm atau mungkin ada jenis absorber yg lembut dan keras? Mohon jwpn tuan. Tq.

    ReplyDelete
  14. saudara toyota wish,

    Jika tiada kecacatan pemasangan seperti,spring yang tidak duduk betul pada tempatnya dan getah alas absorber tepat ,absorber baru tidak akan keras.

    Periksa semula di w/syop tersebut.

    ReplyDelete
  15. salam..mau tanya ni..napa belakang keta myvi saya mcm ada bunyi2 mengereot kalau atas jalan gravel / jalan yg tidak rata?absober belakang sudah tukar tapi masih jg ada bunyi tu..patut ka saya menukar rear coil spring mounting? tq.

    ReplyDelete
  16. salam..mau tanya sikit pasal keta myvi..napa ya ada bunyi2 mengereot di bahagian belakng (kalau tak silap bhgn absober belakang)..

    Absober belakang baru juga saya tukar tetapi bunyi tersebut masih ada..

    patut kah jg saya menukar rear coil spring mounting?

    keta baru pakai 3 tahun..

    ReplyDelete
  17. saudara tamamangos,

    Mungkin salah satu absorber bering belakang karat atau tak berfungsi.

    ReplyDelete
  18. salam.

    biasanya berapa bajet nak tuka absorber kancil ek ? sebab bile saya bawak je, mesti rasa macam atas jalan. boleh rasa batu2 kecik tu. bila langgar lubang kecik pun rasa kot. pastu kalau kat bump mesti kena slow giler2. camne ek ? bape range harga yg biasanya ?

    -anna-

    ReplyDelete
  19. saudari anna

    Kancil absorber sebatang kira2 rm100.

    ReplyDelete
  20. Nk tanya kenapa kereta sm4 senget sebelah kanan.spring dah tukar baru sport apa masalahnya

    ReplyDelete
  21. Salam.saya nk tanya knp kereta honda sm4 tinggi sebelah.bila bwk ada terasa goyang.spring sudh tkar sport.ada sesiapa yg blh selesai kan masalah nie tak

    ReplyDelete
  22. saudara mior azizi

    sebelum ni ada yang bertanya masalah sama senget dan tayar jejak body dan model juga sama,malah beliau dah tukar absorber,spring,lower arm,getah absorber tapi masalah tetap sama dan sehingga akhirnya beliau menambah spacer pada rim dan masalah beliau telah diselesaikan.

    ReplyDelete
  23. salam,
    saya skg bwk satria neo, kereta ayah.
    student lg.
    kereta nie beli tahun 2007.
    skg klw naik je kt bhgian tyr akn berbunyi.
    bunyi spring i guess.
    klw lalu kt bonggol pn hentakan dia kuat sgt.
    lps tu klw drive rse menyerong ke kiri.
    dh tya kt bengkel, tp abg tu ckp xde ape2.
    myb dia x check absorber time tu.
    sy sdri pn x tahu sgt psl kereta.
    tp tanda2 yg sy sebut td, mcm ade kaitan dgn absorber kn?

    ReplyDelete
  24. saudari sare,

    Bawa ke kedai tayar buat alignment dan balancing,jika bunyi masih ada dan bawa semakin tak sedap ada masalah pada arm bush.

    ReplyDelete
  25. slm bro.sy drive kelisa umo 10thn.ape prob klu speed takat 100km/j je steering da gegar.xde lak bunyi2 pelik.da alignment & balancing pn sme je?da tkr tyr,absober,drive shaft,mountg abs.pomen pn x dpt solve.hrp blh bantu.tq

    ReplyDelete
  26. saudara kelisa 10 tahun,

    Gegaran yang tidak dapat dibendung setelah tukar komponen roda seperti tayar,lower arm,stereng rod,tie rod end,drive shaft,absorber,mounting dan alignment adalah biasanya disebabkan oleh stereng rack itu sendiri.

    Saudara perlu tukar stereng rack untuk membaiki semula keadaan gegaran

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum..

    Tuan, saya menggunakan sebuah kereta proton Iswara sedan 1.5 thn 1996. Masalah yg sy ada hadapi ialah apabila tayar belakang kereta saya melanggar lubang sama ada besar atau kecil, jln tidak rata mahupun line kuning, berlaku hentakan yg amat kuat seolah2 kedua2 absober belakang kereta sy telah rosak teruk padahal sy br shj menukarnya. Utk mklm tuan, sy menukar absober minyak jenis APM. Sy jg telah menukar excel bush dan sy menggunakan rim 15inci (Waja). Apakah yg perlu sy lakukan lg. T.kasih.

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum..

    Tuan, saya ingin bertanyakan masalah kereta sy. Sy menggunakan kereta proton Iswara sedan 1.5 thn 1996. Masalah yg sy hadapi ialah apabila sy melanggar lubang, permukaan jln tidak rata mahupun line belang kuning, tayar belakang kereta sy mengalami hentakan yg amat kuat seolah2 absober sy telah rosak teruk sedang sy baru shj menukar absober baru. Utk makluman tuan, sy menggunakan absober minyak jenama APM dan sy menggunakan rim 15 inci proton waja. Sy jg tlh menukar excel bush. Apa yg patut sy lakukan lg. T.kasih.

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum..

    Tuan, saya ingin bertanyakan masalah kereta sy. Sy menggunakan kereta proton Iswara sedan 1.5 thn 1996. Masalah yg sy hadapi ialah apabila sy melanggar lubang, permukaan jln tidak rata mahupun line belang kuning, tayar belakang kereta sy mengalami hentakan yg amat kuat seolah2 absober sy telah rosak teruk sedang sy baru shj menukar absober baru. Utk makluman tuan, sy menggunakan absober minyak jenama APM dan sy menggunakan rim 15 inci proton waja. Sy jg tlh menukar excel bush. Apa yg patut sy lakukan lg. T.kasih.

    ReplyDelete
  30. saudara MMY,

    saudara perlu periksa bush pada pemegang roda belakang dan ada terdapat skru pengikat bush tersebut,jika dua belah bush tersebut
    nipis kereta tetap akan berasa seperti hentakan kerana telah melanggar besi.

    ReplyDelete
  31. saudara MMY

    seperkara lagi tayar saudara adalah tayar rim 15 jadi ia agak rapat dengan body saudara perlu gunakan spring yang agak lebih tinggi atau sport spring untuk absorber menganjal bila langgar tempat tinggi.

    ReplyDelete
  32. Assalam. Keta Hyundai Accent sy ada masalah bunyi kt tayar depan. Raya puasa ari tu tukar driveshatf kiri & kanan & bearing kanan. Minggu lepas baru tukar driveshaft sblh kiri sbb ada bunyi masa belok, then bush koyak. Tp skarang ni bunyi tu masih ada kalu sy belok (kiri/kanan).Kadang2 kalu tak belok pn ada bunyi macam lalu atas line kuning (tak,tak,tak).Risau jgk sbb org kata silap aribln tyr leh jalan dulu.Jazakallahu khairan.

    ReplyDelete
  33. saudara hyundai accent,

    Untuk pengetahuan drive shaft ada luar dan dalam,saya rasa saudara tukar d/shaft luar dan tak tukar yang dalam pada gearbox,

    2.d/shaft dalam akan berbunyi walaupun pada jalan lurus kerana ia hanya digunakan untuik memusingkan roda.Saya rasa d/shaft dalam saudara telah rosak,ada baiknya saudara tukar juga dan biasanya bila tukar d/shaft ramai yang tukar dalam dan luar sekali serta shaft pemegang.

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum ....

    Sy ingin bertanya , sy pengguna myvi .... Masalah sy yg sy hadapi skarang adalah apabila stering sy belok ke kiri atau ke kanan sama ada bhenti atau berjalan stering sy akan mengeluarkan bunyi spt 'ktak' .... Tetapi bunyi tu bkn bpanjangan spt 'ktak ktak ktak' .... Stering tu mengeluarkan skali je bunyi ....

    Apa masalahnyee dan cara penyelesaian ??
    Anggaran kos penyelesaian ??

    ReplyDelete
  35. Asalamualaikum ....

    Sy pengguna myvi dan apa masalah sy skarang ni apabila stering sy belok ke kanan atau ke kiri , stering sy akan mngeluarkan bunyi spt 'ktak' ..... Stering tu mngeluarkan bunyi skali je .... Apabila sy mmbelok ....
    And sy xpernah lg mghantar kereta ke workshop sbb takot ditipu ....

    Just nak tau apa masalah dan cara penyelesaian ...
    Dan anggaran kos nyee .....

    Terima kasih :)

    ReplyDelete
  36. saudara carless perodua,

    ini adalah masalah housing drive shaft dalam yang dah longgar.Jika tukar ,tukar sebatang luar dan dalam,jika kanan bunyi tukar kanan begitu juga jika bunyi kiri tukar kiri.

    ReplyDelete
  37. kos sebatang kira2 rm250 sahaja

    ReplyDelete
  38. Salam...saudara... Nk tanya, saya baru tukar spring sport aibach u krete myvi, lepastu saya dapati kereta saya tinggi sebalah di bahagian belakang sebelah kiri dalam 2/8", saya da suruh org kedai swap spring yg kiri ke kanan dan sebaliknya..tp keputusannye ttp sama...

    ReplyDelete
  39. saudara joe,

    jika saudara tukar semua keempat2 spring sport bermakna tidaka akan ada masalah melainkan jika getah alas tidak sama rata.

    Pastikan juga spring diletakan betul ketika proses clamping.

    ReplyDelete
  40. Salam tuan.. sy baru tukar enjin kancil kepada enjin l2s.. mohon tuan beri cadangan abdober yg sesuai untuk pemanduan yang selesa n sporty.. rasanya absober sy dh teruk.. langgar bonggol sgt menyedihkan.. tq!

    ReplyDelete
  41. saudara sofri23,

    Gunakan GAB sport spring kancil

    ReplyDelete
  42. Encik.. Saya memandu satria neo 07.. Lepas buat alignment n adjust camber di bahagian belakang... Ada bunyi bisingg di belakang kereta sy.. Mohon bantuan dari encikk

    ReplyDelete
  43. saudara kena adjust semula di kedai tayar lain,chamber tak serasi dengan roda,balancing perlu buat juga sebab pakai chamber

    ReplyDelete
  44. Salam

    Saya ade masalah dengan kereta Nissan Latio. Masalah nye kereta bila langgar Speed bump atau jalan tak rata ade bunyi "Nyek Nyek Nyek" then bile dah lama sikit bunyi tu berkurangan. Hantar service center diorang cakap tak ade ape2 masalah. Bunyi boleh dgr kuat time malam. Absorber pon dah tukar 4 batang baru.(sebelum nie pakai impul absorber) Lepas tukar absorber bunyi tue kurang sket tapi still boleh dgr. Ape masalah nye yea? dah serabut pikir. Thx in advance.

    ReplyDelete
  45. saudara nissan latio,

    tukar spring absorber dimana bunyi kedengaran,jika depan tukar depan.

    ReplyDelete
  46. Salam.. Saya ada masalah dengan kereta toyota wish.. Bahagian belakang kanan berbunyi kuat seperti 2 besi berlaga apabila saya membelok kekanan.. Untuk maklumat baru2 ni saya telah pergi ke toyota specialist berkenaan masalah yang sama dimana ke dua2 absorber belakang telah ditukar tetapi bunyi tersebut masih ada.. Mohon pandangan..

    ReplyDelete
  47. salam,

    Masalah ni adalah masalah roda bergesel dengan sedikit bahagian absorber,gunakan pelapik untuk mengeluarkan sedikit kedudukan roda.

    ReplyDelete
  48. kereta nissan saya apabila melanggar lubang ataupun gab antara parit di jalan terasa hentakan sampai ke kabin...walaupun saya menggunakan tayar jenis comfort goodyear excellence. adakah absorber sudah rosak atau hanya perlu tukar certain rubber atau kene tukar satu set absorber?

    ReplyDelete
  49. Salam.kerosakan pd drive shaft sebelah kiri keta waja.baru tukar sebulan tp rosak blk.bila memandu rasa mcm tayar nk tercabut.tukar kali kedua ok sekejap tp jd blk.drive shaft jenis apa yg ok dan brp harga.tukar sebelum ni rm390.

    ReplyDelete
  50. ZAMIR
    assalamualaikum
    saya memandu kia spectra..bila saya pandu naik bonggol dgn kelajuan 20 km/h tade ape..bile 30km/h die berbunyi bomm!terhentak..spring tukar da..absorber tuka da..bush sume ok..
    bile kt highway kalau ade turun jambatan mengejut die mcm tayar tu turun terhentak mcm tarik absorber tu..da pening da ttau ape rosak.tolong..trima kasih..

    ReplyDelete
  51. Salam.sy ingin bertanya mengenai keta myvi sy yang berbunyi bising pada bhgn tayar dan pintu bhgn blkg penumpang ketika melalui permukaan jalan yg kasar atau tidak rata. Aligment dan balancing br shj dibuat. Apabila dipandu dlm kelajuan 60 atau 70 ketika melalui pmukaan jalan yg kasar,stereng pula bergegar tetapi apabila dipanju laju d highway pd kelajuan 110,stereng tak gegar langsung.keta saya 1april ni br cukup 2 thn guna. Apa sebenarnya mslh keta ni? Terima ksh

    ReplyDelete
  52. salam kembali,

    saya fikir ada eloknya jika pintu diperiksa,biasa terjadi skru pada pintu dan penutupnya longgar dan berbunyi

    ReplyDelete
  53. Salam Zamir,

    Jika saudara menggunakan adjustable skru pada absorber sila periksa kedudukan skru tersebut.

    Spring juga perlu berada pada kedudukan yang baik supaya ia tak berbunyi ketika memandu.

    ReplyDelete
  54. saudara Azhar Sepian,

    Menukar d/shaft biasanya sebatang ditukar luar dan dalam .Jika saudara tukar satu saja ada kemungkinan ia akan menyebabkan ketidakserasian antara luar dan dalam dan menyebabkan ia rosak semula.

    Drive shaft berbagai jenis dan biasanya Exedy adalah jenis yang biasa digunakan dan kos sekitar rm350

    ReplyDelete
  55. saudara temakol,

    Getah absorber nissan biasa jadi rendah dan menyebabkan terasa hentakan.Getah tersebut juga perlu ditukar jika menukar absorber.

    ReplyDelete
  56. asalamualaikum...saya pengguna honda civic fd..masalahnya bila memandu bunyi kuat mcm bering rosak. bering dah tukar tp still ada bunyi. bila cek rupanya absober belakang dah bocor dan tayar sikit beralun. adakah tayar beralun akan sebabkan bunyi mcm bunyi bering rosak...dan berapa harga absober belakang civic fd.

    ReplyDelete
  57. asalamualaikum...absober honda civic fd saya rosak dan tayar belakang jadi beralun.bila memandu terdapat bunyi bising mcm bunyi bering. adakah absober rosak boleh sebabkan tayar beralun dan keluarkan bunyi. berapa harga absober belakang.

    ReplyDelete
  58. @Syed ZulAbsorber yang rosak tak keluarkan bunyi cuma ia sedikit memantul bila jalan tak rata.

    2.Bunyi hanya akan terhasil pada roda seperti bering dan bush yang haus atau koyak.

    3.Bunyi rsak bering boelh didengar dengan kuat jika kereta dipandu lebih laju dan bunyi sedikit kurang bila dipandu perlahan.

    Kos tukar absorber sebelah sekitar rm250

    ReplyDelete
  59. salam guru.. saye nak tumpang tanye, saya pkai keta kancil 660, apakah yang perlu di ganti untuk membuat sistem suspensi dpan nya mantap seperti baru? setakat ne dah ganti absorber n driveshaft..untuk bahagian blakang pula apa yg perlu di ganti? btw, sye nak brtrima kash kt encik bab atas bntuan blog encik ne keta sye xde msalah enjin panas n overheat dah.. :)

    ReplyDelete
  60. @hellfuckbelakang juga sama dengan hadapan,cuma depan ada bush kecil pemegang bergetah dan belakang juga terdapat bush bergetah jika boleh bush tersebut juga harus ditukar.

    ReplyDelete
  61. Salam nak tanya..kereta sy viva elite baru pakai 2 tahun..mslh kereta sy bnyi bising dan bergegar bila naik bukit n jalan jem..pastu bila berhenti kt trafic lite free gear n bila masuk gear tekan myk akn kua bnyi sama mcm masa nk naik bukit kalo jln jem..dlu xde bnyi cmtu..bila tnye bengkel ckp kete da xde pickup kena tuning blk tp bila pg perodua dorg ckp kete baru x bole tuning..harap encik dpt membantu sy..bnyi tu cume ada bila naik bukit n masa mula2 nk stat jln je..bila laju xde ape2 mslh..

    ReplyDelete
  62. @Debsalam deb,kereta saudari memang hilang pikap,enjin perlu dituning untuk dapatkan pikap semula,saudari bawa kemekanik biasa tukar plug,tukar airfilter dan minta mekanik setkan semula distributor dan kalau boleh tukar sekali kabel plug untuk mengelakan api pecah dari mana2 kabel.

    ReplyDelete
  63. Salam encik sy da tnye kdai utk tkr kabel plug tp die ckp viva xde cabel plug die pki ignition coil..jd mcm mn tu?? Air filter dan plug da ditukar..bole bg suggestion bengkel yg bole tuning dan set kn distributor tu..tq..

    ReplyDelete
  64. @Debignitin coil adalah sebuah distributor juga,ia banyak digunakan pada kereta sekarang,apa yang dinasihatkan oleh mekanik untuk tukar ignition coil adalah betul,sila tukar ignition coil tersebut dan tuning keatas enjin akan kembali normal sediakala.

    ReplyDelete
  65. Assalam. Sy pkai kenari dh hampir 8 thun. Bila pandu laju tayar blkg bunyi sgt bising. Pomen kt absorber nk kn ganti baru. Sy baru ganti tyr baru dpn blkg. Apa pendapat mr sord? Tq

    ReplyDelete
  66. @Anonymousbuat balancing dan alignment semula jika ia masih berbunyi bising ,tukar bering belakang.

    ReplyDelete
  67. Assallm en arsad. Sy dh tuka bearing..trus bunyi bising/dengung ilang. Timekasih ats nasihat. Nk tnya la...
    1. Kalo enjin gegar sbb mounting ke? 4 thun lps pnh tuka bru tp bkn ori P2.
    2. Workshop en arsad kt mn?

    ReplyDelete
  68. @Anonymous2 sebab je enjin gegar 1-rpm rendah 2-mounting gearbox atau mounting enjin pecah.Ori tak ori tak jadi hal,tapi jika salah satu dari 4 mounting tu pecah enjin terus-terusan gegar .

    ReplyDelete
  69. Workshop en arsad kt mn?

    ReplyDelete
  70. En Arsad,

    Engine nissan saya bergegar kalo masuk gear D....kalo idle ok je.....rpm pun rendah kalo masuk gear....kenape ye?

    ReplyDelete
  71. @nissankena tuning enjin tersebut,servis karburatr atau tukar throttle body.

    ReplyDelete
  72. Saya sudah post soalan. Tidak pasti keluar atau tidak

    ReplyDelete
  73. Jika soalan tidak keluar,harap maklumkan supaya saya boleh taip semula. Terma kasih tuan.

    ReplyDelete
  74. Salam. Saya nak bertanya sedikit tuan... Apa yang perlu diganti atau ditukar pada kereta yang sudah menjangkau 5 tahun yang tidak pernah melakukan sebarang major service, hanya tukar minyak hitam dan tayar.
    Satu lagi, kereta saya berbunyi kreuk kreak apabila ada penumpang keluar dr kereta. Saya anggarkan bunyi spring.malah apabila saya park di depan rumah yang agak 45 darjah, kereta itu akan berbunyi seolah-olah melepaskan bebanannya selepas diletakkan dan ditarik hand break. Tetapi ia tidak terus berbunyi selepas park, Selepas beberapa minit di park, baru bunyi kreuk kreak akan keluar dan berhenti sendiri kemudian.

    ReplyDelete
  75. @srinasaudara perlu tukar brake shoe belakang yang mungkin dah haus/habis kemudian barulah periksa samada sping atau absorber berbunyi jika bebanan bertambah

    ReplyDelete
  76. Brake shoe dan brake pad samakah?

    ReplyDelete
  77. @srinaLAIN,Brake shoe untuk roda roda belakang manakala Brake pad untuk roda hadapan.

    ReplyDelete
  78. Salam tuan. Baru tadi kereta saya mengalami kerosakan clock spring. Hon kereta berbunyi apabila enjin kereta dihidupkan. Bunyi berterusan dan hanya berhenti sekali sekala. Pergi ke bengkel wiring, apek kata masalah clock spring. Boleh tuan jelaskan sdikit bagaimana clock spring boleh rosak?

    ReplyDelete
  79. Harap tuan sudah terima soalan sy tadi. Tq atas jawapan sebelum ini berkaitan brake shoe. ;)

    ReplyDelete
  80. @srinaclock spring ni ada kena mengena dengan airbag.connector pun pusing jugak bila steering pusing jadi olehkerana clock spring ini berbentuk spring yang melekat sekali sekala jadi ia mudah tersangkut dan mudah juga untuk dibaiki seperti juga hon kereta.

    ReplyDelete
  81. Bolehkah clock spring dibaiki atau perlukah ia diganti terus. Mekanik hanya mencadangkan gantian.dan satu lagi info-kereta saya tiada airbag.

    ReplyDelete
  82. @srinaKalau tak ada airbag tiada kaitan dengan clock spring,mungkin cuma bersentuhan wayar hon saja.Minta mekanik lain periksa semula

    ReplyDelete
  83. Asalam,
    Sy Nk Tukar absorber,brake Pad N Skimming Brakedisc Yg Tlh calar..taukeh Tu Kata harga Rm900 Utk keta Vios Tahun 2006..mahal Ke murah Tu? Sy Xsetuju Lg, bru fikir3kan....plz Email Jwban Ke rod_sdk@yahoo.com
    Tq

    ReplyDelete
  84. @creative lensharga tu memang mahal kalau mereka gunakan absorber biasa APV dsbnya tapi kalau gunakan MMC,Monroe contohnya harga tu sedikit mahal tapi absorber boleh pilih jenis ,skim dan brake pad tu sekitar rm150 je

    ReplyDelete
  85. Bukan sahaja hon berbunyi, malah remote radio yang berada pada stereng juga terganggu. Tanpa disentuh, kadangkala volume akan bertambah atau berkurang.

    ReplyDelete
  86. @Miey SakuraIni adalah masalah wiring dalam stereng yang bersentuhan sesama sendiri atau dengan negatif body.Buka dan periksa

    ReplyDelete
  87. kereta sentra saya berbunyi hentakan seperti ada komponen yg longgar pd bhg arm/tayar bila lalu jalan x rata. Sy dh periksa dgn mekanik tp tiada bush yg rosak/longgar..absorber dan satay pernah tukar tp x solve. adakah mslh pd ball joint?

    ReplyDelete
  88. @kembiasa terjadi nissan sentra ialah lower arm dah rosak,tukar lower arm

    ReplyDelete
  89. salam tuan,

    tumpang bertanya.. sy pakai honda accord 2.0 tahun 2009. sy baru tukar ke empat empat absorber dan spring standard termasuk segala bush. masalahnya skang kereta terasa keras ketika memandu mcm bawak lori. pertanyaan sy, mungkinkah ini di sebabkan spring depan tidak di pasang tepat pada tapaknya. sbb bila diraba ada gap lbh kurang setengah inci antara hujung spring dgn lekuk stoper pada tapak bawah. selain itu, bagaimana nak tahu nut ball joint di upper arm di pasang dgn cukup ketat? mungkin ka pemasangn upper arm yg tidak kemas boleh buat pemanduan terasa keras?

    terima kasih tuan,

    ramlee

    ReplyDelete
  90. @Anonymous1Dari apa yang saudara katakan ada kemungkinan spring absorber tidak dimasukan dengan tepat ke dalam tapaknya dan mungkin juga ia telah terkeluar dari tapak atas spring,periksa dan betulkan dan sebaiknya juga membuat ukuran dengan tepat untuk kesemua gegelung spring absorber.

    2.memang biasa terjadi kedudukan bush upper arm yang tidak dipasang kemas juga menyebabkan keadaan keras tersebut.

    ReplyDelete
  91. Salam en.arsad...saya ade masalah..baru2 ni saya ade langgar bonggol tengah jalan tu..sy ingt xde hal ..pastu selang dua tiga hari..tayar yg langgar tu pecah.. Sy bukak tayar tu nk tuka tayar spare..tp bila keluarkan tayar...tayar spare xbole masuk..sbb sume komponen tu mcm turun bawah..da xleh nk jack kete lg dah...so tersadai cmtu je la kete tu..xde tayar..so nk tnya..
    1.Biasa kes mcm ni brp anggaran kos nk repair(nk.bajet2 duit..huhu)
    2.ada x cara yg sy bole buat nk masukkn jgk tayar tu
    Tu je nk tnya..tkut kalau mahal bole hold dlu buat kete tu..


    ReplyDelete
  92. Salam en.arsad...saya ade masalah..baru2 ni saya ade langgar bonggol tengah jalan tu..sy ingt xde hal ..pastu selang dua tiga hari..tayar yg langgar tu pecah.. Sy bukak tayar tu nk tuka tayar spare..tp bila keluarkan tayar...tayar spare xbole masuk..sbb sume komponen tu mcm turun bawah..da xleh nk jack kete lg dah...so tersadai cmtu je la kete tu..xde tayar..so nk tnya..
    1.Biasa kes mcm ni brp anggaran kos nk repair(nk.bajet2 duit..huhu)
    2.ada cara x yg bole sy buat nk masukan tayar blk..
    Tu je nk tnya..tkut kalau mahal bole hold dlu buat kete tu.

    ReplyDelete
  93. @Izaidiw/salam,nasihat saya saudara periksa dulu tayar spare tersebut adakah sama saiz (R13,R14,dll dan 165,185 dsbnya).
    2.Tak ada tayar spare tak boleh masuk melainkan absorber tercabut dari pemegangnya.

    ReplyDelete
  94. salam bos,

    ni nk tye psl handling gak la...
    sy bru tkar tie rod(baru) end ngn driveshaft kiri kanan( driveshaft kanan hafkat driveshaft kiri baru) pada bulan 3 ari2..

    tp skang nk tanye la...bile belok ke kanan ade bunyi tik2 xkuat sgt bunyi die..bunyi die cm ade batu or paku lekat antara bunga tayar kiri...cek kt tayar xde batu or paku pon..

    ape sbb 2 bro?...driveshaft kiri da nk kong ke?...cmne nk tgk driveshaft ni rosak ke x?...tgk getah 2 koyak ke x je ke?

    kereta kancil enjin l5 turbo...tq bro

    ReplyDelete
  95. @arewanbila belok kanan bunyi maknanya d/shaft kanan rosak,mungkin olehkerana tukar tak sekata ini memungkinkan lagi bunyi sebelah kanan,seeloknya tukar juga sama dengan yang sebelah kiri,gantikan juga getah yang koyak sebab getah koyak mengaut pasir dan tambahkan cepat bunyi/rosak d/shaft

    ReplyDelete
  96. 0o~..klau belok kanan bunyi makne nye driveshaft kanan yg rosak..belok kiri bunyi makne nye kiri yg rosak...salah ajaran la ni..hehe

    masalah sy ni xboleh nk cek dlu ke?...rse cm xpuas ati lak kne tkar driveshaft baru..sbb baru je tkar bln 3 ari2..

    ReplyDelete
  97. @arewanKalu bunyi tu sikit sangat tukar getah dulu pun ok jugak!

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum. Saya mie. Nak Tanya. Absorber Aura saya, satu belah depan kiri dia punya tapak bawah spring dah bengkok ke bawah. So springnya jatuh. Saya pikir absorber masih elok krn tiada leaking. Perlukah sy hanya ketuk balik tapaknya jadi tegak Dan welding saja atau perky tukar sebatang baru rege dalam Rm40. Tkasih..

    ReplyDelete
  99. w/salam mie,

    seeloknya tukar lain kerana banyak yang patah semula setelah diwelding!

    ReplyDelete
  100. Salam,

    Saya pengguna saga BLM..kereta saye ade bunyi setiap kali saye drive..saye try antr repair and mekanik tu kate ade problem kat lower arm..

    Tapi, mekanik tu kate x perlu tukar lower arm sbb bunyi tu x bg kerosakan kat kereta..betul ke x de side effect pape kalo x tukar lower arm?

    Kalo perlu tukar lower arm, berape kosnye?

    ReplyDelete
  101. @Zalikha Azmanlower arm ada 3 bush berbentuk getah padu yang menyokong disc roda dan pergelangan stabilizer.

    Jika tak ditukar lama-kelamaan bunyi berlaga akan semakin kuat malah akan lebih kuat bunyinya jika melanggar lubang atau bonggol.

    Juga boleh merosakan keseimbangan tayar ketika pemanduan.Kos untuk ditukar biasanya sekitar rm150-180 untuk sebelah roda.

    ReplyDelete
  102. Salam,

    Saya pengguna viva 1.0 Manual tahun 2008. Masalah kereta saya ialah bila 3 4 hari kereta tak start, odometer dan meter rpm tak naik bila start engine kereta. Kadang2 odometer dan rpm meter naik sedikit sahaja bila saya mula drive. Dah lama-lama baru OK semula. Masalah nih mula jadi masa kali pertama tukar bateri kereta. Masalah nih masih jadi lagi sampai sekarang.

    Satu lagi masalah ialah bila kereta saya lalu line kuning, kereta macam terhentak dan bergegar dengan kuat. Saya dah tukar absorber dan spring tahun lepas (2012). Masalah tetap juga berlaku.

    Bila saya dah buat alignment dan balancing, 2 3 hari lepas tu stering kereta saya dah senget semula. Rasa cam membazir plak buat alignment.

    Boleh terangkan apa yang patut saya buat untuk selesaikan masalah saya nih. Terima kasih

    ReplyDelete
  103. @Syed Izwanw/salam.

    1.Kereta tersebut mengalami kerosakan lower arm dan perlu ditukar

    2.Panel meter viva tersebut ada masalah dan tiada kena mengena dengan tukar bateri dsbnya,ia hanya kebetulan saja

    ReplyDelete
  104. salam..
    Nak tnya..sy baru tukar tyr mnurut tokei kedai, tyr lama saya bahagian blkang agak tdk rata..dan dia suruh saya pegi cek absober..
    Nak tanya mcm mana nak tau absober tu rosak atau tak..

    Satu lagi..wktu pagi, lps pnskan engine nak keluar parking dan membelok..kereta sy keluarkan bunyi mcm naik katil double deck atau pn katil besi yang dah lama..tapi setelah jalan dlm 5-10 km bunyi tu akan hilang..saya dah pergi service center utk bersihkan brek tp selpas beberapa hari bunyi tu dtg blk..
    bole tuan tlg bg pencerahan sikit bunyi ni ape sebabnye..brek pad kena tukar ke mcm mne..t.kasih.

    ReplyDelete
  105. @azida rusliw/salam absorber yang rosak akan ada kotoran berminyak disekeliling absorber tersebut.

    2.Bunyi kriuk2 seperti disebutkan biasanya disebabkan kotoran pada spring,absorber dan pemegang,sembur dengan air yang kuat pada bawah absorber dan jika bunyi tersebut masih ada absorber dan spring adalah punca bunyi tersebut.

    ReplyDelete
  106. Saya pemilik pesona 2010.selepas menukar sistem brek drum ke cakera disk waja 1.8,bunyi hentakan kuat di bahagian blakg kreta sgt kuat ktika melalui jalan tidak rata,line kuning.minta komen.

    ReplyDelete
  107. @AnonymousBila tukar guna disc ,brake disc perlu diletakan dengan kukuh dan betul2 mencengkam pada brek,jika ia tidak diletakan tepat ia akan berbunyi hentakan disc sekali sekala

    ReplyDelete
  108. salam...saya nak tanya sekira nye kereta asyik spin tayar ketika memandu apakah komponen yang akan rosak...tolong tunjuk ajar...sbb tayar bhgian tayar depan dan rasa macam steering lari2 bila conner pon rasa nk terbalik je kereta

    ReplyDelete
  109. asslm...

    saya nk tanya apa akibat kalau selalu spin tayar...apa komponen akan rosak

    ReplyDelete
  110. @ziziwiraw/salam,kalau tayar bergerak terasa seperti tertarik2,periksa bunga tayar jika sebelah hujung tiada bunga roda akan terasa seperti ditarik2.Periksa stereng rod besar kemungkinan ianya dah terlalu lembut begitu juga dengan tie rod end.

    ReplyDelete
  111. Assalmualaikum bro, saya dah luangkn banyak masa utk membaca di internet dan akhirnya saya end up di blog ii. Nama saya Izhar, pemilik MyVi tahun 1997, Odometer 130, 000 KM. Kereta standard, rim standard langsung tiada apa apa modifikasi, malahan tayar pun saya guna Goodyear Eagle NCT 5, stock. ABsorber belakang pernah tukar sekali pada 60, 000 km sebab tayar tak sekata, dan leaking. Masalahnya saya nak tahu adakah Absorber depan perlu diganti? Sebab saya rasakan hentakan depan kereta agak keras bila melanggar lubang. Maklum memang MyVi memnag agak keras, tapi bila saya pandu myvi baru milik orang lain ianya tidak sekeras myvi saya. Jadi nak tanya, apakah komponen yang perlu saya tukar? Adakah pasti absorber depan yang rosak? Sebab saya baca di internet absorber rosak jika ada kesan kotoran atau kereta recoil banyak kali jer. Saya rasa nak tukar absorber, tapi oleh kerana budget constraint saya nak berkira juga adakah komponen lain yang perlu ditukar sekali ataupun adakah perlu tukar komponen lain dulu. Oleh kerana saya jenis memandu perlahan, saya tidak dapat rasakan perbzaanahndling, o handling saya rasa sama jer.. cuma saya rasa agak keras bila melanggar jalan yang sedikit berlubang atau bila langgar jalan yang ada kesan tampalan mainhole. terasa hentakannya daripada lantai sampai ke steering...

    ReplyDelete
  112. @izharw/salam izhar,

    Absorber dikuatkan oleh spring dan absorber bering.Manakala suspension pula adalah terdiri dari beberapa komponen tambahan lain seperti bush berbentuk satay dan u stand yang juga terdapat bush getah pada pemegangnya.

    Untuk Myvi dan kebanyakan kereta keluaran Perodua absorber bering dan tapak adalah kekuatan yang kukuh untuk suspension kerana ia tidak menggunakan u stand dan bush bawah yang banyak.Olehitu jika tidak menukar absorber untuk sementara waktu saudara boleh juga tukar dahulu bering dan tapak getah absorber supaya ia menahan hentakan dengan lebih tanpa bergantung kepada absorber sepenuhnya.

    Akantetapi jika absorber dan spring ditukar ia menambahkan kekuatan suspension ketahap yang lebih baik.

    Absorber yang rosak dan terlalu lama digunakan oleh muatan beban yang banyak seperti penumpang penuh hari2 dan muatan berat hari2 absorber dan spring akan lebih cepat rosak dan cepat mengeluarkan minyak yang selalu berselaput disekeliling batang absorber.

    Untuk semua keluaran kereta dari Malaysia samada Proton atau Perodua mengikut pengalaman saya absorbernya tidak sekukuh seperti Honda,Nissan dsbnya,jadi absorber kebanyakannya ditukar hampir setahun 2 kali.

    Saudara boleh guna absorber jenama biasa seperti APM dan Monroe dengan getah absorber dan bering yang baru insyallah ia akan menampakan keanjalan lebih baik.

    ReplyDelete
  113. Salam..saya mempunyai masalah dgn alza..dh pakai dkt 3thun..masaah tayar blakang sbelah kiri haus cpt dr tyr kanan..dh 2x tkar yg kiri..dh aligment n tkar chmber still mslh sma.. adakah brkaitan dgn absorber

    ReplyDelete
  114. @msar77w/salam,

    Masalah ini ada kaitan dengan bush dan juga brake shoe tayar,Sebaiknya brake shoe diadjust dan dismaratakan untuk kedua tayar dan bush sebelah yang banyak haus perlu ditukar.Tiada kaitan dengan absorber.

    ReplyDelete
  115. Salam.......

    Saya ada masalah dengan kereta Kancil 850 saya.. Bila saya pusing steering ke kiri atau kanan, akan ada bunyi "kreek" dari bahagian bawah steering.. kadang2 steering rasa berat & kadang2 longgar..2x bawa p workshop n pomen kata lower arm @ steering rack ada masalah..benda ni dah saya tukar tapi masalah masih sama..

    1 lagi dah 2 kali buat alignment tapi steering masih ada masalah yg sama..n paling membimbangkan bila nak masuk parking steering jadi berat bila pusing arah kanan & nak balas ke kiri kena pulas betul2..

    Apa masalah ni yer?? Terima kasih

    ReplyDelete
  116. Salam.......

    Saya ada masalah dengan kereta Kancil 850 saya.. Bila saya pusing steering ke kiri atau kanan, akan ada bunyi "kreek" dari bahagian bawah steering.. kadang2 steering rasa berat & kadang2 longgar..2x bawa p workshop n pomen kata lower arm @ steering rack ada masalah..benda ni dah saya tukar tapi masalah masih sama..

    1 lagi dah 2 kali buat alignment tapi steering masih ada masalah yg sama..n paling membimbangkan bila nak masuk parking steering jadi berat bila pusing arah kanan & nak balas ke kiri kena pulas betul2..

    Apa masalah ni yer?? Terima kasih

    ReplyDelete
  117. @888w/salam,power steering pump dah cek ke belum,cek bocor sekeliling pam,kalau bocor pam tersebut kena ganti

    ReplyDelete
  118. Assalammualailum...

    Nak tanya ttg masalah kereta Proton Waja tahun 2002 saya. Saya sudah pun menukar keempat empat absorber saya dgn jenis gas. Damper belakang juga sudah ditukar. Kenapa setiap kali kalau saya melanggar bonggol, bahagian depan akan berbunyi tok tok dgn kuat seolah olah bunyi besi berlaga dan mcm ada sesuatu yg longger?. Dan bahagian belakang mengeluarkan bunyi klok klok klok jika melalui jalan yg tidak rata?

    Apa masalah dgn waja saya dan apa lagi yg perlu ditukar dan anggaran kos berapa? Terima kasih banyak2...

    ReplyDelete
  119. @Unknownw/salam,periksa semula kedudukan spring pada absorber,kadangkala ia boleh terkeluar dari tapak atau ia tak pasang elok dan sebabkan bunyi depan dan belakang.

    ReplyDelete
  120. saya pengguna honda sm4,saya nk tanye sikit,tayar sbelah depan saya tidak cetre,nksud nye tayar sbelah kanan tu kebelakang sikit kedudukannye,ape puncanye ye?kalau lggar bonggol terase mcm sbelah kiri yg naik dulu...tq

    ReplyDelete
  121. @zurina moktarsalam saudari zurina,

    Masalah ini adalah kerana kedudukan alignment tak elok,buat alignment dan balancing tayar.

    ReplyDelete
  122. Salam...saya nak tya...steering saga blm saya berbunyi mcm bunyi kriuk (mcm bunyi benda ketat dipulas) bila pusing ke kanan...boleh saya tahu apa masalah nye...

    ReplyDelete
  123. Salam Mr. Arsad. Sy memandu Waja Campro 1.6 dan kini mungkin mengalami masalah clock spring kerana hon berbunyi2 apabila steering wheel dipusingkan. Sistem kawalan volume radio juga terganggu. Dan yang paling baru di bahagian steering wheel menghasilkan bunyi seperti plastik bergesel apabila steering dipusingkan. Sekiranya saya berhajat untuk DIY bagi pemasangan clock spring, apakah yang perlu ada? Berapakah kosnya? Atau mungkin En Arsad ada recommendation untuk bengkel tukar clock spring? Sekian Terima Kasih.

    ReplyDelete
  124. @azreen mzw/salam ini adalah masalah steering rack yang dah lusuh,perlu tukar rack tersebut

    ReplyDelete
  125. Salam bro.. sy bawa satria neo. sebelum ni sy pakai tyr nipis yg size 45. skrg sy pakai tyr besar sdikit 50. masalah sy skrg bila sy belok ke kiri ada bunyi "creak creak creak" bahagian tyr belakang penumpang (kiri). allignment kereta agak senget sikit ke kiri (belum repair). sy nk tnya apa masalah dgn bunyi ketika belok ke kiri? dan bila jln bump, tyr belakang kiri jejak sehinggakan ada kesan garis bulatan tayar tu..
    thank you tuan tanah. jasa mu dikenang. **lady driver yg kurang arif**

    ReplyDelete
  126. Salam bro..sy lady driver satria neo. sbelum ni sy pakai tyr nipis size 45. skang sy pakai 50. masalah sy, bila belok kiri akan bunyi "creak creak creak" pada bahagian tyr belakang kiri. lg 1, slepas sy mggunakan tyr 50, bila lalu (laju) di jln yg ada bump tyr akan jejak dan mengakibatkan ade kesan garis sekitar bulatan tyr. apa mslah yg sy hadapi? sy mmg x arif..
    thank you .
    **baru nak blaja**

    ReplyDelete
  127. @Unknownw/salam,

    Untuk tidak bergesel dengan body biasanya saiz tayar yang besar perlu tukar spring yang lebih elok ataupun sport spring dan letakan lapik pada sport rim begitu juga jika gunakan tayar biasa

    ReplyDelete
  128. Tq bro.. yg masalah ttg bunyi bhgian blakang ketika belok kiri tu sbb ape ye?

    ReplyDelete
  129. @Unknowntayar tu besar jadi bila belok ia akan bergesel dengan spring dan bunyi pon terhasil dari absorber,yang mudah sekali minta dulu mekanigunakan lapik alas antara rim dan screw disc

    ReplyDelete
  130. Salam En Arsad...saya pemilik kereta myvi..saya baru sahaja menukar sport rim, coil spring dan performance absober..masalah kereta saya adalah tidak sama tinggi pada bahagian belakang sebelah kiri agak tinggi dan kanan rendah..saya pun dah cuba menukar kedua-dua absober dan coil spring..selepas tukar tinggi jadi sama dan selepas saya bawa kereta saya check ketinggian jadi tidak sama kembali...adakah masalah spring atau absober? Diharap En Arsad boleh memberi komen sikit tentang masalah saya ini dan kos baiki jika diperlukan..terima kasih

    ReplyDelete
  131. @Shahrulw/salam,saudara shahrul perlu periksa semula spring dan absorber ,kadangkala ada terdapat spring yang bergerak dan tidak terletak betul pada kedudukannya setelah digunakan atas sebab seperti bering absorber yang keras dsbnya.Saya rasa apa yang berl;aku adalah slip coil spring setiap kali digunakan dan menjadikan tinggi rendah yang tak sekata.

    ReplyDelete
  132. salam bro..nak tanye skit..kete sy bile jalan x rata ad bunyik ek ek ek..sebab driveshaft ke??..atau bunyi bush pada spring..tadi saya berembat kat jalan yg beralun..kete ad skali terenjut kuat masa kat jalan beralun tu..lps terenjut trs ad bunyik ek ek ek kat sebelah depan apabila lalu jalan x rata

    ReplyDelete
  133. @fazliw/salam,bunyi tu masalah spring yang lembut.

    ReplyDelete
  134. Salam. Saya nak tanya, tayar depan kereta di bahagian kiri berbunyi 'gelduk' setiap kali lalu bonggol. Mohon pencerahan admin.
    kereta myvi09.
    TQ.

    ReplyDelete
  135. salam...saya ada nk btanyakan masalah mengenai kereta kancil sy..masalah yg di hadapi adalah tayar hadapan kereta kancil saya haus di kedua2 belah tayar..sebelum ni sy dah 2kali tukar tayar baru..yg mana tayar baru tu btahan 6 bulan sahaja lepas tu kna buang sbb haus dan keluar dawai..sy dah tukar knuckle,dah tukar lower arm,bush...masalah dah bkurangan..tp masih ada..hari ni baru tukar tayar 2nd..sebelum ni lepas tukar knuckle sy guna tayar 2nd dan btahan 4 bulan..harap ada yg sudi bg pendapat ape lg yg harus di perhatikan dan diperiksa

    ReplyDelete
  136. @Mohd Hafizw/salam,biasanya jika sebelah dari kedudukan roda tak berfungsi baik seperti rod yang panjang sebelah ,tie rd end yang ketat dan absorber bering yang mati akan membuatkan tayar dikedua bahagian tepi jadi cepat nipis. Periksa semua rod drive shaft jika ia pernah ditukar pastikan ianya standard saiz yang digunakan.

    ReplyDelete
  137. @aku.kusutw/salam,lower arm bush dah haus,tukar lower arm kiri

    ReplyDelete
  138. USalam bro arshad. Sy ade masalah bila belok kiri dan ada bump akan keluar bunyi spt "angsa". Pomen kata absorber dh rosak. Dah tukar. Tapi brape hari msh bunyi. Tapi, bila musim hujan jln basah tiada bunyi keluar. Bila musim dah tak hujan bunyi keluar semula. Sy x selesa dgn bunyi itu. Tq
    Kereta neo.

    ReplyDelete
  139. @Unknownw/salam,masalahnya ialah masalah lower arm gantikan lower arm sebelah kiri

    ReplyDelete
  140. salam tuan arshad..
    saya baru beli wish reckon 2010 x spec 20k milage nya.. masalahnya
    1)suspnsion tak sedap dan keras.. absober standard n tak bocor.. kena tambah minyak absober ke? guna tayar formoza 215/50/17.adakah ia mempengaruhi?
    2)timing agak tinggi iaitu 800rpm.. tanpa aircond. dgn aircond 1100rpm.. cmne nk kasik normal timing dia sbb ada yg bgtau timing toyota auto setting
    3) brek rasa tak cengkam sgt .. depan disc blakang drum.. bila brek xde bunyi apa2 yg luar biasa..
    4) adakah timing tinggi mempengaruhi brek kerana klu nk berhenti di trafik light cam ada rasa kereta terkedepan sedikit walaupun telah brek.. masalah timing o gear box?

    ReplyDelete
  141. @ali rejow/salam

    1.suspension banyak berantun pada absorber dan spring walau ia tak bocor

    2.semua timin dikawalselia secara auto untuk injection engine ,idle engine rpm boleh dikawal baik jika trottle body ditukar

    3.Brek pad tukar insyalla brek akan ok

    4.Tukar mounting gearbox dan engine jadi kereta tak akan berbuai dan terasa terkedepan

    ReplyDelete
  142. Salam.. sy baru saja tukar absorber myvi sy, gab lower. Apa bila langar lopak absorber belakang sy bunyi kuat macam hentakan.
    Absorber depan, apa bila mengambil selekoh dengan laju bunyi tersangkut dengam daun pisang

    ReplyDelete
  143. @Hakim Zaidinw/salam.
    Kena periksa semula absorber tersebut saya rasa kedudukan spring dan absorber tak sempurna.

    ReplyDelete
  144. assalamualaikum..

    tuan,
    Saya nak tanya kereta saya kenari aerosport tahun 2003..dalam tahun lepas selepas saya tukar clucth pad, kereta saya berbunyi ktak ktuk ketika membelok atau jalan di jalan yang x rata dan berbonggol. Kelmarin saya telah menghantar kereta saya ke bengkel dan telah menukar lower arm,staring reck,absober,mounting absorber, mounting enjin, driveshaft dan bearing..tapi bunyi tetap ade dan bertambah teruk lagi setelah tukar semua tu kereta saya bunyi lagi kuat seolah2 macam nak roboh dan kedengaran di bawah enjin mcm betul2 di bawah gearbox.mekanik terpaksa bukak balik driveshaft dan pasang balik tapi masalah tetap sama.sehingga sekarang kereta saya masih tidak dapat solution lagi dan terbengkalai di bengkel..

    ReplyDelete
  145. @zura othmanw/salam,

    Mounting ada 4 ,2 mounting enjin dan 2 mounting gearbox,pastikan mounting gearbox ditukar juga

    2.Drive shaft ada 2 satu luar satu dalam.Drive shaft dalam yang ke gearbox juga keluarkan bunyi jika ia dah rosak

    3.Jika menggunakan tayar beasar pastikan tayar tak langgar body kereta.

    ReplyDelete
  146. Salam saudara,sy nak tanya.sy guna kereta persona dan apabila belok ke kiri sperti ada bunyi ktak sebelah kanan kat bahagian depan.sy dah tukar lower arm sebelah kanan tapi masih ada bunyi ktak 1 kali bila belok ke kiri..mohon jawapan dari saudara..

    ReplyDelete
  147. Salam,sy nk tanya..sy guna kereta persona dan bila belok ke kiri ada bunyi ktak di bahagian deoan belah kanan.sy dh tukar lower arm tp bunyi masih ada lagi.

    ReplyDelete
  148. @hanisz ilhamw/salam,biasanya bunyi macam tu sebab bering tayar,Perlu periksa bering roda sebelah kanan.

    ReplyDelete
  149. Assalamualaikum tuan, nak tanya.. saya memndu kereta toyota camry 2008. baru ni saya tertukar lower arm bukan original. apabila memandu terutama di corner atau jalan tak rata, cth mrr2. kereta saya rasa bergoyang agak kuat,dan jadi tak stabil. keadaan kereta mcm lembut. Adakah disebabkan lower aram tak original

    ReplyDelete
  150. @hadiyyahw/salam,rack end juga perlu ditukar untuk seimbangkan lower arm yang masih baru.

    ReplyDelete
  151. Salam en.arsad..sy memakai kereta honda accord sv4..sy bru tukar upper,lower arm n absorber complete dpn belakng baru2 nie..sume sy pkai barang halfcut..masalahnye kedudukan tayar dpn belah kanan tidak centre dan agak kedepan sedikit berbanding dgn belah kiri yg centre dan jarak antara tayar dgn fender 2 jari berbanding tayar kiri iaitu 3 jari..bermakna bhgian dpn senget sebelah..apekah puncanye?

    ReplyDelete
  152. Lg 1 masalah yg sy hadapi ialah semalam semasa dlm perjalanan sy terlanggar spt bumper/bonggol kecik dan telah merasa hentakan yg tlalu kuat smpai sy sndri merasa terkejut dgn hentakan yg sebegitu kuat itu..dn pada hari ini sy dapati ketika memusing stereng ke kiri dan ke kanan walaupon dgn sedikit pusingan akn berbunyi krik krik krik yg kuat smpai bole didengar di dlam kereta apetah lg diluar..apekah pula masalah ini?harap en.arsad dpt mmbantu..

    ReplyDelete
  153. @Ars Peacew/salam,periksa gegelung spring saya rasa spring tu lebih satu ataupun ia dah terlalu lembut.

    ReplyDelete
  154. @Arsad mekanik

    Yg lg 1 mslh sy tu ape lak puncenye ye en.arsad?terima kasih atas pendapat

    ReplyDelete
  155. @Ars Peacew/salam,bawah sekali ada chamber jadi ada kemungkinan chamber tu retak atau bengkok,perlu periksa

    ReplyDelete
  156. Salam , sy punye kereta honda problem lower arm koyak..koyak mean busher koyak ke ape ye? Honda SC nk charge 1 set rm 2600++, x leh tukar busher ke? Kne tukar 1 set sekali ke?.

    ReplyDelete
  157. @nurul ainw/slam tak perlu tukar mana yang rosak je

    ReplyDelete
  158. Salam.. Sy guna myvi thun 2012. Version lg best. kreta dh hampir 2tahun & masih 100% standart. Mslhnye bila sy pusing steering ke kiri & kanan. Ada bunyi ktak.. sekali shj. Bunyi dr sblh kanan. Setahu sy myvi version lg best ni guna elektrik power steering(EPS). Sy nk thu apa yg sbbkn bunyi tu.. Apa yg patut sy buat utk hilangkan bunyi& kosnye.tq

    ReplyDelete
  159. Salam Sdr,

    Saya menggunakan Iswara tahun 96. Aeroback.Saya sudah tukar steering rack 2nd hand ori. Ingin meminta pandangan saudara tentang masalah di bawah:

    1) Semasa mula bergerak perlahan dan brek semula, ada bunyi besi berlaga di hadapan. Kadang2 tiada bunyi, tp selalunya ada bunyi dalam keadaan di atas.

    2) Masalahnya Stering bergegar dengan kuat semasa brek dalam kelajuan tinggi.Disk brake sudah skim.Apa yg kena tukar?

    3) Sekarang pakai 'paut stering'...nak tukar kpd 'power stering'.Sudah banyak tanya di kedai sparepart, p/stering pump boleh dapat yg original proton, tapi power steering rack hanya ada yg made in china shj. Bgmn pandangan saudara tentang padanan ini? Berapa lama steering rack made in China ni boleh bertahan ?

    Boleh tahu di mana bengkel saudara ? Sbb saya tak nampak alamat bengkel di blog ini.

    ReplyDelete
  160. Salam.. Sy memandu produa myvi tahun 2012(version lg best) keadaan kereta masih 100% standart trmasuk rim & tayar. Mslhnye adalh bila sy pusing steering ke kiri & kanan. Ada 1 bunyi ktuuk..sekali shj. Bunyi tu kdang2 shj & msa kreta xbrgerak. Prasan sy bunyi tu muncul dlm 5bln lps. Setahu sy myvi lg best guna elektrik power steering(EPS). Adakah bunyi tu dtg dr EPS? Pada bulan lps sy ada buat alignmnt & bal tayar. Lps buat alignmnt bunyi hilang.tp ada blik slps 2minggu. Sy nk thu apa pyebab bunyi tu, apa yg prlu sy tukar & brapa kos pembaikan tu. Tq

    ReplyDelete
  161. @khairy zakiw/salam,

    Bunyi tu datang dari housing drive shaft dalam yang longgar/besar sebelah kanan

    ReplyDelete
  162. @Zam Bajuriw/salam,bush pemegang steering rack saudara tak rapat atau tak kemas,baiki semula sebab tu gegar dan berbunyi.

    2.boleh gunakan china punya sekitar 5 tahun insyallah tak apa2

    ReplyDelete
  163. civic fd saya 1.8 bila bawa slow ada rasa gegaran bila dalam gear 2 sebelum pertukaran gear 3 & 4 namuan jika bawa kereta dengan agresif gegaran itu tiada..mohon pendapat apa masalah ini

    ReplyDelete
  164. @Mohaz Hashimsalam,saudara mohaz hashim,

    ada antara 2 mounting gearbox yang pecah ,gantikan mana yang pecah untuk elak gegaran

    ReplyDelete
  165. Terima kasih atas pencerahan @arsad mekanik..ooo..mounting gearbox utk fd1 ni ade 2 ye?..adakah jgk gegearan tu petanda pd kerosakan driveshaft?

    ReplyDelete
  166. @Mohaz Hashimsalam,

    rosak d/shaft sebelah dalam akan berbunyi duk dan rosak sebelah luar berbunyi tak,tak,tak bila corner.Jika itu tiada d/shaft saudara masih elok.

    ReplyDelete
  167. Ooo...terima kasih byk2 tuan..nmpknye kne check mounting gearbox dlu la

    ReplyDelete
  168. Tuan, minta pertolongan. Ini berkaitan Toyota Estima ACR50 saya. Apabila saya cuba reverse untuk parking contohnya, ketika mengambil side, memusing stering kenderaan, bunyi yang agak kuat di bahagian depan berhampiran tayar. Ada mekanik kat kedai kata shaft, bila buka tgk, shat still ok. Dia hanya berbunyi ketika mengambil side dlm gear reverse je.
    ii. Masalah kedua, bila kenderaan perlahan, contohnya nak berhenti dkt traffic light, bila membrek, terdengar bunyi kuat dkt tayar/rim..adakh brake pad problem, tapi baru jer tukar.

    ReplyDelete
  169. @Fadzly Mahyuddinw/salam,saudara perlu periksa bering tayar untuk kedua masalah ini

    ReplyDelete
  170. Salam tuan,
    soalan saya.. berapakah harga lower arm utk toyota unser?
    Bush dia brapa harga? Terima kasih..
    dafi2014

    ReplyDelete
  171. @Dafi Shebaw/salam,harganya sekitar rm50 untuk bush saja tapi jika lower arn penuh sekitar rm400

    ReplyDelete
  172. Salam tuan.roda depan sebelah kiri bila belok je bunyi kreok2..sy pakai proton tahun 1991.dan 1 lgi tyr sebelah dlm mkn sebelah.(tyr depan kiri)hrp tuan dpt beri penjelasan dan kos baik pulih.tq.

    ReplyDelete
  173. Salam tuan.saya pakai proton saga 1991.masalahnya kereta saya bila membelok ada bunyi yg kuat kriot-kriot pada tayar depan belah kiri.dan tayar juga mkn sebelah dalam.harap tuan dapat beri pencerahan serta anggaran kos baik pulih.terima kasih.

    ReplyDelete
  174. @Man Zazaw/salam,

    Drive shaft yang rosak akan sebabkan bunyi dan tayar akan makan sebelah jika alignment dan balancing lari.

    ReplyDelete
  175. Salam en arsad.. hentakan kuat pada kereta saya honda.civic.fd 2007 bhgn hadapan belah kanan terasa spt absorber knocking. Tp sy sudah menukar absorber baru.. upper mounting absorber.. link stabilizer.. ball joint dan lower arm bush. Masih lagi ada bunyi hentakan kuat. Engine mounting jugak sudah ditukar. Tolong saya selesaikan masalah ini en arsad. Terima kasih.

    ReplyDelete
  176. @Azuddin Aliw/salam,saudara ada tukar bering absorber,kalau belum perlu tukar juga kemudian lihat ada lagi tak bunyi hentak tu

    ReplyDelete
  177. Assalamualaikum en Arsad. Saya baru tukar absorber baru, lower arm kanan kiri, reck end dan tie road. Slps ditukar kereta bergoyang2@ tak berapa stabil. Ada mekanik kata sbb spring lama,dan bearing tyr belakng dah lama (keta saya berumur 6thn)Betul ke?

    ReplyDelete
  178. @hadiyyahw/salam,dah buat alignment ker belum,kalau belum buat alignment dulu

    ReplyDelete
  179. Dah buat dgn on wheel blncg sekali. Tapi masih rasa goyangan kuat

    ReplyDelete
  180. Masalah masih sama. Tidak ada apa2 perubahan. Kata mekanik salah satu cara lagi dia nak bukan semua bahaguan hadapan tu dan check satu2 apa yg menyebabkan hentakan tu. Duit lagiiii...

    ReplyDelete
  181. @hadiyyahkalau macam tu ada masalah masa pasang tu rasanya spring tak tepat pada kedudukannya,minta mekanik tu periksa semula

    ReplyDelete
  182. @Azuddin Aliminta mekanik periksa spring absorber,pastikan spring masuk pada penutup atas dan bawah absorber,silap sikit pada pemasangan spring hentakan mudah terjadi

    ReplyDelete
  183. Sudah.. saya baru tukar absorber depan. Keadaan spring pun dh di check. Keadaan bunyi hentakan masih sama. Hentakan yg sama belah kanan masih ada. Byk mekanik bila test kereta saya kata tiada apa2 bunyi. Ya mmg benar dlm keadaan slow mmg smooth spt baru dan tiada bunyi tp bila bawa laju dlm 30kmh ke atas dan langgar bump kecil pasti ada bunyi seolah2 besi terhantuk kuat.

    ReplyDelete
  184. @Azuddin AliPeriksa semula kedudukan mangkuk atas absorber dan bush yang terletak pada body ,kedudukannya mesti tepat dan spring juga untuk kiri dan kanan perlu sama gegelungnya.

    ReplyDelete
  185. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  186. @amar saifuddinw/slam amar.sori komen ni saya tak sempat baca dah tertekan delete,sila hantar semula

    ReplyDelete
  187. Salam. Saya ada 2 masalah disini. Saya bawa civic fd 2007. Pertama. Tayar belakang belah kiri sagat dgn body bila jalan beralun dan lalu bonggol. Bila buat konering ke kanan juga tayar sagat. Tapi tayar kanan belakang tiada sebarang masalah.

    Kedua, bila bawa dalam 140km sejam dan bila tekan brek, kereta saya bergegar bahagian depan. Tapi bila bawa dalam 80km sejam dan kebawah bila tekan brek tiada pula gegaran tu. Minta en tlg saya.

    ReplyDelete
  188. @amar saifuddinw/salam jika sagat body kena cari punca sebab apa sagat body,kalau blum guna spacer,tambah spacer pada roda,jadi bila dah tak sagat body mesti gegar2 tu semua ilang

    ReplyDelete
  189. Hi..sy nk tanya sy bru bli kreta second hand kancil
    Masalh dia sekarang kenape ye kalau nak jalan asal angkat clucth cikit je bunyi macam dah nak roboh...tp lepas jalan ok je..cuma mase nak mule2 jalan yg mula masuk gear satu tu kalau nak jalan je bunyi macam nk roboh..kenape ye??

    ReplyDelete
  190. assalam tuan.....

    kereta kancil tayar belakang sebelah kiri condong ke dalam menyebabkan tayar nampak terkaangkang. saya telah bawa ke ke kedai umtuk membetuklan camber belakang. kedai mengatakan adjustment camber belakang tersebut sudah maksimum. apakah yang boleh dilakukan untuk mengebalikan kedudukan tayar tersebut kepada camber neutral.

    ReplyDelete
  191. @beatricenicahi,enjin dan gearbox mounting kancil tu dah terlampau nipis,tukar keempat2 mounting tersebut ,kos sekitar rm300

    ReplyDelete
  192. @Wardi Mohamadwslm,kalau chamber tu dah maksimum tukar absorber belakang dan chamber juga in syallah ok.

    ReplyDelete
  193. Assalamualaikum..sy ingin bertnya pd sdare..kete sy honda civic so4 1996 bru shj tuka kesemua bush2 yg ada absober pn dah tuka..mslh nya apabila sy memandu dlm keadaan perlahan,kete sy berbunyi pada bahagian knan belakang selepas langgar bongol dan lalu diatas jln yg x rata..bunyi yg agak halus..

    ReplyDelete
  194. @rothmans89w/slm,minta mekanik saudara periksa semula kedudukan spring absorber,masukan getah paip pada penghujung gegelung spring untuk kedapkan bunyi

    ReplyDelete
  195. Salam saya nak tanya. Saya dah tukar absorber kereta Saya CRV model 2008. masalah bila langgar bonggol atau zebra lane bunyi hentakan mcm longgar. apa perlu di ganti dan berapa anggaran kos. terima kasih..

    ReplyDelete
  196. @yazidwslm,terdapat lapik getah pada absorber jika tukar abs mesti tukar juga getah tersebut

    ReplyDelete
  197. Salam.. Sya nak tanya semasa belok ke kanan ada bunyi ketak 2-3 kali di bahagian kiri tayar belkang.. Ketika nie penumpang penuh.. Bila x de bwk penumpang x de bunyi nie..

    ReplyDelete
  198. @remy moshiwslm,spring dan absorber perlu ditukar

    ReplyDelete
  199. Salam.. Kalo bush excel dah mkn atau goyang2 akn ada bunyi x ketika korner.. Tq

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Diharapkan kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung budiman yang mengajukan soalan supaya memberikan gambaran keseluruhan kerosakan dan jenis kereta supaya jawapan yang terus kepada masalah dapat diberikan.

Jutaan terimakasih juga kepada yang memberikan sumbangan jawapan berdasarkan penggunaan model kereta yang sama dan pastikan model kereta juga diberitahu ketika mengajukan soalan.
Semuga apa yang diutarakan dalam jawapan dapat memberikan sedikit sebanyak manfaat untuk semua.

Nota:Kos baiki dan alatganti adalah anggaran,ia mungkin lebih atau kurang,Harap maklum!

Nota penting:Jangan ajukan soalan pada ruangan Google Reply untuk pos lama tahun-tahun sebelum 2016 dan juga diharap pengunjung tidak menggunakan butang Reply pada Page post blog ini ,Ini kerana soalan tersebut tidak akan dipaparkan oleh Pihak Google,saya akan siarkan soalan yang tidak dapat dijawab pada ruangan Google Reply ini pada pos saya di Google Plus beserta pencerahan dan penyelesaiannya.

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,

>