Reset ECU/ECM.Throttle Body.Fuel Pump dan Alarm
Salam Sejahtera
Terdapat beberapa jenis reset pada sebuah kereta seperti reset alarm,reset ECU/ECM dan reset fuel pump.Reset-reset demikian adalah amat penting untuk diketahui oleh semua pengguna kereta kerana dengan cara ini saja lah kereta akan dapat mengembalikan keadaannya kembali kepada asal sebelum kerosakan.
Terdapat beberapa jenis reset pada sebuah kereta seperti reset alarm,reset ECU/ECM dan reset fuel pump.Reset-reset demikian adalah amat penting untuk diketahui oleh semua pengguna kereta kerana dengan cara ini saja lah kereta akan dapat mengembalikan keadaannya kembali kepada asal sebelum kerosakan.
Kaedah reset adalah sama dengan apa yang dipraktikkan pada sebuah komputer yang mengalami masalah sistem iaitu arus letrik atau kuasa akan dipotong apabila sambungan seperti kabel ke monitor atau CPU ditanggalkan, cuma kaedah pada sebuah kereta pula adalah melalui sambungan kuasa bateri,relay dan fuse serta beberapa kaedah lain.
![]() |
ECU |
Kebaikan dan kesan reset pada kereta
Sesebuah kereta moden dilengkapi dengan sebuah microprocessor atau pemacu micro yang digunakan kira2 80 pertus untuk mengawal sistem sebuah kereta terutamanya untuk menjimatkan penjimatan minyak dan asap serta mempercepatkan proses pengesanan kerosakan tanpa melibatkan kerja dan tebakan yang banyak untuk suatu kerosakan malah lebih dari itu pemeriksaan secara wire diagnose lebih mudah dilakukan.
Kesan utama reset ini pula ialah kereta akan menjadi stabil semula,contohnya apabila sistem ECU/ECM diresetkan komponen yang baru saja ditukar akan menemui semula sistem asal ECU/ECM untuk memastkan kereta dapat dikawal dengan sempurna kembali.
Terdapat beberapa reset penting dalam sebuah kereta diantaranya:-
1.Reset Alarm atau kunci remote
Kadangkala terjadi enjin tidak dapat dihidupkan dan bunyi alarm kereta juga tidak berfungsi dan terpaksa membuka pintu secara manual.Keadaan yang terjadi ini biasanya disebabkan oleh sistem alarm remote yang menghadapi kesulitan untuk berinteraksi dengan kotak hitam alarm dalam kereta.kaedah reset alarm perlu dikenalpasti untuk mengembalikan sistem ke asal.
Kaedah paling mudah adalah menekan butang reset yang disediakan pada dashbod atau dibelakang sebelah tepi kanan steeng pemandu.Jika butang reset ini tidak disediakan ,pendekatan cara lain pula mestilah diketahui.
Kaedah biasa adalah dengan memusing kunci kereta sehingga penghujung sebanyak 2 kali akantetapi tidak semua kereta yang dikeluarkan boleh menggunakan kaedah ini.Cara yang terbaik secara mekanikal yang biasa dipraktikan oleh mekanik ialah dengan menanggalkan terminal positif bateri kemudian disentuhkan semula 2 kali dengan jarak antara 2 sentuhan kira-kira 5 saat pada positif bateri sehingga alarm berbunyi 2 kali serta lampu hadapan yang akan berkelip 2 kali juga.
2.Reset Throttle Body/Fuel Pump
Kaedah reset ini pula adalah apabila aliran minyak ke sistem injektor ditanggalkan seperti mencuci Throttle body atau menukar fuel pump.Kaedah ini biasa terdapat pada kereta Malaysia enjin Campro pada Pesona,Exora dan Perdana .Reset ini adalah untuk mengembalikan prestasi komponen kepada asal sebelum ia ditanggalkan supaya kereta dapat berprestasi sediakala dan lebih baik.
Pusingkan kunci kereta pada ON tetapi jangan dihidupkan cuma biarkan semua lampu pada panel dihidupkan kira-kira 2 minit.Setelah itu pusingkan semula kunci atau tutupkan kunci tanpa menarik keluar kunci dari tempatnya.Kemudian tekan pedal minyak sehingga habis menjejak lantai kereta dan biarkan ia kekal begitu setelah itu dan ON kan semula kunci kereta ,biarkan kira2 10 saat sehingga 2 bunyi kedengaran pada bahagian depan enjin sekitar Throttle Body dan seterusnya lepaskan pedal minyak perlahan-lahan.Anda selesai!Tutup kunci dan hidupkan enjin seperti biasa.
3.Reset ECU/ECM (Engine Control Unit/Engine Control Module)
Reset ini adalah amat sesuai digunakan untuk menyelesaikan banyak masalah sensor dan pengawal sistem pada kereta yang kadangkala disertakan dengan nyalaan lampu CHECK ENGINE pada panel meter.
Jika ada terdapat kesilapan pada aliran arus voltage pada sensor seperti terkena air pada soket penyambung contohnya sambungan sensor ekzos,kesannya pula kereta akan semput dan ingin mati serta terdapat nyalaan lampu check engine.Ini menandakan kaedah ini perlu dilakukan akantetapi tidak semua masalah reset ECU/ECM ini dapat menyesaikannya melainkan komponen sensor terlibat dibersihkan atau ditukar.Sensor-sensor yang mudah terkena minyak atau air dalam enjin adalah seperti sensor ekzos,sensor,throttle,sensor camshaft dan sensor abs.
Jika tiba2 check engine menyala selepas membersihkan kereta dengan air, sensor ini perlu dikeringkan dahulu dengan membiarkan kereta kira2 setengah jam sebelum digunakan,bolehjuga dilap alat sensor jika anda ada pengetahuan mekanikal membuka dan memasangnya semula.
Kaedah pertama reset ECU/ECM adalah dengan mencabut kabel negatif bateri dan biarkan 10 minit tanpa dipasang.Setelah 10 minit berlalu pasang semula kabel negatif bateri dan hidupkan enjin kereta selama 10 minit juga.
Kaedah kedua adalah dengan mencabut fuse bertanda ECU/ECM dan relay ECU/ECM kira-kira 10 minit juga dan pasangkan semula tanpa menanggalkan kuasa bateri.
Sesebuah kereta moden dilengkapi dengan sebuah microprocessor atau pemacu micro yang digunakan kira2 80 pertus untuk mengawal sistem sebuah kereta terutamanya untuk menjimatkan penjimatan minyak dan asap serta mempercepatkan proses pengesanan kerosakan tanpa melibatkan kerja dan tebakan yang banyak untuk suatu kerosakan malah lebih dari itu pemeriksaan secara wire diagnose lebih mudah dilakukan.
Kesan utama reset ini pula ialah kereta akan menjadi stabil semula,contohnya apabila sistem ECU/ECM diresetkan komponen yang baru saja ditukar akan menemui semula sistem asal ECU/ECM untuk memastkan kereta dapat dikawal dengan sempurna kembali.
Terdapat beberapa reset penting dalam sebuah kereta diantaranya:-
1.Reset Alarm atau kunci remote
Kadangkala terjadi enjin tidak dapat dihidupkan dan bunyi alarm kereta juga tidak berfungsi dan terpaksa membuka pintu secara manual.Keadaan yang terjadi ini biasanya disebabkan oleh sistem alarm remote yang menghadapi kesulitan untuk berinteraksi dengan kotak hitam alarm dalam kereta.kaedah reset alarm perlu dikenalpasti untuk mengembalikan sistem ke asal.
Kaedah paling mudah adalah menekan butang reset yang disediakan pada dashbod atau dibelakang sebelah tepi kanan steeng pemandu.Jika butang reset ini tidak disediakan ,pendekatan cara lain pula mestilah diketahui.
Kaedah biasa adalah dengan memusing kunci kereta sehingga penghujung sebanyak 2 kali akantetapi tidak semua kereta yang dikeluarkan boleh menggunakan kaedah ini.Cara yang terbaik secara mekanikal yang biasa dipraktikan oleh mekanik ialah dengan menanggalkan terminal positif bateri kemudian disentuhkan semula 2 kali dengan jarak antara 2 sentuhan kira-kira 5 saat pada positif bateri sehingga alarm berbunyi 2 kali serta lampu hadapan yang akan berkelip 2 kali juga.
2.Reset Throttle Body/Fuel Pump
Kaedah reset ini pula adalah apabila aliran minyak ke sistem injektor ditanggalkan seperti mencuci Throttle body atau menukar fuel pump.Kaedah ini biasa terdapat pada kereta Malaysia enjin Campro pada Pesona,Exora dan Perdana .Reset ini adalah untuk mengembalikan prestasi komponen kepada asal sebelum ia ditanggalkan supaya kereta dapat berprestasi sediakala dan lebih baik.
Pusingkan kunci kereta pada ON tetapi jangan dihidupkan cuma biarkan semua lampu pada panel dihidupkan kira-kira 2 minit.Setelah itu pusingkan semula kunci atau tutupkan kunci tanpa menarik keluar kunci dari tempatnya.Kemudian tekan pedal minyak sehingga habis menjejak lantai kereta dan biarkan ia kekal begitu setelah itu dan ON kan semula kunci kereta ,biarkan kira2 10 saat sehingga 2 bunyi kedengaran pada bahagian depan enjin sekitar Throttle Body dan seterusnya lepaskan pedal minyak perlahan-lahan.Anda selesai!Tutup kunci dan hidupkan enjin seperti biasa.
3.Reset ECU/ECM (Engine Control Unit/Engine Control Module)
Reset ini adalah amat sesuai digunakan untuk menyelesaikan banyak masalah sensor dan pengawal sistem pada kereta yang kadangkala disertakan dengan nyalaan lampu CHECK ENGINE pada panel meter.
Jika ada terdapat kesilapan pada aliran arus voltage pada sensor seperti terkena air pada soket penyambung contohnya sambungan sensor ekzos,kesannya pula kereta akan semput dan ingin mati serta terdapat nyalaan lampu check engine.Ini menandakan kaedah ini perlu dilakukan akantetapi tidak semua masalah reset ECU/ECM ini dapat menyesaikannya melainkan komponen sensor terlibat dibersihkan atau ditukar.Sensor-sensor yang mudah terkena minyak atau air dalam enjin adalah seperti sensor ekzos,sensor,throttle,sensor camshaft dan sensor abs.
Jika tiba2 check engine menyala selepas membersihkan kereta dengan air, sensor ini perlu dikeringkan dahulu dengan membiarkan kereta kira2 setengah jam sebelum digunakan,bolehjuga dilap alat sensor jika anda ada pengetahuan mekanikal membuka dan memasangnya semula.
Kaedah pertama reset ECU/ECM adalah dengan mencabut kabel negatif bateri dan biarkan 10 minit tanpa dipasang.Setelah 10 minit berlalu pasang semula kabel negatif bateri dan hidupkan enjin kereta selama 10 minit juga.
Kaedah kedua adalah dengan mencabut fuse bertanda ECU/ECM dan relay ECU/ECM kira-kira 10 minit juga dan pasangkan semula tanpa menanggalkan kuasa bateri.
Comments
Teman pkai gen2 1.3,2007-auto..mslah skrg ssah nk start,2 pon kna tkan pedal myak smpi tembus lantai n then start 2 3x bru la idop..dh idop smput2,kna ram2 myak lau xmati..bler bwak kna laju2,slow knpem mati..keturunan pahlawan kot kete aku ni..fyi,btri n temp ok,..xde symbol error pd mter..lg 1,enjin ggar kuat tme idop..plug dh xdara, baru tukar 2 ari dh penuh karbon..puiihh la..dri 4 plug, 1 je x itam.. anta pomen cakap enjin prob..mybe valve or piston,KATE NYEE..jahanam duit aku lau bende alah ni yg kacau..mau kna stndby 2-3k,lau x sidai kt ampaian la gen 2 aku..hadoyaii..
sape2 plez respond..perlu teruskan or try tnya proton cntre/pomen lain dulu..ambe mtak tlong..
Teman pkai gen2 1.3,2007-auto..mslah skrg ssah nk start,2 pon kna tkan pedal myak smpi tembus lantai n then start 2 3x bru la idop..dh idop smput2,kna ram2 myak lau xmati..bler bwak kna laju2,slow knpem mati..keturunan pahlawan kot kete aku ni..fyi,btri n temp ok,..xde symbol error pd mter..lg 1,enjin ggar kuat tme idop..plug dh xdara, baru tukar 2 ari dh penuh karbon..puiihh la..dri 4 plug, 1 je x itam.. anta pomen cakap enjin prob..mybe valve or piston,KATE NYEE..jahanam duit aku lau bende alah ni yg kacau..mau kna stndby 2-3k,lau x sidai kt ampaian la gen 2 aku..hadoyaii..
sape2 plez respond..perlu teruskan or try tnya proton cntre/pomen lain dulu..ambe mtak tlong sgat2..
Sy seorang wanita yg tak tahu apa2 pasal kereta, baru beli kereta 7 bulan tapi dah kena banjir kilat di KL baru2 ni. Kereta dah dihantar ke proton service centre, ecu, battery semua sudah ditukar baru.
Cuma ada 2 parts yg belum ditukar (based on what proton recommends), ia adalah ABS Controller & Gear shift. Harga utk 2 brg ni dah RM3.9k. Sy hold dulu. Saya keluarkan kereta sbb kereta dah boleh jalan dah bawak 100km/h okay no problem.
Cuma masalah bila nak start, kereta terhenjut2..& masa menunggu di lampu isyarat jln ber bukit, letak gear D pun still kereta boleh undur. Pernah sekali kereta mati.
Adakah sy perlu tukar ABS & Gear shift? Saya skrg cuma guna khidmat proton sc dan google sikit2 pasal kereta.
Mohon penjelasan encik :( encik ada buka bengkel ke?
Mohon encik reply jawapan ni ke emel yusnidar.usman93@yahoo.com. Saya betul2 memerlukan pandangan kedua.
2 hari lepas saya tukar bateri baru coz yg lama dah kong. Then terasa kurang pick up n power. Mmg ada kena mengena dgn ECU ke? Saya perlu reset n setting semula ke ECU?
Kereta saya chevrolet captiva 2.4 petrol 2010.
tq tuan
keta sy xleh hidup...
citanya mula2 bila sy off alarm dan bukak pintu xdak mslh bila nk start enjin ja tiba2 mcm blackout lampu meter semua dh berkelip2 termasok lampu depan n dlm keta...sensor semua bunyi termasok center lock...alarm xbunyi kuat cuma alarm sensor ja bunyi...sy dh check fius box fius semua ok...bateri xdak mslh...agak2 tuan apa rosaknya tu...keta saya persona auto m-line..tq
Auto pula biasa atas sebab pembakaran kurang sempurna seperti sensor rosak,angin ke throttle sumbat sebab kotor dan roda berat
Saya pakai waja campro 1.6 2007 mileage dah 290000.
Masalah saya apabila saya sdg panaskan enjin kereta pada pagi..enjin kereta akan mengeluarkan bunyi cheh cheh cheh dah nak bunyi mcm motorbot...
Ada yg ckp bunyi tepid( x tahu betul ejaannya...so nak kene top overaul..
1. Betulke nak kene top overhaul
2. Berapa estimated kos overhaul.
3. Ada tmpt yg expert area lembah klang x ?
Masalah lain...
Relay utk fuel pump selalu rosak...
Apa punca ?
1.kos top overhaul adalah rm2000
2.kos overhaul pula rm3500
3,boleh cuba apit auto di bandar bukit puchong jalan 6/3
Relay akan rosak cepat jika ada wiring pada fuel pump atau pada fuel pump juga yang tidak bersentuhan dengan baik dan negatif yang hilang sekali sekala
Ini masalah connection pada ECU yang saya rasa longgar dan mungkin juga soket telah tercabut dan hanya bersentuhan sedikit dan tidak rapat,perlu diperiksa teliti oleh mekanik
Saya pakai satria 1.6 manual 1997. Idle drop kadang boleh mati enjin bila on aircond. Apa nak buat ye? Lagi satu, kereta bergegar bila mula bergerak lagi lagi waktu rpm bawah 3000. Bergegar teruk, penumpang dok belakang pun boleh rasa. 😂
Sya pengguna proton persona elegance 2013.Sblum ni pernah DIY sndiri cuci T.B menggunakan kain bersih & buat reset semula T.B ternyata alhamdulillah ok.Tpi kali ini apabila sya ingin melakukan pembersihan T.B & reset semula lagi dengan kali ini menanggalkan semua kotak angin dan apabila telah selesai dan start ok tetapi apabila enjin di OFF kn ada bunyi kedengaran di intake T.B sperti bunyi lori sedang brek angin (peerrss).Bila di bawa ke pomen mereka mnyatakan kemungkinan intake lambat ttup pda T.B dan myarankan agar sya membuat tuning semula.Sya telah menghantar ke Proton SC untuk servis semula & tuning tetapi bunyi masih kedengaran lagi.Keesokkannya sya telah menghantar semula ke SC dan hasil pmeriksaan mreka myatakan bahawa ada leak sdikit pada vakum IAFM.Hrga utk menukar RM500 tpi sya hold dhulu.Mreka membenarkan pemakaian dhulu tetapi sya ingin bertanya kpda tuan jika saya terus mnggunakan tnpa menukarkan adakah akan myebabkan apa2 kesan negatif?Ada juga terbaca jika IAFM dibuang pick up makin kuat,minyak jimat dan enjin snyap.Adakah itu betul?Mohon pnjelasan tuan yg mahir.TQ
1) start enjin & stay dalam idle dalam 3-5 minit je rpm drop & enjin mati. masa xbukak aircond enjin mati, time bukak aircond pon enjin mati bile cut off kipas aircond.
2) time jalan kt highway pon enjin macam nak mati rpm drop bile tekan minyak...nk elak enjin mati terpaksa angkat pedal sikit barulah rpm normal balik
3) masa naik bukit pon enjin mati jugak kadang2...kalau tak mati pon kereta xnak pergi je wlpon dh tekan minyak.
4) hantar tuning kt proton komputer tunjuk isc & vss (vehicle speed sensor) & pomen situ ckp tukar speed sensor je...betul ke??
saya rasa mcm problem lain je ni huhu....mintak tlg share kemungkinan part ape yg problem
kereta 1.5 auto 4g15 mmc '99
1) Apakah tanda2 timing belt perlu ditukar?
2) Sebelum ni tabung ekzos sy berlubang kerana berkarat. Ia menyebabkan fuel consumption sy agak tggi. Selpas tukar yg baru, fuel consumption masih tggi. Sy xbwk laju pun..Ada masalah lain ke agaknye?
~Preve Cfe~
2.Selain ekzos,beban yang berat akibat muatan dan roda yang berat jika gunakan rim saiz besar,fuel filter kotor dan air radiator serta coolant yang tersangat lama tidak ditukar dan menjana sedikit pertambahan kepanasan adalah punca utama penggunaan minyak yang bertambah
hafizhamid8278@yahoo.com
Dah takut nak hantar SC. Ingat nak guna mekanik luar pulak. Terima Kasih..
1.rpm tetiba naik,biasanya bila first nak jalan diwaktu pagi atau lps guna gear reverse
2.bila tekan brek kuat skit masa berenti di trafik light bunyi 'duk duk' yg kuat dr enjin.tp kalau tekan brek ngam2 atau tukar ke N tiada masalah ni.
3.penggunaan minyak lebih dr biasa.terutamanya lepas jem atau lepas bwk penumpang ramai.naik sorang lepas tu pn still kena tekan minyak skit.adakah ini masalah berkaitan bacaan cpu?
4.bila pasang air cond masa jalan jem performance kete jd terok.kena tekan minyak lebih utk bergerak.kadang2 tu enjin mcm nak nak mati
5.kerap kali simbol check enjin keluar selama berapa hari dan kemudian hilang.tak sempat nak hantar ke servis center.
Terima kasih tuan kerana sudi menjawab.sy tak reti sgt pasal kereta.
mohon bantuan, masalah kereta saya seperti berikut:
1) saya pkai gen2 1.3,2006-auto..masalah skrg kete saya bila waktu pagi, senang nak start, tapi bila kita berenti dan matikan enjin dia jadi susah nak start balik kena tekan pedal minyak n then start baru la hidop..
2. Masalah time pasang aircond, biler bwak kete laju2 ok..tapi bila slow dan sangkut jem, x leh on aircond, enjin akan mati. Jika berhenti kat traffic light pun sama, tak boleh on aircord, sebab bila nak gerak time lampu hijau, kete akan mati, untuk info ,bateri n temperature ok,..xde symbol error pd meter. cuma saya perasan tiap kali tukar spark plug baru..kete akan ok sekejap..apa masalah kete sy ni yer tuan.
2.bila kunci di on dan pintu sebalh drive tak rapat,knp x berbunyi tut tut tut alarm menandakan pintu x rapat tutup?pintu lain berbunyi kalau tak rapat pintu?tolong penjelasan tuan..tq...
2.suis pintu sebelah driver mungkin ,rosak,untuk pintu lain biasa tidak bunyi cuma tanda signal keluar pada panel meter
Saya pengguna proton staria neo, masalah saya disini, lampu check engine saya sentiasa menyala. Saya penah hantar untuk scanner dan masalah yang timbul adalah oksigen sensor dan throttle body. Throttle body mungkin berpunca dari oksigen sensor, dan saya menukar oksigen sensor. Dan sy juga menukar fuel pump takut bermasalah juga. Tapi lampu check engine masih menyala dan kerap kali main ecu fuse putus bila saya berhenti di lampu isyarat atau bila hendak memberhentikan kereta.. Saya cuba gunakan fius yang lebih tinggi ( 15A - 30A) tetapi masih lagi kerap putus fius main ecu.. Pohon pertolongan en. Salam.
Post a Comment
Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.
Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!
Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,