Lebih 25 tahun pengalaman dalam industri automotif kereta.

Saturday, September 10, 2016

Setelah sekian lama ditinggalkan dan tidak digunakan

Bertemu kembali setelah sekian lama dalam post sempena menyambut Hariraya Korban 2016 bersamaan 8 Zulhijjah 1437,Selamat Menyambut AidilAdha.

Pada masa ini kebarangkalian untuk sebuah keluarga atau individu memiliki lebih dari sebuah kereta adalah biasa.Ada kereta yang digunakan seharian,sekali-sekala dan ada juga yang tidak digunakan terus berbulan-bulan malah bertahun dibiarkan begitu saja.
Apa yang saya ingin sampaikan dan berkongsi pengetahuan adalah mengenai kerosakan yang akan berlaku apabila sesebuah kereta itu tidak digunakan untuk jangkamasa melebihi seminggu dan seterusnya.

Kerosakan kerap berlaku setelah seminggu atau dua minggu tidak digunakan

1.Bateri menjadi lemah

Kereta  yang ditinggalkan terus tanpa dihidupkan pada jangkaasa 1 minggu atau 2 minggu akan mengalami kemerosotan kuasa bateri dari sedikit sehinggalah kepada kehilangan kuasa seluruhnya.Ini hanya dapat diperbaiki seeloknya hanya dengan menukarkan bateri tersebut kepada yang lain atau baru.Kebarangkalian enjin kereta untuk hidup dan kembali pulih  semula menggunakan kereta adalah kira-kira 20% sahaja dengan  mengandaikan tiada kerosakan komponen lain berlaku.

2.Pam Minyak (Fuel Pump) sukar bekerja

Apabila kereta tidak digunakan untuk jangkamasa yang agak lama akan menurunkan semua minyak yang terdapat pada injekter atau dan berkumpul pada fuel filter.Minyak ini memerlukan kuasa yang kuat dari fuel pump untuk naik semula bagi memulakan pembakaran enjin dan biasanya fuel pump akan tersentak apabila kuasanya digunakan menyeluruh dan motor dalamannya pula telah menjadi ketat setelah dibiarkan sekian lama tidak digunakan.Kebarangkalian untuk boleh  digunakan semula adalah sekitar 50 % sahaja.Mahupun begitu ada terdapat fuel pump yang berbentuk manual yang menggunakan kuasa pusingan enjin untuk bekerja seperti pada Wira lama,kancil,Toyota KE dll boleh berfungsi baik jika dicuci semula.

3.Air radiator menjadi berlumut

Air dalam radiator yang bercampur akan berlumut dan membentuk kotoran dan apabila enjin dapat dihidupkan ,untuk sistem penyejukan termasuk thermostat dan water pump bekerja dengan baik adalah hanya 70 % dari asalnya.Enjin akan mengalami kepanasan sedikit dan air dalam radiator perlu dibuang dan diganti coolant dan air yang baru.

Kerosakan kerap berlaku apabila enjin tidak digunakan melebihi 2 minggu,sebulan dan setahun

1.Bateri tidak boleh digunakan langsung

Samada anda menanggalkan kepala bateri atau tidak,bateri yang tidak digunakan oleh enjin akan mengalami kemerosotan lebih-lebih lagi untuk jangkamasa melebihi 2 minggu,sebulan dan setahun.Enjin memerlukan bateri baru untuk dihidupkan.

2.Fuel Pump Berhenti

Komponen ini akan terus berhenti bekerja terus dan amat sukar untuk kembali pulih melainkan ditukar,Kuasa negatif pada wiring pula akan hilang akibat karat pada sentuhan  body Pam Minyak manual kebanyakannya berkarat dan mungkin pelantik penekan akan patah apabila enjin berpusing untuk dihidupkan.

3.Spark Plug berkarat  karbon melekat dan keras

Untuk sesebuah enjin kereta yang telah ditinggalkan lama ,spark plug perlu ditukar dahulu sebelum enjin cuba dihidupkan.Ini kerana keseluruhan karbon dan kotoran yang ada pada palam tersebut telah keras dan menimbulkan karat pada sekelilingnya dan sukar untuk api berkuasa dialirkan.

4.Brake Pad mencengkam kukuh dan mengeras

Brek yang tidak digunakan lama biasa melekat pada wheel disc dan seterusnya mengunci kukuh disc daripada bergerak.Cara biasa untuk kereta bersaiz kecil ialah dengan menolak kedepan kebelakang supaya cengkaman brek dapat dilonggarkan.Manakala untuk kereta bersaiz besar,MPV,SUV dsbnya,bahagian brek dan disc perlu dibuka dan dicuci untuk proses nyahkarat dan kotoran melekat.

5.Clutch Plate melekat

Kekerapan Clutch Plate untuk melekat adalah amat kerap apabila kereta tidak digunakan untuk waktu yang lama,Flywheel akan berkarat dan sukar berpusing apabila starter berputar.Clutch plate melekat begini boleh dilepaskan juga dengan menggerakan kereta kedepan dan kebelakang setelah gear dimasukkan manakala untuk kereta dengan auto transmission biasanya ia mudah dilonggarkan oleh pergerakan jika enjin dapat dihidupkan kerana torque converter akan berpusing serta merta sementelah enjin hidup.

Secara Amnya kereta yang ingin ditinggalkan dalam waktu yang lama boleh berfungsi sediakala jika enjin dapat dihidupkan 5 minit sehari dan bergerak sekali seminggu,itupun jika ada seseorang yang lain dapat melakukannya setelah ditinggalkan.

Sekian untuk kali ini muga bertemu dilain posting dalam masa terdekat akan datang,Wassalam.

337 comments:

  1. Assalamualaikum tuan, saya jahil tentang kereta,mohon tunjuk ajar. Serena C23 saya telah hampir 6 bulan tidak dihidupkan. Setelah dapat dibiarkan enjin hidup, bunyi enjin seperti bot. Asap hitam kluar banyak. Pickup kurang walaupun sudah tukar minyak hitam. Saya turut ada masalah air-cond. Walau sudah refill gas, tapi tak rasa sejuk hingga ke seat passenger belakang. Mohon beri panduan apa lagi yang perlu diperiksa. Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,perlu servis throttle body manakala untuk aircond servis cooling coil,insyallah asap hitam ilang dan aircond sejuk,bila ditinggal lama ,karbon akan mengering dan mengeras dalam throttle body manakala cooling coil akan banyak kotoran melekat oleh itu dua alat ini perlu dicuci/servis

      Delete
    2. Salam..sy punya kereta wira 1.5 auto..mslh sy..bile kereta brhnti lama trutama skli smasa jammed..bile brgrak smula..kereta akn mngeluarkn asap putih yg byk..tak kira la smada aircond hdp or x..klu swkt aircond hdp..asap smpi masok mlalui ruang aircond..tp bila dh lm brgrk..asap akn hilng..kete pn dh mkn mnyk hitam..4 ari skli mst kna top up mnyk hitam..ape mslh nye ye..ape yg prlu sy buat dan brp anggaran kos nye..

      Delete
    3. wslm,asap putih yang banyak tanda piston ring haus dan hilang minyak hitam tanda oil pump rosak dan perlu buat overhaul dan top overhaul ,kos kira2 rm3000

      Delete
  2. Sambungan di atas: Minta panduan bagaimana untuk membersihkan sendiri saluran air-cond bagi kereta Serena C23. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. bersih cooling coil saja ,perlu buka ,ada 2 cooling coil depan dan belakang

      Delete
  3. assalamualaikum..sy pkai kereta wira..aircond sy bru shaja tukar magnet dan bearing luar di kompresor..gas dan minyak baru di isi..sminggu lepas..aircond sejuk dan elok..tp pagi tadi bila sy start enjin dan on aircond, hanya angin yg keluar..tidak sejuk..kompresor berjalan elok..tiada bunya bila on aircond..kipas berjalan elok..klau jd mcm ni, apa msalah nya ya?mohon penjelasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,periksa fuse ACC,jika putus gantikan

      Delete
  4. Salam saudara arshad, sy pakai kereta iswara aeroback 1.3 tahun 99, masalah kereta saya ialah:

    1.driveshaft kereta sy rosak, ia berbunyi ketika membelok, berapakah harga sebatang driveshaft?
    2.meter minyak tak naik walaopon minyak di isi penuh, apakah punca kerosakan itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,

      1. kira2 rm250
      2.ganti float minyak dalam tangki

      Delete
  5. Anonymous19/9/16

    Salam saudara. Kenapa meter minyak kejap turun ke 0 dan kejap naik semula ye? Petrol pump baru tukar 5bln lpas. Meter minyak kadang kala bacaan turun ke 0 dan naik semula sperti biasa. Apa puncanya? Kreta Persona 2013

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalampetrol pump tiada kaitan dengan penunjuk minyak,ia samada float rosak atau meter rosak,yang biasa ialah float dalam tangki rosak

      Delete
  6. Assalamualaikum..nk tnya keta wira saya bila bawak slow contoh bawah meter 60 atau 50 gear xkira brapa, keta jadi sentap sentap..bila laju ok plak cuma klo nk berenti atau slow jadi sentap sentap..keta jadi cmtu selepas tukar clucth dan bearing baru..enjin 4g63 clucth exedy heavy duty perdana..mohon pencerahan..tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,periksa kabel plug jika ada api pecah atau tidak dimasukan semula dengan elok,enji kurang kuasa akan menyebabkan perjalanan gearbox terganggu

      Delete
  7. Assalamualaikum, sy nak tanya. bila sy tgh drive kan, then brek, normal brek. kereta macam bertukar arah @ bergerak ke kiri. Apa masalah dan puncanya ye?

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,penyebab utama pergerakan apabila membrek ialah sebab wheel ball joint yang lembut serta stereng rod yang juga lembut

      Delete
  8. Salam tuan. Lancer gt 2008. Masa kereta bergerak perlahan(traffic jam), dan semasa gear d atau r dimasukkan,voltage bateri akan drop ke 13.++, kadang2 sehingga bawah 13.5, dan akan naik semula. apakah masalahnya. Apakah pendapat tuan berkenaan grounding kit wire? adakah berbaloi untuk dipasang? harga dan brand yang di syorkan? terima kasih kerana membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,grounding kit perlu dipasang kerena ia akan menyebabkan bateri tidak menentu,harga sekitar RM250 mitsubishi

      Delete
  9. Assalamualaikum.
    Saya nk tanya apa perlu saya lakukan.
    Sebab tiba2 minyak hitam kereta saya wira 1.5 (auto) berkurangkan. Saya lihat ada kesan minyak pada tepi2 enjin dan juga pada penutup enjin. Tapi kat lantai tiada kesan minyak menitis. Saya musykil. Kerana pernah sekali kereta saya mati masa berhenti dlm keadaan free gear N. Tp bila saya start smula kereta boleh dihidupkan. Dan juga bila saya memandu kekdg masa tekan minyak saya dgr bunyi bergetar kuat sgt. Apa perlu saya lakukan untuk atasi masalah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,minyakyang cepat kurang adalah sebab utamanya ia bocor,keeta akan cepat bergetar kerana geseran bertambah pada komponen enjin,baiki head cover gasket,gasket oil sump dan penutup minyak hitam ditukar,pastikan oi filter tidak menitiskan minyak pada sekeliling enjin

      Delete
  10. Salam tuan,nk tanye kereta myvi 1.0 sya rpm x stabil..throttle body dh servis pun sma gk rpm x stabil..adakh sensor TPS rosak

    ReplyDelete
  11. aslkm..abg..mcm mna nk bg jimatkan minyak diesel 3.2 triton..skrg mcm kuat mkn minyak la

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,buat bleeding fuel pump dan injektor

      Delete
  12. Assalamualaikum.tuan. saya ada exora cps. Nak tanya la..kenapa rpm tinggi (mengaum) bila lepas kena hujan (parking) .sebelum ni jadi..pomen tukar throttle body ..sekali malam tadi hujan lebat. Start pagi pagi jadi balik.

    Sensor apa yang kena air ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,reset,cabut negatif batri 10 minit,pasang semula,hidup enjin ,biar 10 minit,buat lagi jika masih jadi

      Delete
  13. slm tuan. saya ada wira tua 1.3 thn 1999.
    baru2 ni saya overhaulle atas bawah.lepas semua tukar conrod bering dan lain dan bila siap ..... start..jln dlm 15km keluar bunyi mcm valve longgar. tp ini bukan valve sbb kalau rpm 800-2000 dia tak bunyi. kalau valve mesti bunyikan. tp ini bila tarik sampai 3500 rpm baru dia bunyi. mcm ada skru longgar. saya dah chk 2x .
    bhg timing belt baru tukar 1 set bulan febuari thn ni.
    skrew d exzos sudah chk, cover/ skeru timing belt sudah chk. smua fit.
    kalau connecting rod longgar mcm valve tak bunyi dia.
    sbb sebelum saya overhaulle memang banyak asap putih , dan sah valve bocor besar. tp enjin steady halus tak gegar. tp lepas overhaulle ni enjin ada gegar sikit.
    kaau rocker arm longgar enjin boleh gegar tak. wslm tmakasih banyak tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,adjust tappet,bunyi tappet tu

      Delete
  14. Tuan. Boleh sy tau dmana bengkel tuan?

    ReplyDelete
  15. Salam Encik, saya nak tanya sedikit...Saya guna Saga FL (A) 2011

    1. Sewaktu kereta dalam keadaan mahu berhenti (brek ditekan) atau mahu bergerak semula (brek dilepaskan), ada satu bunyi yang keluar seperti "duk" (sekali atau dua kali je) ditayar depan belah kiri. Setelah bergerak dgn lancar, bunyi tersebut tiada.

    2. Masa kereta perlahan nak masuk parking, sbg contoh stereng dipusing kekiri, keluar bunyi "krekkk" kat tayar depan kiri. Dah siap parking & tarik handbrake, saya ada cuba gerakkan stereng kiri dan kanan banyak kali, dan bunyi "krekkkk" tu keluar.

    Boleh tahu, komponen apa yang buat punca bunyi tu? Ada apa kerosakan yang perlu ditukar? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,skru housing brek mungkin haus perlu diganti dan bunyi krekk juga datang dari tempat yang sama

      Delete
  16. Salam.mohon pencerahan berkaitan nissan serena tahun 1997.masalahnya adalah kereta akan bergegar setiap kali belok ke kanan.apabila belok ke kiri tiada masalah.terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,buat alignment dan balancing tayar

      Delete
  17. Slm abg arsad..nk tanya skit.wira thn 2002.bila kona belah kanan bunyi kut2..apa yang bunyi dan belah mana yg bunyi tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,drive shaft kanan yang berbunyi itu

      Delete
  18. Salam encik, sy pakai mahindra scorpio m hawk 2.0 year 2010.
    Sy baru tukar alternator di Perlis dan terus pulang ke KL. Atas highway dekat sg buluh kereta ada bunyi pap pap dan terus sy benti tepi jalan. Sy hidupkan semula tp kereta terus mati lepas seminit hidup. Peronda plus dtg cek minyak hitam habis. Kereta tow ke servis center. Mekanik ckp ada hose minyak hitam dari alternator bocor.myk hitam habis langsung. Padahal kereta baru servis sebelum balik kg. Lepas tukar hose baru, kereta xboleh start pulak. Mekanik ckp enjin dh rosak n kos baiki boleh cecah rm20 ribu. Sy pelik masa mula2 sampai servis center mekanik ada masuk sikit myk itam n kereta ok hidup.
    Tolong sy bingung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,hati2 jika baiki kereta di hiway kerana banyak yang telah terkena,walaupun hanya sedikit mereka akan alihkan kerosakan kepada yang lebih besar.Sebaiknya gunakan trak penunda,tunda kereta semula ketempat tinggal saudara dulu.Jika minyak hitam abis sebab pecah hose kebnaykannya akan mematahkan rocker arm sahaja

      Delete
  19. Anonymous15/10/16

    Assalamualakom tuan,saya guna kereta flx,saya nk tanya,ape kerosakan bila saya pusing tayar dpn dia ade free.dirive shaf rosak ke tau ade masaalah lain,tau memang normal kalau pusing lmbt dia sangkut kat drive sahaf tu?.nanti bwk kat bengkel takut pulak terkene.jadi mohon jasa baik tuan untuk membantu.mahu megenal pasti kerosakan lu tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,bila ada free bermaksud ada tie rod end yang sangat lembut terutamanya stereng rod ,saya rasa ia perlu diganti untuk kedua2 belah dan buat alignment

      Delete
  20. Assalamualaikum tuan,
    Kenapa kereta saya(wira auto) tak boleh masuk gear reverse bila enjin panas? Masa baru2 start ok pulak..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,mungkin pin pada gearbox tersangkut,boleh diperiksa sendiri,jika ok bermakna suis reverse tidak berfungsi

      Delete
  21. Salam,
    Saya Afifah
    Kereta saya kia spectra , x boleh gerak, mechanic kata gear box rosak..selalunya berapa kos untuk baiki ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,gearbox Kia agak mahal kos kira2 RM5000

      Delete
  22. Assalamualaikum...saya ingin bertanya sedikit masalah mengenai kereta saga blm manual isteri saya yg skrg ni enjin slalu mati tiba2..selepas enjin mati tu try on kunci balik tp check enjin x menyala n crank jd kosong..tunggu dlm 5 minit on suis balik baru ada lambang check enjin menyala n baru bleh start...n bila2 masa bila tgh bawak tu enjin jd mati balik..dah cucuk utk scan tp x detect apa2 masalah..fius pun dah tukar2 jd jd jugak..ada kata ecu problem..ecu faham2 le keta baru skrg ni kena reset immobilizer lg..klu confirm x kisah..takut benda lain jd tp tukar lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,biasanya masalah ini sebab starter dan bahagian elektrikal kecil pada starter,dengan menukar starter insyallah masalah ini dapat diselesaikan

      Delete
  23. Salam. Saya nak tanye. Saya memakai CRV third generation. Baru ni kereta saya bermasalah jerking antara gear satu kepada gear dua. Jerking berlaku apabila saya membawa dalam keadaan perlahan ataupun nak memulakan pemanduan. Bila dalam keadaan laju atau saya menekan minyak yg banyak, sentakan tu tiada. Coil plug sudah diganti. Minyak ATF sudah diganti. Tapi simptom masih berlaku. Boleh bantu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,perlu gantikan solenoid shift sensor

      Delete
    2. Filter ATF perlu digantikan tak?

      Delete
    3. ganti adalah lebih baik!

      Delete
  24. Asslmualaikum sifu. Minta pandangan. Perdana v6 engine light menyala error cord dh check sensor crankshaft problem.. Sy dh tukr baru siap padam error cord tpi bila start x hidup kena crank byk kli bru hidup x normal, check sekali lagi diagnostics perkara sama jugk cpk sensor n cmp problem , kalau dh engine hidup tpi warning light engine x padam. Mohon tunjuk ajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,lepas tukar perlu reset sistem cabut negatif bateri kira2 10 minit,sambung semula ,start engine,biarkan 10 minit

      Delete
  25. Assalam, ingin bertanye tentang minyak hitam. kereta saya saga flx se dah 3 tahun pakai sesuai pakai SHENZO Invincible 5W40 atau SHENZO Super-GT 10W-40?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,saya sarankan guna 5W49 Shenzo

      Delete
  26. Salam tuan. Kereta kancil saya selalu bunyi gear grinding ketika nak masuk gear reverse. Kadang2 tu nak masuk gear 1 pun bunyi. Tapi bila dah jalan nak tukar gear dua, tiga semua tu dah ok pulak. Rasa2 sebab apa ye? Adakah perlu adjst clutch cable? Risau lama2 gigi gear tu haus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,adjust kabel kerana ia ada jarak yang jauh untuk klac plate bekerja baik,pusingkan ikut arah jam sedikit kedepan

      Delete
  27. Salam tuan, kereta lancer gt2.0 2010. Bunyi ketukan pada bahgn atas enjin dan ada terdengar sedikit bunyi nyaring/dengung bila rev. Agak2 berapa kos utk overhaul? Kalau mahal sangat mungkin kena tunggu ada bajet baru boleh overhaul. Sementara ada bajet boleh ke saya bawak kereta tu lagi.dalam keadaan macam tu. Mohon pencerahan tuan. Tkasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam ketukan atas adalah akibat geseran yang banyak pada shim atau tappet ,shim boleh ditukar manakala tappet boleh diselaraskan,tidak perlu overhaul,bertukar ke minyak yang lebih likat seperti semi sintetik 15W40 atau mineral 20W50 boleh mengurangkan juga bunyi ketukan ini.

      Delete
    2. Takpe ke saya guna kereta tu dulu sementara belum dibaiki?
      Berapa anggaran kos tukar shim dan adjust teppet bang?

      Delete
    3. jika tappet kos rm100 jika tukar shim termasuk kos top overhaul kira2 rm1500

      Delete
  28. Salam..tuan..sy pakai honda city idsi..msalah sy..bila brake..kna pam dlu..klau x dia mcm kosong..bila sy brake pda prmukaan xrata n brlubang brake brbunyi n pdel brake tendang2 kaki..sy dh tkar pump brake.brake pad dan mnyak brake..tpi ttap sama adakah tu abs pump rosak tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,jika tendang bermaksud ada pergerakan pada caliper yang tidak bekerja dengan baik,servis keempat2 roda terdapat kemungkinan getah pada pam caliper yang koyak dan perlu diganti

      Delete
  29. salam tuan mekanik.. saye ade wira 1.5 thn 2001 baru shj tukat 1 set clucth plat 6 bln lpas tp skarg bile nk masuk gear reverse jer mesti bunyi kreek kreek walaupn padel clucth sudah diketan sehingga rapat.gear 1-5 ok jer cuma gear reverse sjh.. ape punca nya tuan n kos nk repair?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam adjust dulu kabel klac,tukar juga reverse switch

      Delete
  30. wsalam,tukar cam sensor insyallah ok

    ReplyDelete
  31. Assalam en. Mekanik..

    Saya ada sebuah kelisa 2005..
    Lama dh x bw jalan.. agak2 dlm 4bulan dh x bw jalan... kalau kelisa tu start 1 minggu sekali.. adakah ia akan mempengaruhi fuel pump / bateri?

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum tuan. Terlebih dahulu saya mengucapkan tahniah atas usaha tuan yg tidak putus2 membantu memberi penerangan tentang permasalah natizen yg singgah di blog tuan ni. Saya yakin Rezeki Allah itu luas dan saya pasti barakahNya sentiasa bersama tuan.
    Aamiin.

    Boleh kiranya saya tahu dimana bengkel tuan? Lebih mudah utk ahli datang membuat rujukan kelak.

    Disamping itu saya ada 1 permasalahan yg ingin kan pendapat dari tuan,

    Saya baru membeli kereta 2nd hand tahun 2003 nissan xtrail 2.5.

    Lepas dua hari saya ambil kereta, semasa saya memandu tiba2 sda bunyi "kungggg !!" dari bahagian enjin. Saya abaikan. Lepas beberapa ketika, saya dapati engine saya bergegar masa pecutan. Gegar yg agak kuat, hanya masa tekan minyak.

    Keesokan hari nya, saya alami sintom2 overheat yg biasa, temp naik dan turun, jadi saya bawa ke bengkel. Nyata minyak hitam dah bercampur air. Setelah di periksa, kene overhaul. Top overhaul.

    Semalam engin telah dibuka. Valve telah di grind. Tetapi bengkel maklumkan pada saya, tiada kerosakan yg serious, cuma perlu tukar thermostat sahaja. Selain nya hanya cuci sahaja.

    Soalan saya tuan,

    1. Apa yg sepatutnya dilakukan apa bila mereka melakukan top overhaul?

    2. Charge yg dikenakan keatas saya adalah RM1200 tetapi saya rasakan seakan2 tiada apa yg mereka tukar, kecuali gasket dan sedikit kerja2 pembersihan.

    Minta pandangan tuan terhadap issue ini. Saya cuma takut tertipu.

    Ashraff

    0122800757

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Terimakasih,baca pos saya mengenai enjin yang masuk air,inshallah akan lebih paham,semak juga bil komponen yang mereka gantikan,

      https://mekanikkereta.blogspot.my/2015/06/bagaimana-air-bercampur-dengan-minyak.html

      Delete
  33. Assalamualaikum kalau tuan x keberatan boleh kita berwhatsapp? Byk soalan yg nk diajukkn pd tuan..0193660782..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,no saya sentiasa ada diblog ini untuk berhubung terus

      Delete
    2. Tolong... pening ni..

      Delete
  34. Assalamualaikum bro..saya pakai keta kelisa dan mjadi masalah sekarang adalah di dalam radiator terdapat minyak.apakah punca n apakah yg perlu saya buat..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,ada 2 hose penyejuk gerabox bawah radiator,jika laluannya bocor akan ada minyak dalam radiator

      Delete
  35. Assalam..saya pakai kereta kelisa tahun 2007. Minyak enjin kereta saya kering (lampu minyak enjin menyala) tp tidak ada kebocoran brlaku (hasil pemerhatian di lantai) tapi sy dapati ekzos ada mngeluarkan semburan bewarna hitam (spt keladak) bsama air. Saya baru tukar ekzos saya seminggu yg lalu (ekzos sy dah reput n trputus).

    Apakah yang perlu saya lakukan? Dan bhgian2 yg perlu ditukar? Apa cadangan tuan? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,buat top overhaul,enjin masuk air ,kos sekitar rm2000

      Delete
  36. Hye.. saya nak minta pendapat dari mekanik kereta.. apa masalah toyota vios thn 2005 apabila bawak lebih kurang 30km blackout enjin mati takde Karen.. lepas tunggu 15minit Karen datang balik baru boleh start.. kata terjadi.. minta tolong akal saya yg dah buntu ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye,ganti kabel bateri kedua2 positif dan negatif,pastikan negatif bateri dan positifnya disambung baik,gantikan kepala bateri juga

      Delete
  37. Salam...luar pd topik...masalah honda fd 2007....kenapa tayar mkn belah dlm dan gelembung.... ?ada org kata kena tukar rear adjustable camber....ape fungsi sebenar bnd nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,betul,perlu buat alignment semula dan mekanik tayar akan ganti camber yang tidak boleh digunakan lagi,camber memberikan keanjalan supaya tayar tidak statik akibat gerakan komponen lain kereta

      Delete
  38. Assalamualaikum...klau on aircond lepastu keluar mcm asap/kabus tapi aircond sejuk..sbb apa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,cooling sensor problem,perlu ganti

      Delete
  39. Salam..saya akan bercuti semester selama 3 minggu..untuk mengelakkan dari bateri kong atau apa2 masalah lain berlaku sbb keta tak start..apa yang perlu sy buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,boleh cabut positif bateri walaupun bateri akan susut kuasanya juga ,mungkin dapat dikurangkan

      Delete
  40. Salam.. sy bawa kereta kancil. Masa sy top-up minyak hitam, minyak tu tertumpah dan terkena pada bahagian spark plug. Sy cuma lap dgn kain dan start enjin. Bila enjin panas asap mula keluar dari bahagian luar area spark plug yg terkene minyak tu. Asap tak kluar bila sy on aircond tp kipas aircond terus berpusing. Apa perlu sy buat? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,asap tersebut akan hilang bila minyak kering sepenuhnya,kipas yang berpusing terus,cabut relay bertanda RAD dan pasang semula lepas enjin sejuk,cuci enjin juga baik

      Delete
  41. Anonymous6/1/17

    Salam.....mohon bertanya...apa part yg berkemungkinan bermasalah sekiranya stereng kreta bergerak ke kiri ke kanan wlaupun semasa pemanduan perlahan. Tidak juga terdapat bunyi2 pelik semasa kereta bergerak dan tidak juga bergerak ke kiri ke kanan mengikut stereng...cuma stereng agak kuat bergetar ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,jika stereng telah kuat bergetar ini tanda ball joint lower arm telah sangat lembut,bila roda pusing ia seakan2 ingin terliuk bila bergerak

      Delete
  42. salam tuan mekanik kereta, mohon bertanya, enjin kereta berbunyi macam semput atau tak lancar dan bergegar lepas start enjin, bila tukar gear d atau r enjin bergegar kuat dan terus mati. bila enjin dah mati, enjin bunyi tek..tek macam ada benda mendidih dan lepas 10 minit baru bunyi tu hilang. apa perlu saya buat? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,periksa radiator,air mungkin tiada langsung

      Delete
  43. air cukup tuan. ada kemungkinan water pump tak berfungsi atau tersumbat tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunyi itu bunyi benda panas dan menyejuk biasa ekzos,servis throttle body atau karburator,tukar sensor o2 juga

      Delete
  44. Salam tuan. Masalah persona sy dah berlarutan 3 tahun. Banyak habiskan masa dan wang pada workshop2 di sini namun tetap bermasalah. Sudi kira nya tuan hubungi sy untuk berbincang dan cadangan 0175621890. Maaf sy cuba cari contact tuan dalam blog ni tapi x jmp . Tolong tuan...sy rasa mcm nak buang dah persona ni dlm sungai. Geram

    ReplyDelete
  45. as salam tuan.. mta pencerahan skit.. fuel cosumption tinggi lpas tukar bateri baru.. ada kemungkinan ke ecu ternganggu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,ini memang ada kaitan ECU,tukar relay fuel pump,radiator dan main relay

      Delete
  46. Salam Tuan,sya pemilik nissan serena thn 1997.
    1. masalah sya disini adalah bateri selalu kong walaupun telah ditukar dgn yg baru.
    2. Adakah normal kipas enjin berpusing setelah enjin dimatikan?(jangkamasa 5-10 minit).
    3.suis aircond hanya berfungsi pd nombor 4.(123 tidak berfungsi)Apakah masalahnya?
    4. Kereta semput dan mati apabila pasang aircond.
    Mohon pihak Tuan menjelaskan.terima kasih daun keladi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,
      1.Bateri yang selalu rosak adalah sebab alternator yang tidak berupaya mengecas semula dengan baik ,ia samada alternator tersebut rosak atau sambungan kabel positif dan negatif yang tidak baik dan perlu diganti
      2.Ada sesetengah enjin dilengkapi timer yang bekerja memusingkan kipas walaupun enjin telah dimatikan.Tetapi hanya sekejap saja ,jika ia terus berpusing 5-10 minit ini adalah tidak normal,ganti relay bertanda RAD dan relay ACC
      3.Blower resistor perlu diganti
      4.Perlu hidupkan semula FICD

      Delete
  47. Assalam en Arshad
    Sy pemilik exora dh 3 tahun (warranty dh abis)
    Masalah brake berbunyi baru lg tukar pad depan... Tayar ade bau hangit setiap kali selesai memandu
    Semalam br perasan pulak ade leaking minyak kaler kuning...
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,saya rasa ada bocorkecil pada caliper.buat servis,bila dibuka masalah tersebut mudah diketahui,mengenai bunyi pula biasanya brek pad yang bukan dari proton mesti akan ada bunyi

      Delete
  48. salam tuan,
    kereta sy baru tukar compressor aircond recond & condenser aircond baru 5 bulan lepas.. aircond sgt sejuk & tiada bunyi bising lagi selepas tukar.. tapi sy tidak start kereta 2 minggu sebelum ni.. selepas start aircond terus tidak sejuk.. kipas berjalan seperti biasa & hanya angin yang keluar.. kompressor pon tidak mengeluarkan apa2 bunyi yang luar biasa.. selain berkemungkinan ada saluran yg bocor.. ada kemungkinan lain x tuan aircond langsung xsejuk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,ganti fuse ACC dan relay aircond,bocor mudah jadi pada sambungan pada kondenser ke kompressor yang baru ditukar

      Delete
  49. Assalamualaikum tuan, sye nk tnye kete wira sye ble bwk laju 110kmj,ade bunyi ketukan dan gegaran , bole rasa kat lantai sbelah pedel clucth

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,cuma ada stereng rack saja pada dinding pedal clutch,gegaran boleh berlaku jika stereng rack juga bergoyang dan mounting gearbox yang pecah

      Delete
  50. Assalam en arshad..sy pkai wira 1.5 tahun 99..problem kereta sy,tgh drive tiba lampu check engine menyala dan aircond trus panas @ xberfungsi..sbelum tu aircond berfungsi..bila jadi macam tu sy stop kan enjin dlm 10min then start smula lampu check enjin dh xmnyala n aircond ok semula..kemudian sy drive blk dlm 45min hingga sejam lampu check enjin tu mnyala smula,aircond xberfungsi..boleh tau ape masalah eh en arshad?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,ganti mana2 fuse yang terbakar dalam kotak fuse dalam enjin dan bawah kaki pemandu,gantikan relay ACC juga

      Delete
  51. Assalammualaikum tuan, saya nak tnya kereta kancil saya akan berasap di bahagian spark plug. Spark plug baru sahaja ditukar baru, jadi apakah kerosakan tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,ada minyak hitam bocor di spark plug,head cover gasket perlu diganti

      Delete
  52. Salam bro..kancil 660..dekat setaun xidop sbb pakai kete baru..ni nk try idopkn..support juumper skali..mula2 idop jap pastu mati..sbb dh lama kot enjin sejok..pahtu try lg..trus xreti nk idop..starter ok..masa pulas pon xde bunyi pelik2..minyak dh topap sikit manatau dh kontang..jenoh pulas smbil pump pedal minyak xreti nk idop..acaner tu bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,kancil ini guna fuel pump mekanikal,perlu servis sehingga minyak dapat keluar dengan baik atau ganti lebih baik,tukar juga contact point

      Delete
  53. Anonymous12/1/17

    Slam, tuan mohon 2 pertyaan, 1) jika minyak hitam tertumpah keluar semasa mengisinya, kemudian biler start enjin kereta berasap...dibahagian bawah... 2) ekzos keluar air sedikt bercampur kotoran hitam... mohon bantuan penjelasan, terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,minyak hitam akan berasap bila terkena benda panas seperti ekzos dll,perlu bersihkan minyak yang tumpah.
      2.Ekzos yang sangat banyak karbon dan sangat kotor didalamnya akan menyebabkan kotoran hitam dan air atas sebab 2 campuran bahan kimia hidrogen dan oksijen,perlu tukar tabung ekzos

      Delete
  54. Salam.....nk tanya spec bateri yg sesuai utk lancer gt 2.0?

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum. Dimanakah workshop anda? Nak check fan repair aircond kereta myvi. Sila email kpd saya ahmadedynor@gmail.com

    ReplyDelete
  56. salam tuan...
    kalau fuel.consumption tinggi selepas tukar bateri, perlukah reset semula ecu?
    thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,reset memang perlu jika tukar bateri

      Delete
  57. Salam..kenapa ya keta saya klo tutup ekon bukak tingkap tapi temperature naik

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,jika ada 2 kipas digunakan biasanya bila buka aircond ia lebih kuat menyejukan enjin berbanding tanpa aircond,servis radiator dan ganti air serta coolant baru

      Delete
  58. salam tuan, sy pnguna saga blm. 4hari keta x hdup, pastu try hdupkan keta, tp batry weak. pastu kita main jumper keta tu. bila sda jumpr, try on knci, smua sensor brfngsi dgn baik, fuel pump jg brfngsi dgn baik. tp bila try nak start keta, tba2 keta tiada supply keren, blackout truss. pdhal btry masi jumper. lpas tu try tukar btry keta pla, brfngsi dgn baik sensor lain, tp fuel pump plak x brfngsi. bla try start keta, lngsung x sangkut starter. bnyi 'tak tak' lngsung xda. apa msalah keta sy tu tuan? mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,ada kemungkinan ECU telah terbakar,menggunakan jumper banyak risiko merosakan ECU

      Delete
  59. salam tuan, sy pnguna saga blm. 4hari keta x hdup, pastu try hdupkan keta, tp batry weak. pastu kita main jumper keta tu. bila sda jumpr, try on knci, smua sensor brfngsi dgn baik, fuel pump jg brfngsi dgn baik. tp bila try nak start keta, tba2 keta tiada supply keren, blackout truss. pdhal btry masi jumper. lpas tu try tukar btry keta pla, brfngsi dgn baik sensor lain, tp fuel pump plak x brfngsi. bla try start keta, lngsung x sangkut starter. bnyi 'tak tak' lngsung xda. apa msalah keta sy tu tuan? mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,ECU telah terbakar,gantikan ECU box insyallah ok

      Delete
  60. salam..sy guna 4g93 bot.. ekzos keluar asap putih ketika tukar gear..adakah turbo ? perlu tukar repair kit atau x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,ganti oil seal turbo yang bocor

      Delete
  61. Salam Tuan, Saya pengguna honda city idsi 2004. Masalah saya bila traffic jem, bila saya lepas kan pedal minyak terasa sentakkan ke belakang dan bila tekan balik pedal minyak terasa sentakan ke depan...adakah ia masalah gearbox? mohon pencerahan ...terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,tukar solenoid shift sensor,

      Delete
  62. Saya pakai honda eg8 . Sekarang ni keter sy clutch dia lembik bila ditekan xkeras macam biasa . Dan kdang2 dia melekat . Ape ye agaknya rosak ? Kalau baiki bape kos nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gantikan clutch pump pada pedal kaki tersebut!Kos baiki sekitar RM250

      Delete
  63. Assalam tuan... Nk tanya berkenaan bumper kereta yg kemek... Kl nk baiki utk jimatkan kos sendiri adakah blh guna kaedah hairdryer atau ade kaedah diy lain yg lebih berkesan... Kemek pun xberapa byk

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,kurang pasti dengan ini,google di youtube

      Delete
  64. Salam Encik

    Saya mempunyai sebuah kereta Viva Auto, kadang-kadang seminggu sekali sahaja bawa, apa tips untuk saya lakukan selepas seminggu enjin tidak dihidupkan?

    Seperti contoh berapa minit sekurang-kurangnya saya perlu panaskan enjin atau lain-lain perkara yang perlu saya lakukan/periksa sebelum kereta berjalan setelah seminggu enjin tidak dihidupkan/panas.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,tiada apa yang mustahak ,cuma periksa tahap minyak hitam dan air radiator juga tangki simpanan ,pastikan ia cukup.hidupkan kunci dan enjin ,panaskan kira2 10 minit dan boleh terus gunakan,tiada apa2 yang akan terjadi jika hanya seminggu ditinggalkan

      Delete
  65. Assalamualaikum En.Arsad. Saya Ingin bertanya..

    Saya memandu swift 1.5cc auto 2010.

    1) Bila sy ON aircond, ada dgr bunyi tp x berapa kuat di bwh dashboard? bunyi apa tu ya?

    2) Apabila sy memandu di jln yg x beberapa rata, ada bunyi di bahagian roda..paling ketara sblh kiri dpn..dan bila sy lalu di zebra line then brake, kereta seolah spt ketam :) absorber @ mounting absorber @ prob lain ya encik?

    terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,

      1.Itu bunyi relay aircond ataupun dipanggil set elektikal aircond,jika semakin lama digunakan ia akan berbunyi sedikit kuat

      2.Masalah lower arm yang lusuh pada bush getahnya

      Delete
  66. Assalamualaikum En.Arsad.

    1) jika dibiarkan sj relay tu akan ada effect apa2 tak encik? n jika perlu ditukar relay aircond tersebut berapa kosnya ya?

    2) berapa kos utk tukar bush pd lower arm tu ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,

      1.kos tukar relay tersebut kira2 rm200,biarkan boleh asalkan aircond masih berfungsi seperti biasa
      2.Biasanya dengan lower arm sekali kira2 RM500

      Delete
  67. Ribuan terima kasih En.Arsad. semoga dimurahkan rezeki n dipanjangkan umurnya.

    ReplyDelete
  68. assalamualaikum..compressor aircond apa yg paling bagus utk kereta jenis proton lmst?klu blh compressor aircond bujet hehe...kipas radiator kena direct wiring..mcmna nak baikpulinh seperti asal?nak ganti sensor ke?asal nak on enjin (ACC) kipas dulu berpusing sebelum enjin hidup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,guna sanden atau daikin,buka semula sambungan direct dan gunakan relay asal ACC untuk buat wiring semula

      Delete
  69. Assalamualaikum, saya pemilik kereta preve exec auto 2013, problem kereta saya ni bila dah drive jauh then enjin dimatikan contoh untuk berhenti sekejap dan enjin dihidupkan semula dalam keadaan panas, enjin kereta akan bgegar dan rpm jadi tak stabil..kalau berhenti lama dh keadaan enjin hidup pn akan jadi..kalau masuk gear D tekan minyak kereta mengaum tp tak gerak..bila masuk gear S baru ada power atau perlu matikan enjin n hidupkan semula beberapa kali. baru ok..kadang2 lampu check engine akan menyala kdg2 tidak..part mana yg prob ye?minta bantuan krn kerap jadi.terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,Idle sensor/tps sensor kereta ini ada masalah yang serius dan perlu diganti segera

      Delete
  70. En arshad ada bengkel kete di mana?

    ReplyDelete
  71. Salam bos.. Sy ingin bertanya, sy ada mitsubishi colt mirage 1980. Kereta tu dah agak lama xjalan dan bila dah servis semua utk dijalankan balik, semua okay kecuali bila brek, kereta akan trtarik ke kanan. Lagi mengejut brek, lagi ketara ditarik ke kanan.. Apa punca kerosakan agaknya ya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,keadaan roda tidak sekata kemungkinan berat sebelah akibat bearing roda yang rosak

      Delete
  72. Assalamualaikum saudara mekanik kereta..
    Saya ingin bertanya tentang toyota innova auto transmisi..
    Bunyi yg bising kedengaran seolah kluj sudah habis apabila menekan minyak..ia akan bising apabila sy menekan minyak utk dapatkan pickup dan ia akan bertambah bising apabila kelajuan bertambah..
    Cth..apb mencapai kelajuan lebih dari 90 sehingga 140 bunyi itu seolah2 megikut kelajuan dan seperti gear tidak habis...minyak jika disi 45 liter mileage sekitar 260-300 km shj..
    Boleh bantu saya yg sudah buntu ini..tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,apabila berkeadaan demikian ada 2 masalah boleh berlaku pertama drive shaft dalam ke gearbox telah haus dan juga auto transmission yang bermasalah samada minyak gear cepat kotor atau gerigi gear yang semakin haus,perlu tukar gearbox dan juga drive shaft kiri dan kanan

      Delete
  73. berapa ya anggaran kos utk tukar sensor ni??

    ReplyDelete
  74. Asslm tuan..kereta gen 2 1st model sy da 5 kali kipas radiator pecah..motor radiator,sensor fan,water pump,alternator,thermostat semua da tukar baru..kenape ye kipas kerap pecah di tengah2..harap dpt mmbantu..pening da kepale ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,kepanasan dalam motor buat kipas pecah,periksa jika ada tersangkut atau bergesel skru dan motor yang membuatkan motor cepat panas

      Delete
    2. sy akn periksa terlebih dahulu..terima kasih sgt2 tuan..

      Delete
  75. assalam mekanik kereta saya ada masalah dgn kereta saya citra 2.0.masalah dia sebelum ni ok je guna tiba2 gear dia jadi macam kena block xboleh masuk,kalau bawak lebih 10 meter tu,dia jadi tersegguk mcm xboleh masuk gear dia kena keep slow je bawak 10 je,tapi lepastu saya dah tukar minyak gear dia boleh jalan tapiiiiiii pickup xda lembab je bila nak jalan kena tekan minyak kuat baru jalan lembab.ok lepastu dia jadi balik bila kita da bawak jalan dah panas bila saya berenti pg mkn ke apa ke matikan enjin,bila hidupkan balik dia jadi balik gear mcm kena block tuuu.kenapa yaa gear saya tu saya pening la pikir kalau rosak melayang la duit nak kena tukar gear tuuu :( mohon pencerahan yaa terima kasih mekanikereta

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,tukar solenoid shift sensor insyallah ok

      Delete
  76. ASSALAM...lancer gt bila masuk gear ada bunyi kat tayar kiri depan..bila dh ajalan ok.. bila reverse akan ada bunyi balik kat tayar kiri depan..apa rosaknya..adakah drive shaf..

    ReplyDelete
    Replies
    1. W.slm,benar gerigi drive shaft sebelah kiri telah haus

      Delete
  77. AsSalam..sy pakai kereta kancil..yg jadi kemusykilan ialah setiap kali nak undur kereta akan ada bunyi seperti berdesing di tayar belakang..adakah keadaan ini merbahaya jika terus memandu..?mohon pencerahan..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,tidak bahaya untuk dipandu,bunyi mungkin dari dalam brake drum terdapat kotoran,perlu servis

      Delete
  78. Assalamu alaikum tuan. Saya pakai kereta waja 4g18 manual. Masalah bila on kunci lambang check injin tak menyala Dan keteta take boleh dihidupkan. Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,cabut positif bateri,pusingkan kunci kereta ke ON sebanyak tiga kali,kemudian sambungkan semula bateri positif dan hidupkan kunci ,tunggu sehingga satu minit,check engine sepatutnya nyala dengan semua signal dipanel dan hidupkan enjin,jika tidak hidup juga,periksa dan ganti fuse yang putus pada fusebox

      Delete
  79. Assalamualaikum tuan,
    Saya memakai Nissan x trail 2004 . Baru baru ini saya hadapi masalah air di dalam well spark plug menyebabkan getaran Yang kuat. Adakah air masuk berpunca Dari basuhan engine di car wash?. Atau adakah masalah dalaman Yang memerlukan top overhaul?. Buat masa kini saya hanya kerap bersihkan spark plug seminggu sekali kerana sukar mengeluarkan keseluruhan air tersebut
    2)air didalam radiator juga selalu berkunjung lebih kurang satu botol mineral kecil. Adakah perlu ganti radiator? Saya lihat getah Yang bersambung sekitar radiator tiada kebocoran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumslam ruang spark plug tidaka akan masuk air hanya minyak hitam saja,bersihkan sepenuhnya air basuhan enjin,jika air tersebut ada bercampur minyak hitam barulah ia atas sebab enjin yang ada masalah dan perlu top overhaul.
      2)air yang kurang dalam radiator adalah biasanya atas sebab enjin panas seperti kipas tidak berpusing,waterpump tidak baik dan hose yang bocor atau laluan air yang karat akantetapi jika bacaan suhu menunjukan kepanasan lebih enjin saudara perlu buat top overhaul

      Delete
  80. السَّلاَÙ…ُ عَÙ„َÙŠْÙƒُÙ…ْ ÙˆَرَØ­ْÙ…َØ©ُ اللهِ ÙˆَبَرَÙƒَاتُÙ‡ُ

    Kereta kancil sy sudah berbulan tidak dihidupkan, sy sudah beli bettry baru tp still tidak boleh hidup.. masa pusingkan kunci tiada sebarang bunyi, hanya nyalan lampu pada meter. Tiada sebarang bunyi apabila ingin start. (Kosong)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,tiada aliran elektrik ke starter,negatifnya hilang,sebaiknya tambah wayar relay starter

      Delete
  81. assalamualaikum.avanza auto 1.3 berapa liter minyak atf nya.alat penyukat ada c dan h. dimanakah sukatan untuk kita tau minyak atfnya mencukupi. lagi satu dimana letaknya auto filter dan shift solenoid

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,kira2 3 liter,Tanda C ialah sukatan ketika enjin sejuk (cool) dan H (Hot) sukatan ketika enjin panas.Auto filter letaknya dalam kotak minyak gear auto digearbox begitu juga dengan shift solenoid

      Delete
  82. Assalam.. Nk tanye.. Saye pakai waja 2006 enjin campro.. Kadang2 dye naik check engine tu.. Bile naik je simbol tu.. Masuk gear je tersentak.. Pastu bile tekan minyak je mcam xde pickup jadi lambat.. Ap masalahnye ye? Mintak tunjuk ajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,ada sensor bermasalah scan di wsyop,mungkin speed sensor rosak

      Delete
  83. Salam bos nak tnya . Kalau head bengkok bape kos nak betulkan ? Keter honda eg

    ReplyDelete
  84. Salam, nak tny kenapa minyak itam kereta p.wira aeroback tahun 2000 mmg cpt abis ke mcm mana? Sbb baru servis bln 5 hari tu. Dah topap check dipstick mcm xde lgsg kehadiran minyak itam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,bocor ada pada head gasket cover,oil filter atau skru minyak hitam,selain itu enjin yang selalu kering minyak hitam adalah kerana komponen seal dalam head yang lusuh,perlu top overhaul untuk gantikan valve seal tersebut

      Delete
  85. Assalamualaikum tuan. Nak bertanya. Saya ada kes. Saya punya petrol filter selalu ada karat. Even baru tukar. Mekanik cakap tank dlm dah karat. Kena tukar tank. Tapi ade yang ckap tukar fuel palm. Boleh tolong. Untuk maklumat kereta dulu penah lama tak gerak. Lebih setahun. Kereta wira 1.6 aerobik. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,benar kata mekanik tangki telah ada karat,tak perlu tukar pun tak mengapa cuma minta mekanik cuci tangki sudah memadai.

      Delete
  86. salam... saya pemilik iswara sedan 1.3 (manual)masalahnya ialah kereta selalu injin mati walaupun ada petrol. ada ketikanya petrol x naik. Adakah ini krn tangki minyaknya kotor. Apa tindakan selanjutnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,gantikan petrol filter dan jika mahu boleh juga cuci tangki

      Delete
  87. salam tuan..kereta saya (wira 1.5 auto) mengalami masalah.tgh drive tiba2 lampu jam jd malap,radio mati dan akhirnya enjin keta mati terus tiba2.bila try hidupkan dgn jumper boleh hidup semula.masa jumper sy perasan bacaan voltage pd bateri agak xstabil.kemudian drive dlm 2km benda yg sama berulang.sy suspect alternator.dh bawa workshop,apek tu cek semua dia ckp alternator ok,bateri yg dh rosak.jd sy dh tukar bateri baru.xsmpai seminggu benda yg sama jd lagi.jd apakah sbnrnya mmg mslh alternator atau ada masalah lain?mohon bantuan pendapat..terima kasih tuan..

    ReplyDelete
  88. salam tuan..kereta saya (wira 1.5 auto) mengalami mslh.tgh drive tiba2 lampu jam malap,radio mati dan akhirnya enjin mati tiba2.try hidupkan dgn jumper.boleh hidup semula.masa jumper mmg perasan bacaan voltage pd bateri tak stabil.bila drive semula dlm 2km,benda yg sama jd balik.sy suspect alternator.dh bawa ke workshop.apek tu ckp alternator ok xde mslh tp bateri dh rosak.so sy dh tukar bateri baru.semua ok balik tapi xsmpai seminggi benda yg sama berulang balik.jd adakah mmg mslh alternator atau ada mslh lain.pening jgk ni.mohon bantuan pendapat..terima kasih tuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,tiada masalah cuma mesti ganti alternator juga,sukar mengesan alternator hampir rosak

      Delete
  89. Salam tuan, saya ada satu masalah bila saya start ngine kereta wira saya, dalam sekejap masa tiba2 lepas tu mati. Timing kereta masa tu sangat rendah, bateri saya sudah tukar. Tak tahu apa masalah kereta tu. Sebab dalam sebulan lebih dekat nak 2 bulan engine tak dihidupkan. Minta tolong komen sikit tuan. Apa patut saya buat. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,perlu servis throttle body dan ganti gerigi guna repair kit atau ganti idle sensor,jika karburator begitu juga perlu servis karburator ganti hose vakum

      Delete
  90. Salam tuan,
    Mohon pencerahan, Alza auto, bateri baru ditukar. Enjin sukar dihidupkan. Apa perlu saya lakukan. Terima kasih atas komen. Semoga rezeki tuan bertambah berkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,ganti fuel filter dan pastikan MAF sensor serta air filter diganti

      Delete
  91. Salam tuan...kereta saya wira 1.3 x hidup bila x start 1 hari..bateri sume ok..bila lpas bawa n parking kabel bateri mesti di cabut baru kalau x mmg x idup la kete.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,ada wiring yang masih hidup walau suis dimatikan ,perlu guna multimeter untukpastikan ,biasanya wiring radio dan lampu

      Delete
  92. Salam..tlong dlu org susah ni..krta sya viva 850.tidak dapat start...sllu lao kta pusing kunci ksih on msih ada bunyi tek tek dua kali kn....skrg ni bunyi uda tiada..sbb tu la injin indak dpt start.....apa ka yg rosak ni bos..?.plss..bantu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,relay atau fuse ,gantikan mana2 yang putus terutamanya fuel pump dan ignition

      Delete
  93. Assalamualikum, kereta saya wira 1.5, tak onn engine dlm 3 minggu, cuba hidupkan tak boleh. Apa problemnya ye? Bateri ke? Dan perlu buat apa? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,bateri weak ,jika tiada lampu simbol yang menyala di panel meter dan tiada crank langsung perlu ganti bateri

      Delete
  94. Assalamualaikum bos...ford econovan sy payah nk hidup...gaya mcm minyak tak naik...kene tukar fuel pam ke atau ade cara lain utk bg hidup...thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,cabut satu plug coil dan letakan satu spark plug dihujungnya dan sentuh keatas head enjin jika api tiadaa apabila kunci dipusingkan ia adalah akibat distributor yang rosak,jika ada api ia adalah fuel pump rosak

      Delete
  95. Assalamualaikum tuan..kereta sy waja MMC 2004..2 hari lepas ade masalah nak unlock alarm x detect,remote ok..lepas tu sebelum buka pintu dgn kunci,sy perasan led alarm kat dashboard berkelip agak laju mcm signal.. Keesokannya sy cabut box alarm,tetiba kete xleh start,radio xleh ON..tukar bateri dah OK..sy pun psg semula box alarm sebab memikirkan alarm x berfungsi sebelum ni disebabkan bateri..tapi led alarm tu sy perhatikan masih berkelip mcm signal..apa masalah ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,bila dicabut ia adalah memutuskan isyarat eektronk pada kotak hitam ,walau dipasang semula ia berkelip laju kerana kehilangan isyarat,resetkan alarm supaya ia kembali ke default sysyem asal

      Delete
  96. Iswara 1.5 (m). Tangki minyak sudah tukar, bateri sudah ganti. Masalahnya bila nk start keta minyak x naik lalu keta x bleh start. Kenapa? Apa masalah lg? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iswara ini gunakan AC pump ,perlu ganti pump tersebut

      Delete
  97. ye. ac pump lama dh byk kotoran. Tq

    ReplyDelete
  98. Salam tn...nk tnya pasal wira sy 1.5 manual masih xdpt hidup2 lg..sda tukar bateri,fuel pump,spark plug,electric pump?(dlm oil tank),1 wayar mmber kata bg karen jg sda tukar (wyar dkt2 dgn belting)..minyak naik tp xda api/karen...mgkin distributer??maaf newbie tnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,ini memang masalah distributor,ganti segera ,in sha allah ok ada api

      Delete
  99. Salam tuan...sy ade ford econovan...tank mnyak msuk air, da naik msuk kbrtor...bleh diy sndri utk buang air tu? Thap kpyahan nk buat tu mcm ne...tq...

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.

Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,